Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Broedtijd Indische loopeenden

  • Lien

    Hallo,

    Onze loopeenden hebben een eerste nestje. Ik denk dat het vrouwtje vanaf vandaag echt aan het broeden geslagen is. Nu vroeg ik me af hoelang de broedtijd ongeveer duurt, zodat ik goed in het oog kan houden wanneer ze uitkomen. Dan kan ik ze in een ren of een hok doen om ze te beschermen tegen roofdieren zolang ze te klein zijn.

    Groetjes

  • wally

    ongeveer 28 dagen

    wally

  • Hendrix

    waar kan je loopeenden-eieren kopen?

    in een straal van 50 km van Den Haag.

    zijn deze dieren makkelijk tam te maken?

    en worden ze geaccepteerd/getollereerd door wilde eenden?

    groetjes, Hendrix

  • Lien

    Dank je Wally!

    En Hendrix, ik zou gewoon proberen via marktplaats of zo. Ze zijn tam te maken, maar heb wel vaker gehoord dat er in het broedseizoen problemen kunnen komen tussen loopeenden en andere eenden. Maar zelf heb ik daar geen ervaring mee(heb enkel loopeenden).

    Groetjes!!

  • billiausophie

    Hallo, we hebben nu reeds een 6tal maanden een koppeltje indische loopeenden, maar die zijn nog steeds enorm schuw.

    Sedert deze week hebben we 4 eieren gevonden op verschillende plaatsen in hun plein.

    Op hun vaste rustplaats hebben we nu wat strooi gelegd en er de eieren op gelegd. Ze zitten er wel niet op, voor zover we kunnen gaan kijken. Of beginnen ze pas te broeden als ze genoeg eieren hebben?? Het zijn wel hun eerste eieren, dus misschien zal het niks zijn, weet iemand hier iets over??

    Gr Sophie

  • Lien

    Ondertussen ben ik achter de broedtijd ;-). Precies achtentwintig dagen nadat het vrouwtje begon te broeden zijn haar eitjes uitgekomen. 13 kleine scheetjes lopen nu heerlijk door het grasveld, net een dag oud. Dus ons koppeltje dat we geloof ik maar twee maand hebben, zijn nu trotse ouders. Pa eend is dolblij dat hij zijn vrouwtje weer te zien krijgt en ma eend vindt het duidelijk heerlijk om weer relaxed in het gras te kunnen wroeten. Ik heb speciaal opfokmeel voor eenden gekocht, maar kheb al door dat ze daar weinig van eten(ze weten wel waar het staat). De eenden lijken zelf genoeg eten te vinden in de tuin en het bos.

    Nu is het spannend afwachten hoe het zit met roofdieren (en onze eigen twee katten. hopelijk zien ze de kleintjes niet als een wandelend buffet en beschermen ma en pa ze goed). Als ik merk dat ze eronder lijden, zal ik ze proberen vangen en een overdekte ren voor ze maken. Maar ik ga er alsnog maar vanuit dat de natuur zelf zijn werk wel zal doen en hou gewoon een oplettend oogje in het zeil.

    Ik ben benieuwd of ze het uiteindelijk allemaal zullen halen. En mijn god, 13 eenden bij dan! haha, dat wordt een drukte hier! Haha :-) Dan zullen we toch een nieuwe thuis moeten zoeken voor een deel. Maar ik vind het geweldig hoe de natuur zijn gang gaat. Ik geniet van het zicht hier!

  • Lien

    Aan billiausophie,

    Ik ben geen expert, heb zelf maar net mijn eerste loopeenden. Maar bij mij heeft het vrouwtje eerst een tijd elke dag een ei gelegd. En toen ze op een dag besloot dat er genoeg lagen, is ze begonnen met broeden. Op een compleet onlogische plaats had ze een nest gemaakt en daar is ze 28 dagen lang ook gebleven. 1 a 2 keer per dag (meestal ‘s ochtends en ’s avonds in de schemer) kwam ze van het nest af om snelsnelsnel de tuin door te crossen en te eten. En dan weer even snel terug naar het nest. Wij dachten ook dat het misschien niks ging zijn met de eieren. het was ook hun eerste nestje. Maar zo zie je maar, 13 kleintjes zijn eruit gekomen! Ik wens je veel succes ermee! Hou ons op de hoogte!

  • Lut

    Fijn, zo'n kroostrijk gezin! Hopelijk halen ze het allemaal.

    Wij hebben hier ook een koppeltje loopeenden, die erg van mekaar genieten, en ook ons heel veel kijkplezier geven.

    Bijna alle dagen vind ik een stukgepikt ei in het gras. Ik heb nog nooit gezien hoe dat ei daar terecht komt. Legt ze het daar en eet ze het zelf op…., of heeft ze ergens een nest waar het door eksters geroofd wordt? Moet ik zelf ergens een nestmogelijkheid maken, of zoeken ze zelf iets tussen de struiken of zo?

  • Lien

    Hey Lut

    De kleintjes zijn ondertussen 3 weken oud. Ik denk dat ze het zeker allemaal gaan redden nu, ik had niet verwacht dat ze het allemaal zouden halen. Ze zijn enorm gegroeid al, het kuiken is er bijna af!

    Zo jammer dat je kapotte eieren blijft vinden. Het vrouwtje hier heeft zelf een nest gemaakt en legde steeds haar eieren op die plaats. Ik vrees dat als je zelf een nest maakt, ze er toch geen gebruik van zal maken, maar je weet nooit. Misschien dat je vrouwtje wel al ergens een nestje heeft gemaakt, goed verstopt. In het begin als ze eieren legt valt het niet zo op, omdat ze toch nog niet op het nest blijft zitten. Anders maar eens goed zoeken in de tuin :-p

    Groetjes

  • Ep

    Ik heb ook twee Indische loopeenden, Jut en Jul, een mannetje en een vrouwtje.

    Jul zit nu al 33 dagen te broeden op een nest van 12 tot 14 eieren, maar er is nog geen ei uitgekomen en ik maak me daar toch wel zorgen om.

    De eerste week ging ze nog best vaak van het nest af en ze is in ieder geval minimaal één keer zeker vier uur van het nest af geweest. Ik ben er dan ook bang voor dat de eieren in die tijd een keer te koud zijn geworden en dat de ontwikkeling toen gestopt is, of zou het ook zo kunnen zijn dat de ontwikkeling pas daarna begonnen is?

    Is er een kans dat de eieren nog uit gaan komen? Hoe zou ik kunnen testen of er nog leven in de eieren zit?

    En als ik het nest moet opruimen hoe doe ik dat dan het beste, gewoon haar eraf jagen en alles weghalen of kan het ook subtieler?

    Groeten,

    Ep