Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

broedtijd eend

  • Noël

    Vraagje : Vanaf welke leeftijd legt een eend eieren, en worden ze gebruikt voor consumtie??

  • gekkiee

    geen idee

  • aaron de loof

    dag.

    ik en mijn vriend francis

    hebben voornomen dat er eitjes in onzu thuin lagen maar van de moeder is er geen spoor te bekennen de eidjes hebben nog warm we hebben zu onder een broedlamp gelecht .

    zou het lukken om ze te laten uitkomen ??

    alvast bedankt

    grtz aaron & francis

  • Wim

    Vraag:

    Ik heb ook een eendenkorf, maar daar gaat maar geen eend in zitten. Ik heb er regelmatig brood in de buurt gelegd, maar dat helpt dus ook niet. Wie heeft een tip?

    Wij hebben al 3 jaar een eend te logeren in de lavendelstruiken. Dit jaar zit ze er weer. Ik dacht dat ze niet meer kwam omdat het nest er niet echt was en er slechts 1 ei lag. Ik heb het ei toen weggegooid :( Nu zit de eend sinds 2 dagen te broeden. De lavendelstruik is inmiddels wel dood. Moet ik maar weer vervangen voor haar voor volgend jaar. Vorig jaar was het leuk te zien dat op moederdag de kuikentjes van 150cm om de grond sprongen, mama-eend zat druk te kwakken, elk kuikentje wachten op de volgende en nadat de laatste uit het nest was gesprongen (leek wel zo'n film waar parachutisten uit het vliegtuig springen), gingen ze direct naar het water.

  • loes en yolanda

    Ja hoor ,dat gaat zeker lukken als ze tenminste bevrucht zijn, dat kan je zien na ongeveer 10 dagen dan hou je ze boven een lampje en dan aan de als de eieren donker zijn dan zijn ze bevrucht, je ziet dan ook duidelijk de eidooier zitten, het zal in jou geval iets langer duren dan 28 dagen, want ons pulletje werd na 30 dagen pas geboren, de eischaal was behoorlijk hard dus heb ik haar even geholpen met de schaal iets meer te openen, en alles is goed gegaan, zij beschouwde mij nu ook als moeder, waar ik heen ging , ging zij ook,en dat is nu 10 jaar geleden, sinds vanmorgen 10 eenden eieren want de moeder is vannacht gedood door een vos, jammerlijk genoeg, ze liggen nu lekker in de zon, en vanavond in een groot aquarium met lamp, zoals wij net hebben kunnen zien is alles bevrucht dus nu maar afwachten wat het weer gaat worden, werk aan de winkel,

    groetjes loes en yolanda

  • acarlad

    Ik zocht hier naar de broedtijd want ook wij hebben een nest in onze tuin bij de vijver..

    We kunnen erbij komen en voeren moedereend.

  • Ria

    Tussen de 28 en 31 dagen voor de gewone wilde eend

    andere eenden broeden volgens mij langer.

    Probeer de zoekfuntie eens op deze site.

    groet

    ria

  • Carla Reynaerts

    Ik heb sinds deze avond een eendje, net uit het ei, maar zijn buikje is niet volledig dichtgegroeid ! Kent iemand dit probleem ? Kan het dit overleven ? Het ziet er verder fit uit . Maar dat is een uitstulping die zielig lijkt ? Het is mijn eerste eendje, voor het eerst uit een broedmachine . Wij vrezen ervoor, maar hopen dat het nog goed komt… Heeft iemand dit al meegemaakt ?

    Ik heb een schuldgevoel hierover…

  • Tara

    Hallo,

    ik heb een vraag over eenden.

    Er zitten bij ons 2 eenden in de tuin en waarschijnlijk gaat het vrouwtje binnenkort

    eieren leggen. Maar ze heeft geen nest! En ik weet ook niet wat voor eenden het zijn..

    Maar het zijn wel hele tamme en vorig jaar heeft het vrouwtje ook al eenden geworpen,

    maar dat was ibj iemand anders en nu zitten ze steeds bij ons. Hebben jullie raad?

    b.v.d.

    Gr.

  • judith

    Hallo,

    Sinds 2 dagen hebben wij een “gat” in de tuin (dit is achter), dit is dus een nest van een eend, zijn wij achter gekomen. Sinds vannacht heeft moeders een ei gelegd. Ik heb begrepen dat ze meerdere eieren kan/gaat leggen. Alleen mijn vraag: klopt het dat ze niet constant op haar ei/nest zit? We zien wel dat ze in de buurt (voor in de sloot) is. Gezamenlijk met haar partner. Eten wil ze nog niet, als ik haar dat geef. Moet zij nog haar plek/rust in de tuin vinden. Wel is het zo dat onze hond voorlopig niet in de tuin mag, als moeders op het nest zit.

    Ik hoop graag antwoord te krijgen, temeer omdat mijn jongens (11 en 13) het giga leuk vinden als er kuikens uitkomen.