Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eendenei uitbroeden

  • marc

    Ik heb nu drie weken eende eieren onder de warmte lamp.

    Vandaag 7 april is de eerste uit het ei. Met hulp van mij want ik wist niet of hij al te lang in de schaal zat.

    De moeder vh nest was verjaagd. Volgens mij is het nu ongeveer die 28 dagen dat moet dan wel.

    Nu weet ik niet wat ik moet doen..Het jong heeft een moederkoek en bij de meeste dieren moet je die weghalen om alles te stimuleren.

    Alleen heb ik nog niets gedaan.. Het beestje ligt alleen nog maar en piept een beetje maar niet ontevreden. Het is net een paar uur oud.

    Wie kan mij vertellen wat in dit geval het best is.

    Moet ik de moeder koek wel weghalen of niet?

    Stel dat de andere jongen niet vanzelf komen. Moet ik dan na een dag of twee kijken welke ik kan bevrijden?

    Alvast bedankt voor de handige tips die ik hier zag.

  • petra

    goeden morgen ik kheb nu al meer dan vier weken eeneen eend mt 11 eieren in me vor tuin hoe lang duurt dat voor ze uit komen??

  • nicole en moniek

    hallo.

    wij zijn nicole en moniek.

    we hebben vandaag in het gras een ei gevonden, waarschijnlijk is het een eenden ei.

    het kan best zijn want er zijn al een hele tijd eenden bij ons voor (waar er het ei hebben gevonden)

    we weten niet hoe lang het al in het gras lag en het was best koud.

    als je goed kijkt lopen er aders door of zoiets.

    hoe kan je zien og het nog leeft?

    en hoe kan je het laten uitkomen? want dat willen we graag doen.

    we denken namelijk dat het ei is afgestaan door de moeder.

    please help ons!!

    groetjes nicole en moniek.

  • Femke

    Ik heb laatst met me vriendinnen een eitje gevonden drijvendt in de sloot. ik heb hem nu onder een gloeilamp met veel watten. nu wil ik weten of hij/zij leeft. hij stinkt wel veel, dus ik weet niet of hij dood is of leeft. ik wil wel heel graag een klein eendje in huis. lijkt me zo leuk!

    groeten, Femke

  • happy eend

    ik geef je weinig kans, een ei wat in de sloot drijft is meestal al afgekoeld. Of was het ei warm?

    En als het stinkt dat kan het aan het rotten zijn en open springen en dat is niet echt fijn!

    Je kan met een lamp door het ei schijnen (in het donker) kijken of je iets in het ei ziet zitten.

    En dan nog, met een lamp en natte watten is de kans van slagen heel klein.

    succes ermee

  • Ingri

    Hierbij wat informatie van het uitbroeden van eendeieren:

    Luchtvochtigheid 45 % de laatste 2 dagen 70 %.

    Enkele dagen één te hoge of lage luchtvochtigheid hoeft niet ongunstig te zijn voor het resultaat.

    Temperatuur 37.5° C of 99.5° F.

    Enkele dagen één te lage temperatuur kan geen kwaad één te hoge temperatuur richt blijvende schade aan de kiem met ongelukkige kuikens tot gevolg.

    Keren van de eieren

    Je moet pas beginnen met het keren van de eieren met ingang van de tweede dag minimaal 2 keer per 24 uur. Het keren moet bij voorkeur gebeuren op het zelfde tijdstip iedere dag. Zet met een potlood merktekens op het ei aan de ene zijde een O aan de tegenovergestelde zijde een X zodat je weet hoe je moet keren, dit keren moet je doen om te voorkomen dat de eierdooier uitzakt en het hagelsnoer beschadigd wordt.

    Schouwen

    Vanaf dag 8 kun je de meeste eieren wel schouwen. Als er een soort spinnetje zichtbaar is houdt het in dat het ei bevrucht is. Bij de wat donkere eieren kun je na 14 dagen beter schouwen. Dit komt omdat het vaak moeilijker te zien is door de donkere schaal. Schouwen kun je gemakkelijk doen met een zaklamp of een gewone lamp met een kokertje erom heen.

