Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zieke eendjes

• robzwol

Deze zomer hebben we vier jonge eendjes gevonden. Nummer 5 lag al dood in de modder en de rest was er niet best aan toe. We hebben ze in een grote ren gezet met twee konijnen, met alle nodige voorzieningen, voer gekocht en informatie op het web opgezocht. Inmiddels hebben we er nog drie aangezien er één dood is gegaan. Deze laatste drie leken eerst gewone wilde eenden te zijn, maar ze zijn erg groot en lijken wel een kruising tussen een gewone eend en een bergeend. Nu is er dus eentje dood gegaan en aangezien de tweede dezelfde symptomen begint te krijgen heb ik een vraag. De eenden worden eigenlijk van de ene op de andere dag “traag”, lopen niet meer mee met de andere eenden en liggen een beetje te liggen in de kooi. Ze drinken en eten wel maar de eerste eend ging toch vrij snel dood na een dag of 3. Ook merkte ik dat ze een weekje achter liep in groei op de andere eenden, ze was duidelijk lichter en kleiner. Aan de ontlasting kan ik niets zien, ook hebben ze geen breuken of wonden oid. De kooi wordt schoon gehouden (geen plastic ed) en het water wordt iedere dag ververst. De vijver waar de eenden vandaan komen is een soort eendenvijver waarvan de eigenaar zegt dat de meeste jonge eendjes “inteelt” zijn en hoe dan ook doodgaan. Mijn vraag aan dit formum is of de symptomen herkenbaar zijn? En ten tweede of het inteelt verhaal kan kloppen? Gaarne jullie ervaring / advies in deze vragen….

Ps, ongelooflijk dat je op internet over alle onderwerpen wel een site kunt vinden !

• Els

Beste Rob, de eenden zijn waarschijnlijk park/soep eenden, dus een niet zuiver ras. Ik zie bij ons ook dat bij dit soort eenden (zijn ook veel tammer dan de wilde eendjes) er vaak maar een enkeling over blijft uit een nest van 12-14, terwijl bij de wilde eend toch wel minstens de helft uit een nest volwassen wordt. Geen idee of het met inteelt te maken heeft, of met een niet zuiver ras. Ik hoop dat de eendjes die er nog zijn, het gaan overleven. Ik denk niet dat je er een hand in hebt, zo te zien geef je ze goede verzorging.

groet, Els

• robzwol

Hoi Els,

Bedankt voor de reactie, ik denk idd hetzelfde. Inmiddels is de tweede zieke eend er toch bovenop gekomen. Ik heb hem/haar een aantal dagen apart gezet. De ontlasting was toch groen en leek op diarree. Ik had even geen Norit om door het voer te mengen maar heb een teiltje met 5 ltr water gemengd met Orisol voor kinderen (tegen uitdroging bij diarree). Verder alleen opfokvoer gegeven (korrels). De volgende dag was de diarree redelijk over en een dag later poepte ze weer gewone ontlasting. Aan het eind van de dag begon ze de anderen te roepen en werd een stuk actiever. Nu zitten ze weer bij elkaar en het gaat volgens mij weer goed met haar /hem. (veren poetsen en vliegen vangen en dergelijke). Afwachten maar hoe het gaat, inmiddels hebben 2 van de drie eenden een rode band op de snavel gekregen, ik denk dat er toch een mengvorm van een bergeend in zit…. wel aardig om te zien wat het gaat worden……

• Els

Ze zijn ook zo leuk he Rob, ik heb een eendje eens stukjes paracetamol gegeven, toen het een ontsteking aan een oog had. Is ook helemaal goed gekomen. Geniet maar van ze, maar bedenk wel, dat dit soort eenden geen lang leven gaan krijgen.

