Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

indische loopeend

  • paul

    hoi,

    wij hebben sinds vorig jaar een indische loopeend een zwarte en een vrouwtje,in oktober vorig jaar zat hij s,morgens ineens bij ons in de tuin.ik woon in een woonwijk in een doodlopende straat als laatste huis met 2 mhooge omheining,en we hebben geen idee hoe hij bij ons is gekomen want niemand in de buurt heeft beesten,we hebben wel een hele grote tuin 2400m2 en we hebben nog meer dieren 3honden kat hangbuikzijn dwerg geitje konijnen en een kip.maar ik zou graag wat informatie over de loopeenden willen want die van ons is helemaal gek hij is sinds 2 maanden tam zij eet uit onze hand en ze komt gewoon naar binnen lopen als de deur open staat,en ik bedoel echt naar binnen naar ons in de living waar we tv kijken en dan moet ze door een gang door de keuken de living in en staat dan bij ons te kwetteren en kwettert tegen de honden loopt onze am stafford heel de tijd achterna en kwetterd tegen haar (het is ook een vrouwtje)en gaat plat voor haar op de grond liggen,en ze is de heledag bij onze kip en komt altijd onze dieren begroeten en als we thuis komen komt ze gelijk naar ons toe,we hebben nog nooit zo een leuk beest gehad,en het gekke is we hebben er niets voor hoeven doen~toen ze bij ons kwam was ze heel schuw en bang en omdat ze vanaf het begin gek was op onze stafford is ze zo tam geworden want als ze die hond maar zag rende ze er naar toe,en alleen naar deze hond en geen andere.mijn vraag is zijn alle indische loopeenden zo?want ik ben bang als ik er een bij zet dat ze dan niet meer tam is of niet?en hoe kun je zien hoe oud dat ze ongeveer is want daar zijn we benieuwd naar?en hoe oud kunnen ze worden?

    gr paul

  • wally

    15 jaar ongeveer.

    zo te lezen is ze jong als ze zich zo aan de hond hecht.

    heeft ze al eieren gelegd?

    Wel een leuk verhaal !

    Ik zou niet weten wat er gebeurd als je er een bij zet.

    wally

  • Ela

    Hoi Paul,

    Wat een geweldig verhaal, en wat een cadootje om zo'n eendje in je tuin te krijgen!

    Van Indische loopeenden heb ik geen verstand, maar wij hebben een tamme Muskuseend waar we de vorige herfst een vrouwtje bij hebben gezet voor de gezelligheid, dachten we…. Nou dat is geen succes geworden, Makker de man kijkt er niet naar om en weet ook niet wat voor een plezier hij zou kunnen beleven in de paartijd. Catootje, de kleine heeft nu 14 dagen zitten broeden op 8 eieren omdat een kenner die de eieren heeft geschoud, zei dat er leven in zat. Wij geloofden er helemaal niks van maar gunden onszelf het voordeel van de twijfel en besloten om Catootje te laten broeden. Mijn man heeft vanmorgen het nest opgeruimd omdat na schouwing bleek dat het om onbevruchte eieren ging.

    Heel zielig voor het vrouwtje, ze zoekt en loopt met een gebogen koppie door de tuin. Omdat het zo regent heb ik het nachtverblijf weer geöpend om beide eenden onderdak te bieden. De plek waar het nest lag heb ik gevuld met hooi maar Catootje zit er alweer op en speurt naar de eieren. Zodadelijk verander ik de indeling in het hok zodat ze een andere plek moet zoeken. Ik heb er spijt van dat we de eieren en het nest niet meteen nadat ze ging broeden hebben opgeruimd maar het is niet anders.

    Jij kunt je afvragen of je jouw eend er een plezier mee doet om er een mannetje bij te zetten, zo te lezen heeft ze het helemaal naar de zin bij jullie en bij jullie dieren.

    Geniet er maar van, het is toch geweldig zo?!

