Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Eendenei uitbroeden? leeft nog of niet?

  • Ezzie

    hallo, kan iemand mij helpen ik heb een eendenei, en mijn vraag is, leeft hij nog. ik had niet zon hele felle zaklamp maar zag duidelijk aan de onderkant een zwart rondje en aan de zijkant een donkere vlek( de luchtzak toch?) meer niet.

    word een ei zwaarder als hij leeft? ik weeg hem, hij blijft honderd gtram wegen ik heb hem nu 3 dagen

  • Ezzie

    Hoi,

    Ik was vergeten te melden dat het ei nu in een bakje op een dikke laag vochtig wc papier ligt, onder een speciale warmte/broedlamp van 37/38 graden. Is dit goed????

    Mvg

  • roos

    hallo,

    Ik ben zelf 4 eenden eieren aan het uitbroeden, zit nu op 3 weken.

    heb ze uit een geplunderd eenden nest gehaald achter bij mij in de tuin.

    kon ze niet late liggen en het eendje was er al 2 dagen niet meer bij geweest en de andere 3 eieren die lagen er als losse schillen bij.

    dus heb ze toen naar binne genomen en wat gezocht op internet hoe ze uit te broeden en zit nu succesvol al op week 3.

    ik las veel verhalen dat het bijna onmogelijk is om met primitieve middelen te broeden maar nu uit mij ervaring hoef je er niet zo bang voor te zijn.

    ik heb een schakelaar met termometer die uit gaat bij 38 graden en weer aanspringt bij 37, schakelt maar op 1 graad nauwkeurig.

    heb er ook nog een digitale blokker termometer bij gekocht om te controleren of de schakelaar goed schakeld en die van de blokker zit altijd anderhalve graat boven de schakelaar. altijd tussen de 39,5 en 38 en soms onder de 38. ik moet eerlijk bekennen dat hij zelfs 1 dag op 40 graden heeft staan branden.

    klinkt nogal slecht dus als je overal leest dat het precies 37.7 moet zijn of met een vlakbroeder 38.5 tot 39..

    maar ze leven echt nog steeds, heb ze net nog geschouwd en het beweegt goed in de eitjes.

    dus als je eitje nog leefde toen je haar onder de lamp legde moet ze het wel doen als je de temperatuur rond de 38 houd.

    wel zou ik haar niet op vochtig papier leggen maar elke keer als je het eitje keert even met de plantenspuit nat maken of met een spons nat deppen.

    het vocht moet van boven komen en niet van onder. ook word het temperatuur verschil dan erg groot aan onder en bovenkant.

    dan is ze boven heel warm en droog en onder koud en nat. liever onder droog, daar zijn ze ook altijd koeler. en dan boven vochtig en warm.

    en het is dus ook wel echt belangrijk ze elke dag 2 of 3 keer te keren.

    ik zelf keer ze nu als ik opsta en sproei ze dus ook bij elke keerbeurt. keer ze nog als ik thuis kom en voor ik ga slapen.

    en een bakje water ernaast zodat de luchtvochtigheid niet te droog word.

    en zit het ei met de lamp in een afgeslote ruimte (doos ofzo) of gewoon alleen in het bakje met lamp erboven.

    nou ik hoop dat je er iets aan hebt.

    het is voor mij een heel avontuur maar ze leven alle vier nog en heb echt het idee dat ik nu al de slechtste broeder ooit ben maargoed, ze leven nog dus zal toch ook van alles goed doen.

    en om het nog even erger te maken zijn er 2 eieren beschadigt, zijn gevallen.

    er zit bij 1 ei een grote ster op de luchtkamer en bij de ander op het deel van het kuike zelf. dus zelfs met ongelijke temperaturen en een flinke ster in het ei met ook echt scherven die omlaag geduwd zijn leven de kleintjes nog steeds.

    groetjes.

  • roos

    sorry, nou zie ik dat ik met heel mijn verhaal niet eens echt antwoord op je vragen heb gegeven.

    ik denk dat je even goed kunt kijken hoe het ei er nu uitziet en dan over 4 dagen weer even opnieuw kijken. als het dan verandered is van vorm met meer aders erbij leeft het. wel kan je het ook meteen zien, dan zie je het kloppen en bewegen in het ei. maar dan moeten ze wel net even actief zijn en heb je wel echt een felle lamp nodig dat je details ziet.

    wel heb ik gehoord dat een ei dat bebroed word liever niet langer dan een half uur mag afkoelen want dan kunnen ze wel afsterven. na een uur en dan onder de 20 graden is fataal volgens mij.

    een nog onbebroed ei maakt het niet uit. maar zodra het broeden begint is een echte afkoeling wel dodelijk dus :(

    en ik heb wel het idee dat mijn eitjes nu zwaarder zijn dan in het begin. maar ze komen nu ook over paar dagen uit dus is wel logisch denk ik.

    denk dat je daar de eerste 2 weken niet veel van merkt in gewicht.

    wel een leuke vraag, had er zelf nog niet eens aan gedacht.

  • nicole en moniek

    hallo iedereen.

    wij hebben gisteren een eendenei gevonden.

    hoe kan je zien of het nog leefd?

    en hoe kunnen we het zelf uitlaten komen:)

    groetjes nicole en moniek.

  • Ezzie

    hoi roos,

    hartelijk bedankt voor je reactie, maar helaas hebben we ontdekt dat het eitje toch dood is gegaan of al dood was.

    we hebben gewacht, maar we zagen geen verandering, en het bewoog ook niet. na een tijdje hadden we het ei opengemaakt en inderdaad was het dood.

    je kon geen kuikentje zien dus het kon ook nog onbevrucht zijn geweest.

    als het eitje nog leefde had ik zeker wat aan je reacties gehad.

    groetjes