Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eendje alleen achtergebleven

• Denny Notmeijer

Goeiendag,

Wij hebben ongeveer een half jaar geleden 4 eendjes gered van de slacht, eerst hebben we ze onder een warmtelamp grootgebracht en daarna zijn ze de tuin in gegaan. Ze hebben een vijver om in te zwemmen, een stukje grasveld en een konijnenhok om in te slapen.

Ze eten wel uit je hand maar echt tam zijn ze nooit geworden, als je er 1 wilt pakken dan kan je erachteraan rennen :)

Op een gegeven moment was er 1tje weggevlogen en die hebben we nooit meer teruggezien, een aantal weken later was er nog 1tje weggevlogen en die zit nu in het park bij ons achter samen met de plaatselijke eenden.

Nu is er vanavond nog 1tje weggevlogen en is er 1tje alleen achtergebleven.

Wat is nu het verstandigst? Kunnen we deze beter ook in het park neerzetten of wachten tot ie uit zichzelf wegvliegt?

Ik weet niet of eendjes ook eenzaam kunnen worden?:S

• Harold

Wat sneu voor je Denny.

Tja, ik denk dat je nu de volgende keuzes hebt:

1. je zet de laatste ook in het park maar dat betekent wel dat je geen eenden meer hebt want dan verwilderen ze snel.

Wel jammer want ik lees dat je behoorlijk wat tijd en energie in je eenden gestoken hebt. Het lijkt mij dat ze nog jong

genoeg zijn om aan jouw tuin te wennen maar dat ze nu in hun ‘eendenpuberteit’ even op stap zijn gegaan. Ze troffen

toevallig andere eenden en daar blijven ze nu wel bij.

2. je houdt de laatste. Pech maar die moet zich maar even alleen redden want hij is nu de lokeend om te proberen of de

anderen (of een andere) weer terug komt. Ik ken je woonsituatie is maar als het al een weerbare eend is, zou je

kunnen overwegen om hem te kortwieken zodat deze minder de neiging heeft weg te gaan. Deze went dan aan je tuin

en hopelijk komt er weer eentje bij. Hij zal wel snateren omdat hij alleen zit maar dat lokt juist misschien weer een

broer of zus aan. Als er weer eentje terugkomt, moet je die zeker wel kortwieken want die weet nu dat de wereld

groter is dan jouw tuin. Als die niet meer vliegen kan, went die wel weer aan jouw tuin.

Succes, ik hoop dat er nog eentje terugkomt.

Harold

• denny notmeijer

Bedankt voor het antwoord, wij wilden ze expres niet kortwieken of iets dergelijks, als ze weg wilden dan mocht dat.

Wij zijn allang blij dat ze niet geslacht zijn.

Het was alleen zo zielig om die ene zo alleen in de tuin te zien.

We kwamen erachter dat de 3e ook in het park was beland en we hebben hem (of haar?) inmiddels in het park neergezet, toen we hem neerzetten leek het even een slecht idee omdat ze plots allemaal begonnen te vechten maar na een half uurtje werd het minder en zwom ie weer achter zijn vriendjes aan (de 2e en 3e die weg waren, de 1e hebben we nog steeds nergens gezien).

De volgende dag hebben we weer gekeken en toen paste hij perfect bij de groep (:P)

Hij ziet er een stuk gelukkiger uit nu, hij is fanatiek aan het rondzwemmen en beestjes aan het verslinden terwijl ie bij ons in de tuin alleen nog maar stilletjes in een hoekje zat.

Al bij al denken we wel dat we de goede keuze hebben gemaakt,en misschien dat we binnenkort weer een paar redden van de slacht want we hebben echt grappige momenten meegemaakt(1e keer zwemmen, baard in de eendekeel, achter de kat aanrennen, enz).

Enigste wat ik raar vond was dat ze niet tam werden, we hebben ze vanaf dat ze klein waren wel meerdere keren per dag in ons handen gehad en naast het bad gezeten uit de hand laten eten enz, maar ze bleven altijd wegrennen als je dichtbij kwam. Ze hadden nog nooit een moeder gezien omdat ze waren uitgebroed in zo een machine en toen wij ze hadden waren ze net een paar dagen.

Moet je ze direct als ze uit het ei komen dan vastpakken om ze echt tam te krijgen?

• Ria

Hoi,

Je hebt er goed aan gedaan om je laatste eend bij de anderen te zetten! Het is leuk om te zien dat ze de vrijheid hebben.

Over het tam worden….

het allertamst wordt een eend als hij alleen is. Als je er twee hebt gaat het wel aardig maar ze zoeken toch liever elkaar op dan de mens. Bij nog meer is het bijna ondoenelijk. Ze worden dan tam als ze eten krijgen maar je kunt er niet mee op schoot zitten of aaien.

Zo is het nu eenmaal… eenden zijn prooidieren, ze zijn altijd beducht op gevaar van boven, dus ook als jouw hand eraan komt, dan kan de andere eend waarschuwen en ze zoeken dan elkaar op. Dat is nu eenmaal het instinct.

Ik hoop dat je nog veel eendjes mag redden!!

Succes

groet

ria