Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoeveel eten eenden

• edwin_kiwi@hotmail.com

Hallo,

Ik was benieuwd hoeveel voer een eendenkuiken van drie weken ongeveer moet hebben.

We hebben drie kuikens van drie weken oud van een wat groter eendensoort (weet niet precies welke, het is een kruising en bedoeld om eieren te leggen), het zijn dus beste kuikens.

We geven ze nu opfokkorrels, vermengd met water zodat een lekker slobber ontstaat. Ze lijken hier niet genoeg van te krijgen. Als we ze nu hun bak met slobber geven springen ze er op af, eten het binnen de kortste keren op en gaan dan lekker in een hoekje liggen uitbuiken. Maar als we ze dan even later weer wat geven gaat het precies hetzelfde.

Nou ben ik niet zo bang om ze te weinig te geven, maar wil ze ook niet teveel voeren. Dan zitten we straks met drie vette luie eenden en dat is niet de bedoeling, ze moeten straks als ze wat groter zijn aan het werk om de slakken uit de tuin te houden en eieren gaan leggen.

Ik hoop dat iemand hier mee kan helpen.

Hartelijk bedankt!

• Els

Hoi Edwin, ik denk dat je ze nu best al wel buiten kunt zetten en aan het gewoon korrel voer. Ik vermoed dat het opfok voer niet genoeg voedingstoffen bevat voor eenden van 3 weken oud. Als je teveel voert, kunnen ze een engelvleugel gaan ontwikkelen. Dus lekker buiten zelf hun voer laten zoeken en 1 x per dag gemengd watervogel voer.

Het beste ermee, Els

• Ria

Inderdaad… volwaardige watervogelkorrels aangevuld met meelwormen, regenwormen en groenvoer zoals sla.

Eendenkroos is het allerbeste maar op dit moment door de warmte niet betrouwbaar voor gefokte eenden heb ik begrepen.

Lekker buiten laten scharrelen zodat ze zelf insecten kunnen vangen en ten alle tijden een bak korrels ter beschikking laten staan dan komt het goed!

En slobber vinden ze verukkelijk, onze laatste eend (van nov 2010 en vrij gelaten in feb 2011) komt iedere dat om een bakje bedelen, dat krijgt ze dan ook. Er staat in onze tuin altijd een bak korrels maar Rickey komt binnen en gaat eerst kattenvoer eten en blijft dan een beetje piepen voor het keukenkastje… slobber please!! Ik geef haar een beetje omdat ik het gezellig vind. Als dat op is gaat ze weer op pad met haar man, de natuurl in.

Geweldig he!!

groet

ria

en veel plezier van de eenden

• Ela

Hoi Edwin,

Volgens mijn ervaring zijn jonge eenden onverzadigbaar. Wat je ze geeft eten ze op en omdat ik ze graag wil laten overleven, laat ik ze helemaal vol vreten want dan groeien ze als kool en lopen ze minder kans om ten prooi te vallen aan hongerljdende dieren die azen op kuikens. In de groeiperiode zijn ze niet kieskeurig, maar ze zijn dol op brood, tomaten, andijvie en graan. Voer ze op droge oever, ze weten hun voerplek snel te vinden.

Groet, Ela

• edwin_kiwi@hotmail.com

Hallo allemaal,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Mijn vermoeden dat ze onverzadigbaar zijn is dus wel redelijk goed gegokt. Het is erg grappig om te zien dat als ze zich vol gegeten hebben aan hun slobber ze zich omdraaien en weer hun nachthokje inlopen om vervolgens (binnen zo'n 10 seconden) zich weer om te draaien omdat ze bedacht hebben dat er toch nog wel wat bij kan….

De bedoeling is ook om ze zo snel mogelijk naar buiten te doen, maar we willen ze eerst nog een paar dagen laten wennen aan hun hok. Zodat ze weten dat dat de plek is waar ze eten krijgen en 's nachts veilig (relatief met nertsen en vossen in overvloed bij ons in de buurt) kunnen slapen. Ze worden nu al aardig rustiger, ze panieken niet meteen meer als je bij het hok komt, dus het gaat de goede kant op. Waarschijnlijk zullen we ze het komende weekend, als we thuis zijn overdag, eens uit hun hokje laten zodat ze de tuin kunnen verkennen.

Tot die tijd voeren we ze dus lekker hun slobber aangevuld met groenvoer.

Hartelijk bedankt nogmaals!

Edwin