Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

gezelschap voor onze kwaker woerd

  • ursula

    Hallo, ik ben op zoek naar gezelschap voor onze kwaker (woerd). Het hoeft geen jonge eend te zijn, maar wel handtam.

    Een vrouwtjes kwaker is geen optie omdat we in een woonwijk wonen, en die dames kunnen nogal luidruchtig zijn.

    Onze eend woont buiten in de tuin, hij zit in een hok maar dat is alleen om hem te beschermen tegen de katten van de buurt.

    Als wij thuis zijn, (en dat is bijna altijd) loopt hij los in de tuin met onze drie honden. Hij komt ook altijd gezellig binnenwandelen en gaat

    dan lekker op zijn handdoekje op de bank zitten.

    Op het moment is hij verliefd op de waterbak, dus hij heeft gezelschap nodig.

    alvast bedankt voor het lezen

  • saskia

    We hebben dezelfde kwestie, ook in een woonwijk, alleen met een woerd muskuseend waarvan de vrouwen een enorme hoeveelheid vuil gaan spuiten als ze broeds zijn. Wat ik tot nog toe van de meeste deskundigen begrijp, is dat het niet verstandig is om twee volwassenen woerden bij elkaar te zetten. Je eigen kwaker zal het eigen territorium gaan bewaken. We hebben ook contact gehad met Akka's Ganzenparadijs (zie internet), waar ze ook wat eenden hebben. Ons werd aangeboden de woerd twee weken daar te laten logeren in een mannetjesgroep en hem zo zijn eigen maatje uit te laten zoeken. Verder vind ik www.levendehave.nl ook heel leerzaam. Succes,

  • ursula

    Hoi Saskia,

    Ik heb je nooit netjes bedankt voor je antwoord. Ik heb er inderdaad gekeken (op die website) maar omdat de mogelijkheid zich voordeed toch gekozen voor een pulletje van een dag of vijf oud.

    Die groeit goed en is een behoorlijk pittig ding zullen we maar zeggen. Onze kwaker “piep”was in eerste instantie doodsbang voor het nieuwe eendje als we die even lieten zien of samen een meelwormpje lieten eten. Zo zie je dus maar dat onze piep helemaal niet meer weet dat hij een eend is. Dat is natuurlijk het risico van een eend in zijn eentje.

    Maar het gaat steeds beter, na een paar keer proberen aan te vallen, heeft hij nu eieren voor zijn geld gekozen en negeert het kleintje volledig. Ik heb hem nooit de kans gegeven om het kleine eendje

    aan te vallen natuurlijk, dan duwde ik hem gewoon aan de kant. Dus er zit vooruitgang in en als blijkt dat dit kleine eendje een dame is, wat ik wel denk want ze kan behoorlijk gillen, (kwaker dames kunnen veel harder piepen dan de mannen) dan komt het helemaal goed.

    groetjes ursula

  • Esther

    wat leuk, zon klein kuikentje!

    maar als u een meisje heeft, dan had u toch last van het piepen en kwaken? en bent u niet bang dat er later eitjes komen?

    wel gezellig met het kleine kuikentje, maar ik zou uitkijken met de woerd. wij hadden een eendenkuikentje gered, en toen we met hem naar het parkje gingen waar andere eenden zaten (zodat hij wel in de gaten had dat hij een eend was want hij was behoorlijk tam) maar die vileen hem ook aan. wij jaagden die weg, al voeren we ze vaak. ik hoop dat ze dikke vriendjes worden (:P)

    Groetjes Esther