houd moed…….. ik dacht ook dat ‘t te lang ging duren maar ineens waren ze daar….terugrekenend kom ik inclusief de 1ste week (net als bij jou nest op/nest af) op 39 dagen voor ’t laatste ei….
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsBij mij was het op de kop 28 dagen(4weken). Maar je moet pas beginnen tellen vanaf de dag dat ze niet meer van het nest afkomt (misschien 2 keer een half uurtje om snel eten te zoeken, dan haast ze zich ook). Die week ervoor zal ze wel al vaak en lang op het nest zitten, maar dan is ze waarschijnlijk nog eieren aan het bijleggen. Hier zat ze dan vaak ook een halve dag of zelfs langer op het nest, maar kwam ze er daarna weer vanaf.
Maar het kan dus inderdaad wel lijken alsof ze langer aan het broeden is. Maak je geen zorgen, de kuikentjes komen wel! Alleen zal het wat daagjes extra wachten zijn :-p.
Laat je weten wanneer ze er zijn> Ben heel benieuwd!
Hallo Ep,
Lien hier. Moest plots een log-in maken om een berichtje te kunnen schrijven, dus ben mijn eigen naam kwijt :-p.
Geweldig dat eieren zijn uitgekomen. Hoeveel zijn het er? Stellen ze het allen wel(dat zal wel waarschijnlijk ;-) )
Ik zie ondertussen dat ze al zo'n drie weken oud zijn. Dan heb je er al een leuke tijd mee beleefd.
Groetjes!
Hoi Lien,
Ik ben een tijdje niet op deze site geweest vandaar dat ik nu pas reageer.
Mijn kuikens zijn inmiddels al bijna eenden, ongelofelijk hoe hard ze groeien.
Opzich gaat het heel goed met ze, alleen van de oorspronkelijke 12 zijn er nog maar 5 over. En het nare is dat de vader waarschijnlijk verantwoordelijk is voor het overlijden van de meesten. In de eerste anderhalve week vond ik regelmatig een dood kuikentje in het water drijven, dat vond ik al vreemd want een kat o.i.d. zou er mee vandoor gaan en dat zou je ze dus niet meer terug vinden. Ook hadden ze allemaal wondjes aan de zijkant van hun kop. Andere mensen wezen mij er op dat de vader nogal hardhandig met ze omging en dat hij ze mogelijk met zn snavel op hun kop sloeg. Ik heb de vader toen appart gezet en sindsdien is er niet een meer dood gegaan.
Sinds vorige week is de vader weer vrij en nu gaat het wel goed.
Wat de reden van dit gedrag is week ik niet. Een dierenarts vertelde mij dat het in de dierenwereld vaker voorkomt dat een mannetje z'n nageslacht om zeep helpt (bij konijnen schijnt het ook te gebereuren), waarom ze dat doen kon ze me niet vertellen, wel zij ze dat dit gedrag niet overgaat dus volgend jaar zet ik de vader maar meteen appart.
Verveld verhaal dus. Maar de overgebleven eendjes zien er erg gelukkig uit en ik beleef erg veel lol aan ze.
Groeten,
Ep
Mijn pa loopeend vertoonde het zelfde gedrag, het heeft 1 kuiken het leven gekost (ook in de vijver)……..Nu de kuikens bijna net zo groot zijn als pa en moe is ‘t iets rustiger. Pa zorgt ervoor dat ie altijd de ruimte heeft, staat er 1 in de weg dan kan de pechvogel een beuk/knauw/beet krijgen. Maar intussen weten de kuikens ’t wel dus zorgen ze wel dat ze uit de buurt blijvenB)
Gaat idd errug hard dat groeien…….
Bij de mijne kan ik ondertussen nog heel moeilijk het verschil zien tussen ma en de kleintjes. Pa is nog steeds groter.
Maar dan lijkt het alsof ik geluk heb gehad met vader eend. Ik heb hem nog geen ene keer een foute beweging naar de kleintjes zien doen. Dus zit ik nu mooi met 14 eenden in mijn tuin, haha. Sinds vrijdag lopen ze weer helemaal vrij rond hier in tuin en bos, en dat is prachtig om te zien. Ze hebben zich de hele tuin toegeëigend.
Zelfs het oude zwembad(zo een vuil ouden bakstenen geval waar de plaster vanaf komt, en alleen regenwater, kikkers en salamanders inzitten) hebben ze ontdekt. Alleen: daar konden ze wel inspringen, maar eruit lukte niet. Toen hadden we een trapje in elkaar getimmerd, en het heeft een halve dag geduurd eer we konden zien of het wel werkte. Die beesten wouden er helemaal niet uit.
Het grappige is ook dat ma en pa echt wild waren, heel schuw. Maar doordat die kleintjes nogal geïnteresseerd zijn in eten, komen ze stiekem voor de deur staan wachten wanneer ik hun voer neem. Nu kan ik 's ochtends tot op een meter van hen komen als ik het voer neerzet. En ma en pa doen mee. Grappig.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?