Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

speciaal eendenvoer ?

• Marielle

Hoi,

Mijn eend (muskus) heeft tot nu toe altijd meegegeten van het kippenvoer.

Sinds kort hebben we een soortgenootje voor haar erbij gehaald. (voor degenen die het zich nog herinneren, ik had het een tijd geleden over onze ‘boze muskuseend’ die veel aandacht vroeg, ze blijkt een wijfje te zijn en is blij met haar nieuwe vriendinnetje).

Ik heb eens gelezen dat niet alle kippenvoer goed is voor eenden, en ik vraag me af of ik niet beter speciaal eendenvoer moet kopen voor de dames.

Maar dat verkopen ze niet overal..

Is het slim om inderdaad eendenvoer te kopen en zo ja, weet iemand waar ik dat het beste kan doen ?

groetjes, Marielle

• Diana

Hallo ik ben diana uit nijmegen. Ik heb thuis ook zo'n soepkip! Toen hij kuiken was heb ik hem met brood en water groot gebracht, toen die wat groter werd ben ik overgegaan op kippenvoer gewone graankorels en dat at die soepkip niet!!! na lang geklieder met rijst en macaronie dacht ik daar wordt hij niet groot van en later ging ik naar de boerenbond of mengvoerersbedrijf waar je water vogelvoer kan kopen, dat zijn kleine geperste brokjes. deze lust hij wel en verder eet hij nog kleine beestjes en plantjes en kroost uit de sloot. ik hoop dat ik je genoeg informatie heb gegeven. groetjes diana en dukkie

• Carel

Jij zal in de buurt vast wel ergens een goede dieren speciaalzaak hebben. Die verkopen bijna zeker te weten wel eendenvoer! Kijk anders eens rond op internet of informeer eens bij wat dierenspeciaalzaken. Op zich zijn muskuseenden vrij makkelijk die makkelijk kippenvoer kunnen eten, maar in speciaal eendenvoer zitten bepaalde vitaminen en voedingsstoffen die goed zijn voor de eend!

Maar Diana hoe kom je er bij om rijst en macaroni aan je eend te geven! Ze zullen het vast wel eten maar dit is absoluut niet goed voor je eend! Een stukje brood kan af en toe wel, maar dit moet je echt niet altijd zacht maken met water! Dan komen er namelijk bepaalde olieen vrij die ook weer slecht zijn voor ze! Als je je eend echt in een topconditie wilt hebben is eendenvoer gewoon het beste!

• corrine

Eendenvoer heet officieel volledig voer voor watervogels. Mijn eenden eten het en de kip eet gewoon mee. Het gebeurt ook wel eens dat het eendenvoer op is (bij de leverancier) en toen hebben zowel de eenden als de kip legkorrels gegeten. Volgens de leverancier bijna geen verschil en als ik op het etiket kijk klopt dat.

Verder meng ik het eendenvoer (de korrels) wel met een klein beetje gemengd graan, vinden de eenden en kippen ook erg lekker.

Als bijvoer: bruin brood, volkoren spaghettig, zilvervliesrijst, komkommer, andijvie, tomaat, peer, appel, meloen, hard gekookt eiwitje op zijn tijd.

• Maria

Ik heb twee pakken rijst staan die een week over datum zijn, mag ik deze koken en aan de eenden en ganzen voeren die bij mij voor in de sloot leven.

Maria

• wally

je hoeft ze niet eens te koken ze eten dat zo ook op. voer ook maar flink wat gemend graan erbij kost per 25 kilo bijna niks. en de dieren zijn je erg dankbaar. euro of 10. ze hebben nu behoefte aan heel veel energie en die zit in granen,!

aan het drinkwater niks toevoegen anders lusten ze het niet of ze moeten al gewend zijn aan jonge of oude klare dan is het wel goed.

wally

• Ela

Eendenkorrels schijnen de meest belangrijke voedingsstoffen te bevatten naast pluimveevoer. Mijn eenden zijn er niet zo gek op, maar na een paar weken zonder bijjvoer, beginnen ze eraan en dan kun je de korrels mengen met het graan. Lekker én gezond!!!

Groet, Ela

• wally

het bezwaar hierbij is wel dat het voer zeer snel weer uit de eend verdwijnt. zodat ze midden in de nacht weer erge honger hebben. daarom bij strenge vorst advieseer ik graan omdat dit zeer langzaam verteerd en een hoge calorische waarde heeft.

wally

waarom denk je dat de eenden zelf graam preferen boven korrel??

• Ela

Beste dierenliefhebbers,

Zelfs Midas Dekkers hangt tegen alle natuurwetten in, vetbollen in zijn tuin om verhongering te voorkomen. Ik koop 2 broden per dag en daarnaast verstrooien we 20 kg. watervogelgraan om onze eigen muskuseenden op kracht te houden samen met de andere, hongerige watervogels die precies weten waar ze moeten zijn als ze brood ruiken!

Gelukkig hebben we buren die hun etensresten óók afstaan aan het gevogelte dat ploetert om de strenge winter te doorstaan !

Blijven voeren nu!! Groetr, Ela

• Ela

Beste Wally,

Volgens mij heb je volkomen gelijk!!!

Wij doen tijdens deze strenge winter maar even wat ons hart ons ingeeft! Niet alleen onze eenden lijden honger, maar er komen nu nog minstends 100 watervogels en meeuwen meevreten van het schamele beetje dat we ze brengen. Zolang het vriest koop ik 3 broden per dag en daarnaast voeren we ze met bakken graan, war ze allemaal gek op zijn. Allereerst zorgen we dat onze eenden ( shame) voldoende graan pikken om ze op kracht te houden en dus weerbaar tegen roofdieren. Uiteraard worden de watervogels ook gevoerd met etensresten uit de buurt, ze worden dus zodanig verwend dat ze straks, als de dooi invalt, niet zelf op zoek gaan naar voedsel. Zolang er sneeuw ligt, blijven we 2x p.d. voeren en we stoppen geleidelijkaan als ze zelf weer kunnen grazen. Vooralsnog denken we dat we het toenemende aantal hongerigen op kracht moeten houden.

Wat vind jij?

Groet, Ela