Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe verzorg je een babyeendje

  • joelle

    Wij hebben een baby eendje gevonden helemaal alleen in een afgesloten tuin. de vogelopvang wil hem niet hebben dus brengen we hem zelf maar groot. we hebben een warmtelamp geiinstaleerd en kuikenvoer gekocht. het gaat opzich goed maar ik heb gehoord over een knobbeltje in de nek die je moet masseren om te blijven drijven, ik kan hem alleen nergens vinden. ook vraag ik me af of je een gewone eend zindelijk kan maken en als huisdier kan houden? andere tips en weetjes zijn ook altijd welkom.

  • Carel

    Beetje rare dingen zeg je nu… eenden hebben geen knobbeltje in nek. Wat ze wel hebben is een vetklier. Deze zit bij hun stuit. Volwassen eenden wrijven hier met hun snavel langs om vervolgens hun hele verenpak in te vetten zodat ze blijven drijven en er geen water in hun verenpak komt. Jonge eendjes hebben nog geen vetklier en dit kan je ook niet opwekken! Je moet het jonge eendje nu ook zeker niet in het water zetten!!! Na enkele weken begint de vetklier te werken en het eendje zal zich instinctief gewoon invetten! (Het feit dat je altijd jonge eendjes in het wild wel ziet zwemmen komt omdat ze vet op hun lijf krijgen als ze onder hun moeder zitten, zodoende)

    Eenden kan je ook niet zindelijk maken, was je soms van plan een eend binnenshuis te houden? Ik zou dit zeker afraden, een eend zit graag buiten en heeft het liefst ook water om zich te wassen en in te zwemmen.

    Als je meer vragen hebt laat het maar weten!

  • joelle

    ok bedankt! kunnen we deze eend nadat we hem met de hand groot hebben gebracht weer vrijlaten of overleeft hij dit niet?

  • Carel

    Jahoor, je kan 'em op zich best wel ergens wegzetten op een plek waar meerdere eenden zitten. Ze vinden dan wel snel hun voedsel en als ze in een park o.i.d. zitten krijgen ze ook vaak eten van mensen. En gras is er uiteraard altijd in overvloed. :)

  • Patricia

    Hoi Carel,

    Jij schijnt er nogal wat vanaf te weten. Mijn zoontjes kwamen vanavond ook met een baby eendje binnen. Hadden ze gevonden - geen idee of ze een moedereend verjaagd hebben (per ongeluk!), maar het eendje kan in elk geval niet meer terug.

    Het zit nu in een doos onder een rode lamp met een bakje water. Maar mijn man en ik vinden dat het zijn hoofje zo slap houdt. Is dat normaal voor hele jonge eendjes, of zou het diertje gewond zijn?

    Het kan het hoofdje wel van links naar rechts draaien en ook wel even rechtop houden. Het leek niet te willen drinken. Kan dat ook zijn omdat het nacht is en eendjes dan ook slapen?

    Mijn grootouders hebben vroeger wel eenden grootgebracht. Helaas zijn ze er niet meer om om advies te vragen…

    Ik weet niet zo goed wat ik kan doen behalve water en wat voer blijven aanbieden.

    Heb je nog tips?

    Dank je!

    Patricia

  • rieneke

    sorry ik ben geen carel.is denk ik verstoten door de moeder omdat er iets

    niet goed was met het kuiken.dat is lullig maar je doet er weinig aan.

    wat je doet;lamp en water en eten…….meer kan je niet doen.

    gr.

  • johan12345

    wij hebben een baby eendje gevonden we weten totaal niet hoe we hem moeten verzorgen. we willen hel graag tips hebben over hoe we hem moeten verzorgen anders zijn we bang dat hij het niet overleeft.

  • Els

    Dat zogenaamd gevonden eendje heeft het vast niet overleefd he…beter had je het gelaten waar het zat, zodat de moeder eend het had kunnen opvoeden. kinderen en mensen laat de eendjes en de eitjes toch eens met rust. Jullie jatten alles uit de natuur, wat NIET van jullie is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!…AFBLIJVEN!!! en van/voor pa en ma eend/koet laten liggen!!!!!!!!!!!!

  • damaris

    je kunt hem bambix of ander pap voeren en veel laten zwemmen om hem eenl eend te laten(tu);)

  • bootjelovexxx

    hoi els,

    en wat nou als er een ei op de weg ligt, met geen eend te bekennen? en je voelt hem nog leven…

    auch! daar had je nog niet aan gedacht he!

    suckeeeer! (:P)

    gr

    bootjelovexxx