• robzwol

Hoi Els, Ik las dat raseenden wel 20 jaar kunnen worden…. Als deze eenden de komende winter overleven dan hebben ze het in ieder geval goed gehad….Anyway…Ik kan 75 meter van mijn huis de eenden straks uitzetten in de uiterwaarden van de Waal. Zodra ze goed in de (vlieg)veren zitten dan ga ik ze uitzetten, dan ga ik ervan uit dat ze de meeste kans op (over)leven hebben. Ik neem ze samen met mijn dochters al mee uit wandelen langs het water en dat gaat goed. Het levert voor de omstanders ook een leuk plaatje op als we in colonne langs het water stappen…. Wel grappig is dat hoewel ik ze altijd voer en verzorg, ze strak langs me heen lopen naar mijn dochters toe als die wat verder op staan. Als ze eenmaal zijn uitgezet dan moeten ze het zelf maar regelen, ik zie wel hoe lang ze leven en of ze ooit terugkomen en of we ze nog zien. Mochten ze met partner langskomen om te broeden dan maken we wel weer een plekje voor ze…..

Wat ik wel zal missen is de grappige interactie tussen de konijnen en de eenden… als ik ‘s ochtends kom aanlopen dan staan er drie eenden en steeds hetzelfde konijntje bij het hek te wachten op voer. Vervolgens zie je ze met z’n vieren eten uit dezelfde bak… en elkaar afsnauwen voor een goed plekje… erg grappig. Wat ik overigens niet zal missen is de enorme zooi die drie van die grote eenden kunnen maken …… Het zijn echte rommelkonten…

• Els

Oh ja, ik zie het voor me. Wat koddig he. Vooral dat konijntje wat zich bij de eenden heeft gevoegd. En dan die colonne…hahahaha

Wij hebben hier een stuk fruitboomgaard en een vijver van 1300 mtr2. Dit jaar hadden we er 5 nesten in de korven. Echt veel te veel kuikens dus. Nu zijn er nog 8 (van het laatste nest) over die al vliegpogingen doen. MAAR elk jaar komen de vorige eenden hier weer terug met woerd. om weer een nest te maken. Ergens hoop ik niet dat alle vrouwtjes uit deze nesten, hier gaan terug komen, want dat zouden er best wel eens heel veel kunnen zijn. Ik voer ook, omdat we zelf wat siereendjes en ganzen hebben. Nou vorige maand stonden er dus zo`n 60 eenden en ganzen bij het hek te wachten op voer. Omdat ik dan eerst nog zo`n 80 meter naar de vijver moet lopen, was dat nog een hele kluif met al dat grut op mijn voeten. en maar aan mijn tenen pikken. Ik moest ze echt van de grond plukken, om een baan voor mezelf te maken. Bizar ook hoe ze na een week al precies wisten wanneer er voer kwam. kuikens in kluwen naar het hek en de moedertjes al (paniekerig) kwakend achter hun grut aan.

Het blijft toch genieten Rob. Oh hier moeten ze eigenlijk niks van de kinderen en mijn man hebben. Maar man werkt en de kinderen zijn hier maar af en toe.

• Els

Hoe is het met de eendjes Rob? hebben jullie ze weggebracht, of zijn ze zelf weggevlogen?

• robzwol

Hoi Els,

De eendjes zijn inmiddels uitgezet. Ik wilde ze langzaam laten wennen. Een dag of vier geleden heb ik ze ‘s ochtends weggebracht en heb ze achtergelaten. s’Avonds wilde ik ze weer ophalen maar de dames hadden het veel te goed naar de zin. De volgende dag zaten ze aan de overkant van het meertje in de kant en wilden ze al helemaal niet meer mee. Nu zwemmen ze lekker met z'n drieën rond en hoewel ze niet voor ons uit de weg gaan, gaan ze ook niet meer mee. Ik denk….. project geslaagd !!! Ik hou ze wel in de gaten of ze zich wel redden, aangezien ze behoorlijk groot en goed doorvoed zijn worden ze door de andere eenden niet lastiggevallen dus ik denk dat het wel goed komt. Vliegen moeten ze nog leren maar ook daar maken ze al vorderingen mee.

We zien wel of ze nog terugkomen, ik ben nu bezig om de tuin weer in goede staat te brengen want het zijn wel rommelkonten!

• Els

Leuk hoor, idd project geslaagd….:) tot het volgende nest…..hihihihi