Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Help! Indische loopeend met totale verlamming na licht uitdoen

• Kati

Hallo, ik ben sinds 2 uur eigenaar van 3 loopeenden. Ze hebben een half uur in de auto gezeten los van elkaar in dozen met wat hooi. Daarna zijn ze in een vrij groot kippenhok gezet met het licht aan. De kippen zaten al op stok. Ze hebben eerst een kwartier water gedronken en daarna wat rondgelopen. Toen besloten we het licht uit te doen. Het mannetje ging gelijk liggen, een ander vrouwtje bleef wat staan, schuifelde een beetje, maar degene waar ik me nu grote zorgen over maak, begon gedesoriënteerd en zeer wankel rond te lopen, botste niet erg hard tegen wat dingen aan en plofte toen neer en liet zijn kop en poten helemaal vallen, dus kop slap op grond en poten naar achter gestoken, alsof dood. We hebben haar rustig opgepakt en ze bleef zo goed als dood. Zat minimale beweging in, had zo goed als geen voetreflex als je haar de grond liet aanraken en nek helemaal slap omlaag. We hebben haar een paar minuten in de doos gelegd, daar spartelde ze wat, kwam zelf niet overeind. Daarna tegen een andere eend aangelegd, waar ze ook helemaal slap, als zijnde dood lag. Al die tijd licht uit gelaten. Ik heb gebeld naar de fokker en deze herkende deze verschijnselen niet, had dit nog nooit meegemaakt. Wie kan mij vertellen wat er mogelijk aan de hand is? Hebben wij iets fout gedaan?

Groeten van Kati

• Kati

Vanmorgen waren beide vrouwtjes overleden, ik snap er niets van en ben ervan geschrokken. Het mannetje leeft en lijkt zich goed te voelen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ze lopen op hennep (waar je ook paarde verblijven mee bevloerd en wat ook vaak voor cavia's gebruikt wordt. Ze hebben vannacht enkel kippenkorrels gehad, maar zijn daar mogelijk nog niet aan toe gekomen, en verder water uit een kippendrinkbak, zo'n bol doorzichtig ding met een rode rand onder waarin het water zichzelf bijvult. Ze hadden nog geen teil met water beschikbaar om onder te dompelen.

Zelf hebben wij het idee dat er met de behuizing niet zozeer iets mis is, maar dat mogelijk de reis en het vrijlaten in het nachthok mogelijk niet een handig moment was, namelijk in de avond in donkerte, en dan fel licht in hog en opeens licht uit, toen begon de narigheid bij 1 van hen. Teveel stress? Zou dat kunnen? We willen ons mannetje natuurlijk niet alleen laten en weer 2 vrouwtjes aanschaffen, maar dan willen we niet dat dit nogmaals gebeurd. Misschien beter om overdag ze te vervoeren en in het buitenverblijf, groot stuk gras, los te laten?

Graag krijgen wij adviezen van jullie om dit wat gebeurd is beter te begrijpen en te kunnen voorkomen in de komende weken. groeten van Kati

• Diana

Hallo Kati,

wat erg om te horen dat de 2 vrouwtjes zijn overleden!

Ik denk dat de stress van het vervoer, de nieuwe omgeving, licht/donker en misschien wat temperatuurswisselingen de oorzaak kunnen zijn.

Indische loopeenden zijn erg gevoelig voor dit soort dingen.

Al deze factoren opgeteld resulteren in extreme stress.

We hebben zelf zo`n 40 Indische loopeenden.

Als er eenden vervoerd moeten worden doen we dit overdag en we vervoeren ze naar een lichte omgeving / ren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en wens je succes met je leuke hobby!

Diana

Dirksland