Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eendenkuiken wordt ernstig gepikt door volwassen eend?

• max

Ik liep net in het park, waar een kuiken lens werd gepikt door een moeder eend.

Ik heb het vast verkeerd gedaan, maar ik kon het niet aanzien.

Ik kwam dichterbij en de volwassen eend liep voor me weg. Het kuiken bleef voor dood liggen.

Ik heb een poos geaarzeld. Maar uiteindelijk het ukkie in mijn BH gestopt en ben als een gek naar de DA gefietst.

Deze was niet echt blij (wel vriendelijk;)) en gaf aan dat ik de natuur zijn gang had moeten laten gaan.

De assistente was erg lief een bood aan het kleintje onder de warmte lamp te zetten en later mee naar huis te nemen om bij haar kippeneieren te leggen (die dit weekend uit moeten komen). En dan mocht het kuikentje bij haar in de vijver opgroeien. Ik was erg opgelucht want ik heb zelf 3 katten.

Maar waarom deed die vrouwtjes eend dit? Ik kan er weinig over vinden. Was het misschien niet haar eigen jong?

Was het jong niet goed in orde?

Zou de eend het kuiken uiteindelijk gedood hebben? Of was het een straf? (zo zag het er niet uit!)

alvast bedankt!

Max

• Els

Hoi Max, ik vermoed het het een kuiken is geweest uit een ander nest. Misschien een ei dat pas 2 dagen later is uitgekomen en de rest van het gezin al weg was? De eigen moeder zou nooit zo reageren naar haar eigen kuiken. Dus wel goed dat je het mee hebt genomen. Laat je nog eens weten of het kuiken het uiteindelijk heeft overleefd?

Groetjes, Els

• max

Hoi Els,

Bedankt voor je reactie!

Ik voelde me erg schuldig dat ik het kuiken opgepakt had. Want ik weet dat er dan helemaal geen moeder meer is die het kuiken zal accepteren. Maar ik vond het zo zielig, mijn gevoel won het van mijn verstand. Maar nu dank zij jouw reactie voel ik me weer iets minder schuldig ;)

Donderdag werkt die assistente weer, ik mocht dan langs komen om te vragen hoe het met het kuiken is, dus dat doe ik zeker. Ik fietste er vandaag weer langs en zag een dood eendenkuiken liggen. Misschien is er een moeder overleden? En proberen die kuikens bij een andere moeder onderdak te vinden? Sneu hoor.

Ik laat a.s. donderdag graag weten hoe het met het kuiekn is afgelopen!

• Els

Hoi Max, ik ben benieuwd of je nog naar het kuiken bent gaan vragen. Hoop dat het voor dit eendje goed afloopt. Jammer van dat dode eendje zeg.