Hallo,
Ik heb inmiddels al een hoop opgestoken van de informatie hierboven, van al jullie brieven over eendenvoer enz.
Ikzelf heb twee maanden geleden twee kuikens gekocht, allebei een paar dagen oud, onder de lamp gehad en ik zou ze in de kippenren gaan zetten als ze zover waren.
Tot mijn grote schrik is er eentje (eendje, haha), zo uit de kluiten gewassen dat ik genoodzaakt ben het hok open te zetten, anders kan hij niet meer door het deurtje. Inderdaad, een muskuseend, in mijn tuintje middenin een dorpswoonwijkje.
En nog een mannetje ook, dus voorlopig groeit hij nog gestaag door. Hij is erg lief en vraagt veel om aandacht, maar ik zat er een beetje mee hoeveel en wat hij moest eten. Nu geef ik ook speciale eendenbrokjes, en brood, maar ook sla, aardappel,vind tie allemaal lekker. Ik weet alleen niet of het goed is. Van die ongekookte rijst wist ik niet, kan ik ook eens proberen, maar net gaf ik hem kleine stukjes tomaat, maar dat moet tie niet.
Die andere eend bleef maar klein, is heel bang en op zichzelf, is een Carolina eend. Samen kunnen ze het wel goed vinden, en met mijn zijdehoenkipje zijn ze met drie een heel leuk stel in mijn tuin.
Nu heb ik toch een praktische vraag. Wie kan mij een tip geven over hoe ik het hok, en dus ook de tuin schoon hou, en wat ik het beste als bodembedekking in het hok kan leggen? Ik raap elke dag de stront weg, maar het blijft enorm stinken, zeker met die warmte. Ik heb zaagsel, stro en hooi in het binnenhok. Heeft iemand een ander idee wat ik tegen de mest kan doen?
Zwemmen doen ze in een badje die ik elke dag verschoon. Ik ben nog op zoek naar een halve schelp(kinderzandbak), dan hebben ze wat meer ruimte.
Ik zou graag allerlei tips en informatie willen horen over deze eenden, waar ik op moet letten, wat ze beslist niet mogen, ze zijn geleewiekt, maar die kleine vliegt toch al aardig. Blijft de muskuseend tam, wordt hij niet gevaarlijk? Ik wil heel graag alle informatie , ik hoop dat er iemand schrijft,
Eendengroeten van Mirjam, Dodo, Moffel en Kerrie de kip.