Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vraag aan Ria en Els

• Neeltje

Hoi dames,

Even een berichtje aan jullie want lees dat jullie veel ervaring hebben met tamme eenden! Ik heb zelf nu zo´n 3,5 maanden oude wilde eend die we in de achtertuin gevonden hebben als pulletje van een dag of drie. Alles gaat prima en ze is vreselijk lief. Stonden gister echter voor een dilemma omdat ze naar de buren vliegt die niet bepaald vriendelijke honden hebben!! Naar verschillende vogelopvang gebeld om advies te vragen want hoopte haar ooit weer in de natuur te kunnen vrijlaten. Nu begrijp ik dat dat best weleens lastig kan zijn en omdat ik niet wil dat ze gepakt wordt door de honden van de buren hebben we haar gister gekortwiekt. Vind het VRESELIJK maarja. Ze doet nu de hele tijd vliegpogingen maar valt dan voorover, afschuwelijk om te zien! Uiteindelijk dus besloten dat ze bij ons blijft, hebben gelukkig alle ruimte en een vijver voor haar gemaakt.

MIjn vraag aan jullie is of ik eenden kan kopen om bij haar te zetten?Werkt dat?Zullen ze elkaar accepteren?Vanaf welke leeftijd zou dat kunnen?Hebben jullie enig idee?

Kan ik trouwens al zien of onze eend een man of een vrouw is?Ze is helemaal bruin en heeft geen krulletje in staart ofzo.

Ik hoop dat jullie me iets kunnen vertellen!

groetjes Neeltje

• Els

Oh jeeh Neeltje, (sier) eenden zijn wel te koop, maar of het gaat klikken met jouw eend. Dat is maar de vraag. Sier eenden zijn ook geleewiekt en of je dat wel wilt? Voorlopig zal eend tot volgend jaar herfst bij je blijven, de vleugels zullen dan pas weer aangegroeid zijn. En wie weet komt er ergens in het voorjaar een soortgenoot die hem/haar dan mee neemt naar een andere locatie. Je zal pas ergens dit jaar in oktober kunnen zien of het een vrouwtje of een woerd is.

Geniet voorlopig maar van de eend. Hetr zijn echt schatten!!

Hoewel ik me soms behoorlijk bedreigd voel, als er 21 (wilde eend) kuikens aan mijn tenen en voeten pikken om voer. Ik hoop dus wel dat “”onze" kluwen kuikens gaan uitvliegen…:)

Groetjes, Els

• neeltje

21 wilde eenden Els, jeeee hoe is dat zo gekomen :-) Ik geniet volop van onze eend want ze/hij is echt geweldig leuk! Nooit gedacht dat van een eend te gaan zeggen!

Maarre dat ‘klikken’ met eventuele siereenden gaat dus niet zo gemakkelijk?Hoe komt dat? Zou het zo sneu vinden als ons eendje alleen blijft!

Dus je ziet pas na zes maanden of het een man/vrouw is? Dat wist ik dus niet, dankje!

Maarre jij knipt je eenden niet?Enne gaat dat goed?Onze eend vloog echt steeds naar de verkeerde buren en dat zou vroeg of laat mis gaan..tja ze kent natuurlijk niet zo'n gevaar?

groetjes Neeltje

• Els

Hi Neeltje, nee ik knip de eenden niet. Die komen aanvliegen en omdat ik voer, blijven ze, of komen na de winter terug om hier hun grut groot te brengen. Een moedereend (van 9 kuikens) is weg?? opgevreten vermoed ik en nu lopen haar kuikens en kuikens van nog 2 nesten achter me aan….hihihi…wel leuk!, maar wel veel!!!

Je kunt niet zomaar een eend voor een andere eend aanschaffen, in de natuur zijn eenden best wel kieskeurig. En ik denk dat dat niet gaat lukken, zomaar een willekeurige eend erbij zetten. Wacht eerst maar deze herfst af, wie weet komt er zomaar een partner aan vliegen.

Veel succes en plezier, want koddig zijn ze he, de eenden.

groetjes, Els

• Ria

Hoi Neeltje,

Nee, Els heeft gelijk…. zomaar een andere eend erbij zetten gaat vast niet lukken. Deze eend is aan jou gewend en als je haar de aandacht geeft is het helemaal niet erg. Zodra het seizoen begint.. zo oktober/november dat er paartjes gevormd gaan worden zal er vast een man of vrouwtjes eend bij de jouwe komen en ach…. dan heb je een poosje 2 eenden in je tuin. Tot de rui is jouw eend afhankelijk van jou en het bijvoeren. Dat betekend ook een beschut en windvrij plekje voor de herfst/winter!

En of het een man of vrouw is… ze is zo'n 3,5 maand?

Kwaakt de eend hard of is het een soort zachter gekwakkel/gemompel??

Hard gekwaak = vrouwtje

zachter gemompel= woerd.

Wij hebben nu ook zo'n eend of 14 in onze achtertuin én binnen als ik niet uitkijk.

Wikky (ook nog steeds 1 gekortwiekte vleugel maar ze kan wel een beetje vliegen) heeft zich aangesloten bij een groep van 4 eenden van nu 6 weken. En aangezien wikky gewoon binnenloopt gaan die anderen ook ‘gewoon’ mee naar binnen.

En inderdaad, ik voer 1 keer per dag en net als bij Els.. ze springen gewoon bijna tegen je aan, ze staan te rekken en te strekken staan op mn tenen. Leuk hoor!

Rickey heeft haar 2e nest kuikentjes, het waren er 7 vanmorgen en vanavond zag ik er nog maar 4. Ik hoop dat ze er in elk geval 1 overhoud, ze heeft de vorige keer dagen lopen roepen toen de laatste opgepikt was door een meeuw :s

We genieten met zn allen van de diertjes!

Jij ook veel succes met je eend!

groet

ria

• Neeltje

Thanks dames!

Ga nog maar geen eendje aanschaffen dan en maar hopen dat er een potentiele partner overvliegt!!Zou leuk zijn ;-)

Kan het zijn dat mijn eendje (van eind april) al in de rui aan het raken is?Ze/hij verliest veren en is zo veel bezig met haar verendek! Jullie enig idee?

groet Neeltje

• Els

Het is niet echt rui Neeltje, maar het verwisselen van dons naar verenkleed. Ik vermoed dat de (onder) vleugels nu ook aan het groeien zijn. nog even en zij/hij kan vliegen!!

Groetjes, Els

• Neeltje

Verkleed is al helemaal klaar!kon ook slecht vliegen maar heb haar gekortwiekt. nu verliest ze ineens vee l kleine veren vroeg me af of ze nu al ruit?