Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Help eendennest

• barney

Sinds 1 week heb ik een nestje met eendjes in de tuin.

Oorspronkelijk waren het 8 eendjes maar nu zijn er nog 5.

Ik heb een kleine vijver in de tuin.

Onze tuin is dusdanig afgezet dat alleen moeder eend vliegend de

tuin kan verlaten. Dat doet zij dan ook regelmatig.

Wel kunnen katten, eksters en kraaien in onze tuin.

Is er iemand die mij raad kan geven?

Ik heb geen gras in de tuin maar tegels en een strook met planten.

Hoe krijg ik die eend naar de achterliggende sloot?

Heeft iemand een opvang voor moeder en kroost?

Ik slaap er 's-nachts niet van.

• Els

Oh jeetje, Ik denk dat opvang niet nodig is Barney. Is er geen mogelijkheid om een opening te maken, zodat het hele stel gewoon op eigen pootjes de tuin kan verlaten? Als je ergens iets open kunt zetten, zal moeder met haar grut zo snel mogelijk je tuin uitgaan en de kleintjes mee nemen naar de sloot.

En anders zou je de kuikens moeten vangen (in een doos) en ze allemaal tegelijk buiten de tuin kunnen zetten, pas loslaten als moedereend over de omheining is gevlogen. Dit moet je dan wel doen als moeder eend in je tuin is!! Als zij dan de kuikens buiten je tuin hoort piepen, zal ze ze zelf gaan halen en mee nemen naar gras en water.

Ik hoop dat het je gaat lukken! Els

• barney

Hoi Els,

Dank je wel voor je reactie. Maar is het dan niet zo dat moedereend 's-nachts op onze plaats komt overnachten en haar kuikens alleen laat?

Zij gaat namelijk iedere avond rond 20.00 “op stok” in haar (door ons gemaakt) nest.

• Els

Neemt ze dan wel haar kuikens mee naar het nest Barney? Ik neem aan van wel, dan zal ze niet meer terug komen, als de kuikens eenmaal uit de tuin zijn. Ze zoekt dan een ander plekje voor ze om samen te overnachten.