    Groet, Ela

    paul schreef:

    >

    >

    > hoi,

    > wij hebben sinds vorig jaar een indische loopeend een zwarte

    > en een vrouwtje,in oktober vorig jaar zat hij s,morgens

    > ineens bij ons in de tuin.ik woon in een woonwijk in een

    > doodlopende straat als laatste huis met 2 mhooge omheining,en

    > we hebben geen idee hoe hij bij ons is gekomen want niemand

    > in de buurt heeft beesten,we hebben wel een hele grote tuin

    > 2400m2 en we hebben nog meer dieren 3honden kat hangbuikzijn

    > dwerg geitje konijnen en een kip.maar ik zou graag wat

    > informatie over de loopeenden willen want die van ons is

    > helemaal gek hij is sinds 2 maanden tam zij eet uit onze hand

    > en ze komt gewoon naar binnen lopen als de deur open staat,en

    > ik bedoel echt naar binnen naar ons in de living waar we tv

    > kijken en dan moet ze door een gang door de keuken de living

    > in en staat dan bij ons te kwetteren en kwettert tegen de

    > honden loopt onze am stafford heel de tijd achterna en

    > kwetterd tegen haar (het is ook een vrouwtje)en gaat plat

    > voor haar op de grond liggen,en ze is de heledag bij onze kip

    > en komt altijd onze dieren begroeten en als we thuis komen

    > komt ze gelijk naar ons toe,we hebben nog nooit zo een leuk

    > beest gehad,en het gekke is we hebben er niets voor hoeven

    > doen~toen ze bij ons kwam was ze heel schuw en bang en omdat

    > ze vanaf het begin gek was op onze stafford is ze zo tam

    > geworden want als ze die hond maar zag rende ze er naar

    > toe,en alleen naar deze hond en geen andere.mijn vraag is

    > zijn alle indische loopeenden zo?want ik ben bang als ik er

    > een bij zet dat ze dan niet meer tam is of niet?en hoe kun je

    > zien hoe oud dat ze ongeveer is want daar zijn we benieuwd

    > naar?en hoe oud kunnen ze worden?

    >

    >

    > gr paul

  • Carla Walschap

    Beste Paul,

    wat een prachtig verhaal! Als ge het ons vraagt: afblijven van die mooie vriendschap, niets willen forceren. Wij, mensen, denken àlles te weten, soort bij soort, ras bij ras, vrouwtjes bij mannetjes enz. Maar zo zitten heel veel mensen en dieren helemaal niet in mekaar. Laten we iedereen het maar zelf bepalen.

    Ja, we hebben wat ervaring met Indische loopeenden die hier in België ook ‘fleseenden’ worden genoemd. Onze eerste, isabelkleurig, is gekocht om een achter gebleven wild eendje gezelschap te houden. Hij was op slag smoorverliefd op haar. Zij hield ook wel van hem (iets minder van de sex, maar nam het voor lief) en vooral van ons. Ze kwam brood bedelen wanneer we op het terras aten ( weekendhuisje) en deed ook enkele pasjes in de living, waar onze twee katten haar zo star aanstaarden dat ze maar weer weg wandelde. Zij stierf op 7 jarige leeftijd van leverkanker. Haar treurend vriendje is een maand later weggevlogen, nog enkele malen komen kijken en dan voorgoed weggebleven. Dan maar een koppel witte Ind. loopeenden gekocht. Madame eend,Stefanie,heel lief, ook weinig lust tot sex maar kom en mocht van hem naar niemand anders kijken. Hem moesten we op 4 j. leeftijd laten inslapen wegens ooggezwel en blindheid. Een nieuw loopeend-mannetje gekocht, al even bezitterig en mensenschuw. En verleden week is nu ons lief loopeendvrouwtje, Stefanie, vermoord, letterlijk uiteen gereten door ?. Een vos lijkt het, maar daar hebben we hier nog nooit van gehoord.

    En nu vormt er zich hier een vreemde combinatie: een loopeend-weduwnaar die plots niet meer bazig en schuw is. Een wild eendje dat ooit tegen ons raam gevlogen is en zo een vleugel heeft verloren en nu ineens gestopt is met voortdurend treiteren en schelden op het loopeendenkoppel. En een aandoenlijk manengansje dat al jaren zich inspant om iedereen te verzoenen. Die drie eenzaten liggen nu dag en nacht aan de rand van de vijver, klaar om er bij onraad in te duiken, gezellig samen te dromen en van gedachten te wisselen. Zoveel sereniteit hebben we al jaren niet meer op en rond onze vijver gekend en we zijn niet van plan om die rust en vriendschap te verstoren. We hopen dat u hetzelfde besluit neemt en wensen u en uw merkwaardige eend een lang en gelukkig leven toe.

