Dag iedereen,

Hier zit sinds enkele jaren op onze vijvers spontaan (uit zichzelf hier gekomen) een mannetjes-eend die niet meer kon vliegen. Wij hebben hier 4 vijvers en ik dacht toen om er een ander mannetje bij te zetten zodat ze toch niet alleen zaten. Heb ik toen gedaan, maar vorig jaar vond ik het zo zielig dat ze geen vrouwtjes hadden, dat ik 2 vrouwtjes ben gaan bijkopen.

Maar wij hebben hier een tuinaanlegbedrijfje met kijktuintjes, en ik wil eigenlijk wel vermijden dat er nog eendjes bijkomen. Onze 4 vijvers zijn anders niet meer toonbaar en wordt het gewoon te veel. Plus dat hier veel wilde katten (en soms vossen) rondlopen en er best geen kleintjes komen.

Maar hoe vermijd ik het best nestjes? Want ik zie onze 2 vrouwtjes de laatste dagen regelmatig alleen op stap gaan (zijn normaal altijd samen), en net vond ik tussen de struiken 8 eieren ! Mag ik deze gewoon wegnemen en in het oog houden dat ze nergens anders een nest gaat maken? Of maak ik hun daarmee depressief? Hoe zit het met de nestdrift van eenden? Want eigenlijk ken ik er niet zoveel van. Ik heb wel een eend-kundige dierenarts maar ik stel mijn vraag toch liever hier op het forum omdat jullie er waarschijnlijk nog meer ervaring mee hebben.

Alvast bedankt voor jullie reactie.