Deze zomer hebben we vier jonge eendjes gevonden. Nummer 5 lag al dood in de modder en de rest was er niet best aan toe. We hebben ze in een grote ren gezet met twee konijnen, met alle nodige voorzieningen, voer gekocht en informatie op het web opgezocht. Inmiddels hebben we er nog drie aangezien er één dood is gegaan. Deze laatste drie leken eerst gewone wilde eenden te zijn, maar ze zijn erg groot en lijken wel een kruising tussen een gewone eend en een bergeend. Nu is er dus eentje dood gegaan en aangezien de tweede dezelfde symptomen begint te krijgen heb ik een vraag. De eenden worden eigenlijk van de ene op de andere dag “traag”, lopen niet meer mee met de andere eenden en liggen een beetje te liggen in de kooi. Ze drinken en eten wel maar de eerste eend ging toch vrij snel dood na een dag of 3. Ook merkte ik dat ze een weekje achter liep in groei op de andere eenden, ze was duidelijk lichter en kleiner. Aan de ontlasting kan ik niets zien, ook hebben ze geen breuken of wonden oid. De kooi wordt schoon gehouden (geen plastic ed) en het water wordt iedere dag ververst. De vijver waar de eenden vandaan komen is een soort eendenvijver waarvan de eigenaar zegt dat de meeste jonge eendjes “inteelt” zijn en hoe dan ook doodgaan. Mijn vraag aan dit formum is of de symptomen herkenbaar zijn? En ten tweede of het inteelt verhaal kan kloppen? Gaarne jullie ervaring / advies in deze vragen….
Ps, ongelooflijk dat je op internet over alle onderwerpen wel een site kunt vinden !