Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verzorging eendenkuiken

  • Annelies

    Gisterenavond is er een eendenkuiken bij ons komen wonen. Een achterblijver, kleiner en langzamer dan z'n broers en zussen.

    We dragen ‘Jantje’ zoveel mogelijk bij ons om warm te blijven en aan ons te laten wennen en we hebben een warme lamp voor momenten dat Jantje niet bij ons kan zijn.

    Kan iemand mij meer vertellen over:

    Hoe snel groeit een eendenkuiken?

    Wat geef je te eten?

    Bestaat er een boekje over een eend in en om het huis?

    Gaat een volwassen eend samen met een hond en een kat?

    Wat is een goede huisvesting?

    Wanneer mag het kuikentje naar buiten?

    Hopelijk lezen veel ervaren eendenverzorgers dit bericht.

    alvast bedankt voor de reacties

    Groeten van Annelies (en ook van Jantje die in m'n nek zit te kriebelen)

  • claud

    hoi,

    wij hebben ook 2 jonge eendjes van 4 dagen oud

    wij geven ze opfokkuikenmeel en water,zorg ervoor dat er altijd schoon drinkwater is.

    onze eendjes zitten onder een warmtelamp en ik neem ze ongeveer 3x per dag eruit om te wennen aan mensen,ook laat ik ze savonds in een teiltje met lauw water(dat net het koude eraf is) 10 minuutjes pootjebaden,het water is erg ondiep maar ze vinden het hartstikke leuk lijkt,

    in het water strooi ik dan wat kuikenmeel en dat “duiken” ze op,hartstikke leuk om te zien,als ze uit bad komen droog ik ze weer goed af en zet ze weer terug in hun bak bij de lamp,

    onze kuikentjes hebben 24 per dag beschikking over eten,ik weet eigenlijk ook niet of dat goed is.

    misschien iemand anders hier op het forum?

    groetjes claud

  • tekenaar

    Ik heb een en ander een tijd terug eens op internet gezet. Mischien heb je hier iets aan?

    http://www.vijvervisinfo.net/2_watervogels_eenden_pulletje.htm

  • Henri

    Bedankt voor de informatie.

    Wij hebben iets heel aparts. We hebben een ren van 4 bij 8 of zo en daar hebben we 2 vrouwtjes kalkoenen in, stelletje kwakkers en een stelletje zwarte eenden (ff de naam kwijt). Nu heeft 1 van de kalkoenen de eieren uitgebroed van de eenden….en het gekke is de eenden kruizen ook weer met elkaar.

    Zou de kalkoen de eendjes groot brengen of zou het beter zijn ze uit de ren te halen?

  • christien

    Hallo Annelies

    De kat kwam zojuist met een eende kuiken in zijn bek aanzetten, gelukkig leeft het kleine ding nog.

    aangezien ik geen verstand van eenden heb ben ik wezen kijken op internet en kwam zodoende bij jou terecht.

    Graag zou ik willen weten van je wat je zoal het eendje te eten geeft, op dit moment ligt hij, goed verborgen voor de katten, in een mandje met een kruik.

    Ik hoop dat je mij iets meer kan vertellen over het groot brengen van een kleine eend.

    groetjes Christien

    Annelies schreef:

    >

    > Gisterenavond is er een eendenkuiken bij ons komen wonen. Een

    > achterblijver, kleiner en langzamer dan z'n broers en zussen.

    > We dragen ‘Jantje’ zoveel mogelijk bij ons om warm te blijven

    > en aan ons te laten wennen en we hebben een warme lamp voor

    > momenten dat Jantje niet bij ons kan zijn.

    > Kan iemand mij meer vertellen over:

    > Hoe snel groeit een eendenkuiken?

    > Wat geef je te eten?

    > Bestaat er een boekje over een eend in en om het huis?

    > Gaat een volwassen eend samen met een hond en een kat?

    > Wat is een goede huisvesting?

    > Wanneer mag het kuikentje naar buiten?

    >

    > Hopelijk lezen veel ervaren eendenverzorgers dit bericht.

    > alvast bedankt voor de reacties

    >

    > Groeten van Annelies (en ook van Jantje die in m'n nek zit te

    > kriebelen)

  • Pieter

    Hallo,

    een kuiken is heel leuk! Ik ben namelijk zelf eendeneieren aan het uitbroeden met een broedmachine en dit weekend gaan ze uitkomen. Het lukt prima om een kuiken op te voeden!

    Het is wel heel belangrijk om er meteen eten en water bij te zetten.

    Om het kuiken kennis te laten maken met het water kan je het eventueel met de snavel even in het water houden, maar niet te lang.

    Een kuiken kan broodkruimels eten maar zorg er dan wel voor dat ze in heel fijne stukjes zijn, anders kan dat het kuiken stikken!

    ik koop speciaal kuikeneten kopen bij een dierenzaak. Dat zijn gemalen graankorrels.

    Het is belangrijk dat je het kuikentje warm houdt. Je kan een jong kuiken een korte tijd buiten zetten. Zie dan wel dat het is afgeschermd met een net want anders kunnen eksters, roofvogels en katten.

    groeten,

    Pieter

  • sabrina

    heey ,,

    ik heb 1 eendenkuiken en 1 meerkoetjong gevonden en ze zijn heel lief maar ik mag ze niet hebben van me moeder dus ik moet ze buiten houden ergens in een doos op een veilige plek kun jij me misschien meer info geven over kuikentjes opvoeden in het geheim ik zou niet weten hoe ik dat zou doen

    alvast bedankt

    en tot ziens

  • Guus

    zo juist een eenden kuiken gevonden wat moet ik doen om het in leven te houden?

  • nathalie 11 jaar

    hoi ik ben nathalie van 11 jaar ik heb 1 eentje gevonden op straat heevt al wat veeren wat eten eendenkuikens ?? de eend heet kwakkerik kan u info wel gebruiken

  • merlina16

    Ik zou ze niet buiten houden, want kuikens raken al snel onderkoelt.

    Ik heb sinds een week ook een eenden kuiken, maar op internet heb ik ook gelezen dat de eerste 3 weken na de geboorte erg gevaarlijk zijn voor kuikens

    omdat ze snel door het weer ed kunnen sterven.

    Ik zou ze toch binnen zetten onder een warmte lamp met een handdoekje erbij in de vorm van een nest.

    Veel suc6

    Merel