Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zeer agressief gedrag woerd :-( Wie weet raad???

  • Neeltje

    Hallo allemaal,

    Heb een wilde eenden koppeltje waarvan we de woerd zelf hebben grootgebracht. Tot nu toe gaat dat super goed samen maar sinds een tijdje is onze woerd vreselijk agressief aan het worden naar ons toe…eerst met name happen naar mij maar nu ineens ook naar mijn vriend. Eigenlijk kun je bijna niet meer buiten komen want hij komt recht op je af en geloof me zijn snavel is niet meer zo schattig! HIj gaat recht op de enkels af, pakt een velletje en schudt zijn hoofd vervolgens als een hond op en neer. Wat we ook doen, hij blijft je achtervolgen. Dit gaat nog eens mis zo want de kans dat je hierdoor op hem valt, of op hem gaat staan is heel erg groot.

    Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit het beste kan oplossen?Dit is niet meer grappig en kan zo niet doorgaan :-( Ik wil ze graag houden samen maar meneer moet niet onze tuin gaan domineren!

    Ze lopen gewoon overal(in tuin met vijver) vrij rond trouwens en kunnen beide niet vliegen.

    Ik hoop dat jullie kunnen helpen :-)

    grtz Neeltje

  • Hans Schrader

    Beste Neeltje,

    Doet de woerd dit uit teritorium verdedigen , vrouwtje beschermen (en dult geen andere woerd of mens omdat het voorjaar eendjestijd is ) , of is hij gestoord ? Woerden in het voorjaar vechten wel eens met

    elkaar voor een eendje en ziet jouw ook als een concurent .

    Kun je hem ergens anders in een andere ( afgezet met gaas ) omgeving brengen met andere eenden ,

    zodat hij weer als eend onder andere eenden kan leven , leren leven en op zijn nummer gezet kan worden door andere eend ?

    Is de woerd ook agressief , als de andere eend op andere plek is , en hij alleen is ( hij mag het eendje niet kunnen zien en ook niet kunnen horen) . ?

    Je moet het wel voor een langere periode uitproberen.

    Probeer het eens uit, succes

  • Neeltje

    Beste Hans,

    Bedankt voor je reactie! Ik denk inderdaad dat onze woerd mijn partner als rivaal ziet, hoe bizar dat ook klinkt.. Ik heb al eerder gemerkt dat hij volgens mij ook sekse bij de mens herkent want toen we nog geen vrouwtjes eend voor hem hadden gaf hij echt de voorkeur aan vrouwelijke mensenvoeten. Mannen liet hij altijd met rust. Nu we sinds een paar maanden een vrouwtjes eend hebben lijkt hij in de war en is hij territoriaal en wellicht dus zijn rivalen aan het aanvallen?

    Helaas moeten we nu inderdaad een gedeelte van de tuin gaan afzetten zodat hij niet bij ons kan. Ik zou willen dat ik hem in een omgeving kon zetten met meerdere eenden maar helaas hebben we deze optie niet.

    gr.Neeltje