    Uitkomen van de eieren

    Op de 26e de dag stopt men met het keren van de eieren. Op de laatste 2 dagen het vochtpercentage opvoeren tot het gewenste waarde, de machine niet openen want dan daalt het vochtpercentage want de uitgekomen kuikens kunnen makkelijk 24 uur in de machine blijven zonder eten of drinken de kuikens teren nog op de dooierrest. Staan de uitgekomen kuikens te hijgen dan moet u ze meer ventilatie geven wat dus inhoud dat ook het vochtpercentage daalt.

    Kuikens

    Als de kuikens goed opgedroogd zijn kunnen ze de broedmachine verlaten en ondergebracht worden in een afgesloten ruimte, waarboven een goede warmtebron hangt.

    De warmte op de bodem van het verblijf dient de eerste dagen ten minste 32° C te bedragen. De temperatuur dan met enkele graden per week afbouwen tot ongeveer de buiten temperatuur is bereikt.

    Ze kunnen nog niet in een badje met water, omdat ze uit een broedmachine komen. Moedereend zorgt er namelijk voor dat ze een vetlaag van haar krijgen en daardoor blijven drijven op het water. U kunt er wel een klein schaaltje met water neerzetten, zodat ze hier rustig aan kunnen wennen. Na enkele weken kunnen ze in het water, maar bouw dit zeker op.

    Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben.

    Succes met het uitbroeden van de eitjes.

    Groetjes Ingrid

  • Sanne

    Hallo,

    Ik weet dat dit een zeer late reactie op dit forum is, maar ik ga het toch proberen.

    Vandaag is mijn jonge hond de hort op gegaan en heeft ze een eendennest geplunderd. Ze kwam met één van de eieren terug. Het wonderlijke is, is dat er geen krasje op zit. Ik heb het nest inmiddels gevonden en de moeder zit er nog op. De hond heeft één ander ei verplaatst, dus ik ga morgen weer kijken om te zien of de eend die heeft gekeerd of dat ze hem verstoten heeft.

    Nu is mijn vraag dus, kan ik het ei waar mijn hond mee terugkwam uitbroeden? Ik heb helaas geen broedkast (ik doe mijn best om er aan te komen, maar ben bang dat dit te laat zal komen).

    Met een lamp heb ik het ei al bekeken, en de bloedvaten zijn duidelijk zichtbaar, net als een donkere vlek, wat het embryo moet zijn. Er zit dus leven in.

    Ik durf het ei niet in het nest terug te leggen, want hier heb ik slechte ervaring mee. Als kind ooit een ei gejat uit een eendennest en later dankzij een kwade vader weer teruggelegd, maar de eend heeft het ei verstoten en kapot gemaakt. Ik ben bang dat als ik dit ei terug leg, dat ze het zal slopen en misschien de rest van haar nest daarin meeneemt.

    Ik heb dus geen broedkast of warmtelamp.

    Wat ik wel tot mijn beschikking heb:

    Een kweekkastje (daar ligt het ei nu in om het een beetje op temperatuur te houden)

    Een serre (daar staat het kweekkastje nu)

    Handdoeken en dergelijken

    En ik weet vrij zeker dat ik binnen enkele dagen wel een warmtelamp kan regelen.

    Is er een mogelijkheid om zonder broedkast dit ei uit te broeden? En zo niet, wat kan ik dan het beste doen als ik over een paar dagen toch een broedkast weet te regelen?

    Ik wil dit arme beestje heel graag een kans geven, maar ga dit in mijn eentje niet redden…

    Alvast heel erg bedankt en ik hoop dat iemand dit leest en me kan helpen!

    met vriendelijke groet,

    Sanne

  • souhaila

    hallo ik heb een ei gevonden en ik ben benieuwd op wat voor graden ik hem warm moet houden

    en of je heb kan op tillen en hoe je kan zien of het een jongentje of een meisje is

    hartelijke groet en alvast bedankt xx souhaila

  • Dominique Kemps

    Hoi allemaal,

    Ik heb een probleem ik weet niet hoever mijn eendeneieren al zijn. Ik wil graag weten op welke dag ze nu zitten, want wij gaan over eeen weekje op vakantie we hebben wel iemand die op ze past wanneer we weg zijn. Kunnen jullie mij helpen? Bij schouwen zie ik goed de adertjes en duidelijk iets bewegen.

    Alvast bedankt

  • lucas

    tot he ei uit komt groeten lucas 11 jaar