    Carla

  • axel

    Daar ik niet graag korrels smijt tegen slakken dacht ik aan indische loopeenden. We hebben een moestuin, gras en terras. Volgende vragen boeien me.

    Hun uitwerpsels, zijn dit vuile grote klodders? We hebben een terras, en grasplein waar kinderen spelen,vandaar deze vraag.

    Hebben ze een leghok nodig of leggen ze op een door hen gekozen plaats. Hebben ze bijvoeding nodig of leven ze van slakken en andere insecten ? Beste dank axel

  • loopeendron

    als je snel van je moestuin af wilt zijn, zijn loopeenden inderdaad doeltreffender dan slakken:D en bemesting is dan ook geen issue meer(:P)

  • Lita

    Hallo Axel,

    De eenden zijn erg goed tegen slakken. Maar de klodders ga je erbij moeten nemen. Hier hebben de eenden een heel domein met bos tot hun beschikking, maar toch ligt ook het grasveld vol klodders.

    Als je veel bomen en stuiken hebt zullen ze normaal zelf wel beschutting zoeken, grote kans dan dat ze een eventueel hok niet eens gaan gebruiken. Anders kan je gewoon een grote plank schuin tegen een muur zetten en de achterkant met zijl afdekken zodat ze beschutting hebben. Meer is eigenlijk niet nodig.

    En bijvoeren hangt net van de grote van de tuin af. Als je ze wat bijvoederd gaat het gegarandeerd op. Ik geef ze elke ochtend wat voer bij(gewoon kippenvoer, niet duur dus), maar volgens mij hebben ze genoeg aan wat ze in de tuin vinden.

    Veel groeten,

    Lien

  • Geert Van der Auwera

    hallo allemaal,

    Wij zijn trostse bezitters van 4 indische loopeenden, 2 koppeltjes, die op een mooi stukje grond vertoeven en het best naar hun zin hebben. Ze krijgen eendenkorrels en gemalen kippeneten samen en dat lusten ze wel. maar mijn vraag is of ze (we hebben ze nu in juni 1jaar) nog wel tam gaan worden, waar we ze kochten kregen we te horen dat ze best tam kunnen worden. Alhoewel als ik in hun terrein kom gaan ze alle 4 nog gaan lopen. hoe kan je ze tam maken of is dit veel geduld hebben en naarmate ze ouder worden zullen ze tam worden ???? ik weet het niet.

    Graag jullie verhaal.

  • Els

    Daar heb je veel geduld voor nodig Geert. Eigenlijk had je vorig jaar er gelijk mee moeten beginnen. Maar misschien lukt het nog wel. Strooi niet zomaar het voer uit. Maar begin met een heel klein spoortje naar je toe uit te strooien en dan met een hand vol aan het eind van het spoortje rustig gaan zitten. Elke dag zullen de eenden wat dichterbij je komen en als er uiteindelijk 1 uit je hand eet, zullen de anderen snel volgen. Dan is het van af dan eerst de eenden het voer uit je hand laten eten en dan kan je erna nog wat uitstrooien. Binnen de kortste tijd zullen ze naar je toe komen rennen als ze je horen of zien….ha, ha…al is het alleen maar om het voer. Maar leuk is dat wel. Geen idee of je er paar dagen, weken of maanden voor nodig gaat hebben. Maar uiteindelijk en met veel geduld gaat dit echt lukken.

    Succes, Els

  • loopeendron

    Loopeenden zijn van zichzelf tamelijk schuw….. Mijn pa en moe heb ik nu zo'n 3 jaar, je kan merken dat ze niet “gestart”zijn bij mij..kost een hoop geduld om ze minder schuw te laten worden. en dan nog…. bij de minste of geringste inbreuk op het vertrouwen kan je weer opnieuw beginnen…. veel aandacht en als het maar met eten te maken heeft helpt Hun kuikens zijn heel anders, die begonnen direct al met mijn aanwezigheid en vertrouwen me totaal….