Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eendenei uitbroeden

  • gerry

    Hallo allemaal

    Ik ben sinds 9 dagen 2 eendeneieren aan het uitbroeden

    in een machine. Bij de schouwing zie ik duidelijk een spin met een

    zwart dingetje wat heen en weer zwemt.

    de temperatuur is 37.7

    luchtvochtigheid plusmin. 45%

    deze machine keert automatisch.

    Nu is mijn vraag aan iemand die er verstand van heeft.

    Wanneer moet ik stoppen met keren van de eieren.

    Ik weet dat een eendenei langer nodig heeft als een kippen ei

    maar nergens lees ik wanneer ik de eieren niet meer mag keren.

    gr. gerry

  • rob

    eenden eieren komen een week later

    uit dan kippen eieren dus na 28 dagen

    dan gok ik dat je ze de 26ste dag stil moet

    leggen en de 27ste dag de luchtvochtigheid

    op moet voeren.

    maar ik heb wel is gelezen en gehoord dat eenden eieren

    op een speciale manier uit gebroed moeten woorden in het

    broedmachien met zoutzuur en nog iets het klinkt gek maar

    de schaal van eenden eieren is anders dan dat van een kip.

    maar als je wil weten hoe dat allemaal precies zit dan moet je dat even

    zeggen want ik heb het allemaal in me komputer staan

    hoe dat moet.

    mvg rob

  • WJB

    Als er een barts in het ei komt machine stopzetten in de vlakke stand. Als het kuiken eruit is( dit doet ie zelf niet helpen) nog 48 uur in de verwarmde machine laten zitten. Doppen kun je eruit halen. Daarna maar in een doos met bak water in de buurt en je zult zien dat ze er gelijk in springen. "snachts onder een warmte lamp of een kruik in de doos, paar nachten.

  • gerry

    Sorry dat ik zo laat reageer. Maar bij deze.

    Bedankt voor jullie reactie's ik hoop dat ik jullie volgende week kan mede delen dat mijn eendjes zijn uit gekomen.

    gr. gerry

  • Ria

    Die bak water zou ik maar niet doen…. uit de broedmachine heeft het kuiken niet genoeg vet op het dons om te kunnen blijven drijven.

    Ze verdrinken tenzij ze onder vleugels kunnen van volwassen eenden.

    Beter is het om een lage schotel met een klein bodempje water bij ze te zetten, kunnen ze toch spelen en spetteren maar verdrinken niet.

    De warmtelamp is heel belangrijk!

    Veel plezier met de eendjes

    groet

    ria

  • gerry

    Op de 25e dag van de broedtijd terwijl ik ze de laatste keer aan het luchten was, pikte 1 eitje aan.

    meteen terug gelegd vochtgehalte verhoogd en maar wachten.

    toen het echt te lang duurde ben ik gaan helpen. Inmiddels had ook het anderen ei een aanpik gemaakt.

    ieder uur heb ik het eendje een beetje geholpen, zodat Pino s'avonds om 7 uur uit het eitje kwam.

    het andere ei heb ik de volgende dag geholpen en om 1 uur was kwam ook Ducky een kijkje nemen.

    Het zijn nu 2 lekker levendige eendjes die met harte lust spelen.

    groetjes Gerry

  • Nienke

    Gefeliciteerd!!!

    En nu genieten van deze 2 heerlijke beestjes!

    Groeten Nienke

  • bea

    4 dagen voor het uitkomen niet meer keren en besproeien met goed warm water met een scheut azijn.

    De azijn dient om de schelp broos te maken zodat de kuikens gemakkelijker kunnen uitkippen.

    Bea

  • bea

    doe er in hemelsnaam geen zoutzuur in, veel te bijtend. 4 dagen voor het uitkomen niet meer keren en besproeien met goed warm water met een scheut azijn.

    De azijn dient om de schelp broos te maken zodat de kuikens gemakkelijker kunnen uitkippen.

    Bea

  • lenneke en Kim

    hallo,

    wij hebben sinds kort twee eieren. Alleen weten we niet zeker of ze leven. Weet iemand hoe we dat kunnen zien? In het ene ei zit een klein gaatje. Als je daar naar binnen kijkt zie je iets met pootjes wat verdacht veel op een spin lijkt. We zouden graag willen weten of het nou echt een vogelsoort zou worden.Ook zouden we graag willen weten hoe we ze moeten uitbroeden.

    groetjes