Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verzorging eendenkuiken

  • wouter

    Zorg dat het kuiken ten alle tijden beschikking heeft over water.

    Als voedsel kun je eendenopfokkorrels kopen. Het kuiken is nog klein dus je kunt deze korrels misschien beter malen of oplossen in water, want anders stikt het kuiken er in.

    Ook is het niet verkeerd om uit een sloot wat eendenkroos te vissen en dit in een bakje met 1 cm water erin aan te bieden.

    Zorg voor voldoende warmte en kijk uit dat het eendje niet onderkoeld raakt.

    Ik begrijp je dat het kuiken als volwassen eend wilt houden? Lijkt mij ondanks dat de eend tam is toch zielig en gewoon uitzetten bij een sloot lijkt me niet meer dan normaal.

    Succes

  • Ria

    Ik ben het helemaal met Wouter eens wat betreft het uitzetten de natuur in.

    Wokky kan nooit meer terug, die is totaal verknipt; maar de adoptiekuikens van vorig jaar

    heb ik dagelijks naar de sloot laten gaan en op een gegeven moment gingen ze niet meer

    mee terug naar huis.

    Het duurde een poosje voordat ze hun plek hadden gevonden, gelukkig waren ze samen,

    maar nu zijn ze gelukkig totaal verwilderd (in hoeverre dat kan in een kinder/oudevandagenrijke buurt)

    niets is beter dan eenden in de sloot zonder mensen bemoeienis.

    een eend moet een eend zijn, maar soms is het niet anders.

    groet

    ria

  • arnaut

    Hey,

    Ik heb thuis 2 koppeltjes loopeenden zitten.

    Ongeveer 3 weken geleden heb ik 4 eitjes ervan in mijn broedmachine gestopt.

    Na het schouwen heb ik ontdekt dat er maar 1 van de 4 bevrucht is.

    Deze zondag zou het moeten uitkomen als alles goed gaat.

    Aangezien dit de eerste keer is dat ik eendekuikens kweek weet ik niet of 1 eendenkuiken alleen kan zitten.

    arnaut

  • Natasha

    Hallo,

    Vandaag heb ik een jong eendje wat moederloos ergens gevonden was uitgezet in een vijver waar twee eendenfamilies rondzwommen. Aanvankelijk ging het goed: baby zwom al luidkeels piepende naar de moeder met 8 wat grotere jongen.

    Helaas werd hij kort daarna gepikt en ondergeduwd door zijn “stief” broertjes en zusjes en later ook door de moeder. Toen zagen we dat er nog een familie eend rondzwom met eendjes van zijn leeftijd. Maar hij was hardleers en zwom telkens terug naar de onaardige familie. We kregen hem niet meer gevangen, dus hebben we hem daar moeten laten.

    Nu weet ik niet wat ik het beste moet doen. Moet ik terug om toch maar proberen hem te vangen en dan maar ergens anders uitzetten of wat?

    Hopelijk kan iemand mij wijze raad geven, want ik vind het zo sneu voor het eendje

    Hartelijke groeten

    Natasha

  • Anne-m

    Het is inderdaad een kwestie van vangen of verzuipen.

    Andere moedereenden zullen het kleintje niet accepteren en het zal door hun worden verstoten of verdronken.

    Je zal het vanavond nog moeten vangen want de morgen zal het waarschijnlijk niet redden….

    Als je geen opvangadres hebt en je woont niet te ver weg dan kun je hem nog bij kwijt.

  • -

    hallo,

    ik heb (denkelijk) een eendenei gevonden.

    ik heb het in een soort van polsbandje en in ene truitje gewikkeld.

    maar als ik naar school ga en als hij uitkomt is hij in mijn kamer

    wat moet ik nu doen?

    hoe moet ik hem verzorgen?

    en als ik hem niet had gepakt ging hij dood, want er zat geen enkele eend op te broeden dus.

    hoe moet ik hem voeren en de temperatuur enzoiets wil please iemand me helpen?

    groetjes

  • smd

    hallo wij hebben een waterhoenei gevonden.

    wat moeten we nu doen?

    hoe warm moet hij zijn?

    gr. smd

  • eva

    heey heey ik heb laats een ei gevonden met daarnaast een ie dat al stuk was en een eenden kuiken die het niet gered heeft ik zag verder geen moeder eend ik vroeg me af of ik dat kuiken in dat ei kon redden of dat het zinloos is

  • justine

    heey,

    ik en mijn vriendin hebben gisteren 2 eenden eitjes gevonden naast een kapot eitje en we zagen nergens een moeder.

    we hebben ze voor de zekerheid eerst nog een dagje laten liggen maar er kwam nog steeds geen moeder, dus hebben we ze meegenomen

    en vragen ons af hoe we ze het beste moeten verzorgen (ze zijn nog niet uitgekomen)

    als je iets weet over wat we moeten doen stuur dan eens een mailtje.

    mvg,

    justine en tiffany(:P)

  • Jade & Amber

    Hoooiii.

    Wij hebben een meerkoet of eende ei gevonden.

    De moeder eend was net weg.:)-D

    Hoe moeten we dit ei verzorgen.

    Ik heb kippen en heb mijn ei daar onder gelegd is dat goed??

    En hij was een dag zonder moeder of zo iets.

    Ik hoop dat we antwoord krijgen….

    Gr. Van jade en amber van schaken.