Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nest kan overal zijn

  • Ep

    Beste mensen,

    Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik het beste het volgende probleem met mijn eenden kan oplossen:

    Ik heb twee Indische loopeenden (mannetje en vrouwtje), ze hebben een redelijk grote vijver tot hun beschikking wat hun thuisbasis is, maar ze hebben vrij toegang tot een behoorlijk groot gebied.

    Als het vrouwtje in het voorjaar begint met eieren leggen begint ze altijd in de buurt van de vijver. Na een poosje raap ik de eieren en dan zoekt zij een nieuw plekje, ook die eieren raap ik en zij zoekt weer verder, steeds verder weg van de vijver. Op een gegeven moment is ze zo ver weg van de vijver dat het gebied waar ze zou kunnen zitten zo groot is dat het onmogelijk is om haar nest te vinden. Meestal vind ik het nest dan pas als ze er na een week of twee begin te broeden. Omdat ik niet wil dat ze de eieren uitbroed moet ik het nest toch opruimen maar daarmee breng ik haar dan nogal van streek.

    Eigenlijk wil ik dus het gebied waar ze eieren legt beperken zodat ik ze makkelijk kan vinden, maar ik kan ze niet opsluiten omdat het ook de bedoeling is dat ze door de moestuinen scharrelen om de slakken te bestrijden.

    Ik had al bedacht de ik een nachtverblijf voor ze zou kunnen maken, ik ging er daarbij van uit dat ze altijd ‘s ochtens vroeg haar eieren legt, maar nou hoorde ik laatst dat dat niet perse zo hoeft te zijn. En als ze pas later op de dag haar ei legt heeft zo’n nachtverblijf helemaal geen zin want dan kan ze dat nog steeds doen waar ze maar wilt.

    Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit het beste zou kunnen oplossen?

    Alvast bedankt.

    Ep

  • loopeendron

    Ik zorg ervoor dat mams helemaal de kans niet krijgt een beetje nest te maken…. direct het ei weghalen,niet laten verzamelen,dat wakkert alleen maar d'r nestdrift aan…… ze is ook totaal niet overstuur dan, ze kijkt er niet eens naar als ik het ei weghaal. dat was vorige jaren wel anders, toen liet ik er steeds een stuk of 3 liggen…. ik had dit jaar 254 dagen een ei van mamseend……(tu)

  • Ep

    Bedankt voor je reactie.

    Het probleem is alleen dat ik niet weet waar ze haar ei gelegd heeft. Er zijn zoveel struiken en andere plekjes waar ze een nest kan maken dat het geen doen is om de eieren te vinden. Bovendien dekt ze ze ook altijd netjes af met blaadjes en stokjes e.d. Pas als ze er op gaat zitten broeden kan ik haar vinden (gelukkig is ze wit dus makkelijk te zien tussen de struiken).

    Iedere dag haar ei oprapen kan dus alleen als ik het gebied waar ze haar ei legt kan beperken.

    Groeten,

    Ep

  • essie

    hooi,

    lastig probleem hoor…

    maar misschien kan je in de tijd dat moeder eieren legt een hek ofzo neerzetten dat er een kleinere ruimte is?

    of is dat geen goed idee? ik weet niet hoe groot precies, en hoe je tuin eruit ziet dus…

    ik denk nog wel na over ideeën, hopelijk weet je snel iets.

    gr essie

  • Ep

    Inmiddels denk ik er toch over om een deel van de tuin af te scheiden met een omheining. Kan iemand mij vertellen hoe hoog een hek moet zijn voor indische loopeenden?

    Uit ervaring weet ik dat ze over een stuk gaas van 50 cm heen kunnen fladderen. Ik heb ergens gelezen dat een meter voldoende zou moeten zijn, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat, ik denk dat als ze echt willen dat ze daar ook wel overheen komen. Of zou je ze dan ook moeten kortwieken of zo?

    Alvast bedankt.

    Ep