Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe verzorg je een babyeendje

  • Yvonne

    Hallo, mijn zoon heeft vorige week een halfdood verstoten eendje gered uit het water en inmiddels zit het beestje alweer 6 dagen bij ons in een mand.

    Hij lijkt het heel goed te doen en we hopen hem dan ook, zodra hioj wat groter is, geleidelijk aan weer terug te kunnen zetten in de natuur.

    Echter wij hebben hier totaal geen ervaring mee. Heeft iemand advioes hoe we dat het beste aan kunnen pakken ? Er zitten veel eenden bij osn achter in het water, dus op zich hoeft dat het probleem niet te zijn.

    Maar mag hij nu al naar buiten (ca 3 weken oud schat ik) in een afgesloten veilige ruimte, bv kippenren oid ?

    Ook heeft hij sinds vandaag snottebelletjes en lijkt hij wat verkouden, hij ademt door zijn bekje steeds open te doen, hetgeen hij gisteren niet deed.

    Graag een reactie van iemand met ervaring of kennis van zaken !

    Bij voorbaat hartelijk dank !

  • happy eend

    Hoi Yvonne,

    Zit het eendje wel onder een warmte lamp? Het eendje is nog vrij jong een heeft ook warmte nodig.

    En hoe oud was het toen je het vond? Als het echt een paar daagjes oud is weet ik niet of het eendje al volledig waterdicht is.

    Normaal doet de moeder dat. Je kan wel beginnen om twee keer per dag het eendje in een klein laagje water te doen. Daarna goed afdrogen. Zo stimuleer je de vetklier (die zit op de rug).

    Zo krijgt het eendje een laagje vet over zijn veertjes en wordt het water dicht.

    Ik zal het niet uitzetten in de vrije natuur. Dit kan je beter doen als het eendje goed in zijn nieuwe veren zit. Dit is ongeveer rond de 6 a 8 weken.

    Dus je zal echt nog even voor het eendje moeten zorgen.

    En wat geef je het eendje te eten? Je kan in de dierenwinkel speciaal eendenvoer kopen (wel voor kuikentjes vragen dan). Vermeng dit wat met water, dan krijgen ze het makkelijker weg.

    Kan of heb je niet genoeg tijd om voor het eendje te zorgen, dan kan je het bij de vogelopvang ook proberen of het eendje daarheen mag.

    Waar woon je?

    Heb je nog vragen dan mag je me altijd mailen: ronendaan@kpnmail.nl

    Succes