Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rickey en Rockey het vervolg

• Ria

7 november heb ik deze twee eendjes binnen gehaald en in februari waren ze het zat binnen en zijn naar de groep bij de grote sloot gaan wonen.

Afgelopen maandag kwam Rickey de tuin in met haar woerd. Gezellig!!!

Er huizen al een paar weken 2 wrede vrijgezellgen woerden in het gras tegenover het hekje van ons huis.

Rickey blijft dus graag in onze tuin. Nu is haar eigen, onervaren, man door die 2 vrijgezellen ingelijft en vechten ze erop los.

rickey is doodsbang van die vrijgezellen. Ze zit nu binnen.

Gisteravond wilde ze niet naar buiten dus het hok maar weer ns binnen gezet. Ze gaat geheel vrijwillig het hok in.

Vanmiddag heeft ze even in de tuin in een schotel water gespettert maar kwam bij het eerste mannelijke gekwaak naar binnen

en ging meteen het hok in!

Vanmiddag legde ze een eitje in de keuken zonder schil……… ze is zelf ook nog heel onervaren. Ze is beslist niet mager, ze zit goed in het vlees maar heeft duidleijk een kalkgebrek. MOrgen in het tuincentrum goede korrels voor haar aanschaffen.

Ik vind het geweldig dat 1 van de 2 eendjes die ik juist niet tam heb gemaakt haar heil bij ons binnen zoekt en vind.

Eenden hebben een geweldig goed geheugen blijkbaar!!1

Ik ben heel benieuwd hoe het met de leg verder gaat….

groet

ria

• Els

Hoi Ria, wat een leuke ervaring weer he.

Hier is Pipo met haar 3de leg begonnen. Blijkbaar dienen vroege nesten (eieren) toch als voer voor andere beesten. Pipo zit nu hoog op het dak . Vleugeltje heeft dit jaar haar eerste nest, vlak onder het keukenraam en een eind weg van de vijver. Ze komt dus echt om voer en water bedelen en is erg tam. Ondanks dat ik daar nooit aan gewerkt heb. Komt ze gewoon naar binnen en kwaakt wat af tegen mij.

Het is ook hier dus weer genieten van de eenden, en iid elke keer weer sta ik versteld van wat ze hetzelfde doen als het jaar daarvoor, terwijl ze toch een winter hier niet geweest zijn.

Zo leuk nu weer.

Els

• Ria

Hey Els!!

Gezellig weer he deze tijd van het jaar. Wat kunnen we toch genieten van de eenden.

Momenteel zit Rickey in het hok en heeft haar eigen man moed verzameld om voor het hok haar te bewaken.

Hij is nog wel schuw voor ons maar rent niet meer de tuin uit zodra wij de deur open maken. Rickey rent dan

meteen naar binnen om het kattenvoer te verschalen hihihi.

Ben benieuwd wanneer het eerste echte ei geleg wordt.

Groet

ria

• els

Het is wel en niet genieten Ria, hier zijn al zeker een stuk of 9 ei-nesten leeggeplunderd. De eenden beginnen steeds weer opnieuw. Wat een power hebben ze. Die vroege voorjaar nesten zullen echt wel als voer voor andere “vogels”dienen. Maar ik hoop echt dat er straks pulletjes op de vijver zwemmen. Momenteel bivakkeren er hier 5 woerden, dus zullen er 5 vrouw eenden op hun nest zitten. Kan ze niet vinden, want dan had ik ons Carolientje een bevrucht eenden ei kunnen geven. Zij is nu met Mandarijnwoerd en die kan haar niet bevruchten. Maar ik blijf er lol in hebben hoor.

• Nienke

Hoi Els en Ria,

Ik lees altijd met veel plezier jullie verhalen.

Ben ook dol op eenden, maar heb er zelf geen hoor. Ik ga een paar keer per week met de kinderen de ‘wilde eenden’ bij ons in de natuurgebieden voeren.

Maar klopt het dat de mannetjeseend altijd in de buurt van het nest verblijft als het vrouwtje zit te broeden?

Ik dacht altijd dat vrouwtjes het helemaal alleen deden en dat het mannetje verdween na de bevruchting…

Vriendelijke groeten Nienke

• Els

Hallo Nienke,

Wat ik hier zie, is dat de woerden in de buurt van het nest blijven, ook nadat de kuikens er zijn blijven ze in de buurt. Ze komen vaak het vrouwtje van het nest “halen” om even te eten en wassen en brengen haar ook weer tot vlak bij het nest terug. Ik ken inmiddels de verschillende kwaken die de woerden en de vrouwtjes maken. Van het roepen naar/om elkaar, het uitdagende gedrag en geluid van het vrouwtje als ze broeds is, tot de waarschuwing geluiden, ook later als de kuikens er zijn. De koppeltjes die hier alweer terug zijn, zijn behoorlijk monogaam. Op een scheve schaats na, juist tijdens de broed, blijven ze toch bij hun eigen vrouwtje. Pipo heeft voor het 4de jaar dezelfde woerd!

Gister zijn hier waterhoen kuikens uitgekomen, Waterhoenen doen wel alles samen, broeden om de beurt en nemen later elk een stel kuikens onder hun hoede.

Tot het volgende verslag maar weer.

Oh ja, waar ik bang voor was, nu de gans op haar nest zit, dat de man gans de waterhoen kuikens zou weg jagen (zoals hij alles wegjaagt (zelfs mij) die te dicht bij het nest in de buurt komt) . Maar dat doet hij gelukkig niet. Hij reageert niet eens op ze …gelukkig!!!

Groetjes, Els

• Nienke

Els, bedankt voor je antwoord!

Leuk om te lezen…

Ik zal er eens op letten als we aan het wandelen zijn.

Succes met ‘het spul’ :)

Groetjes Nienke

• Ria

Hoi!

Inderdaad.. ik spreek inmiddels ook ‘eends’….

rickey heeft haar nestje onder de verwilderde bos tijm gemaakt.. ongeveer 1 meter bij onze achterdeur vandaan.

De vrijgezellen vallen haar nog steeds lastig, het is 2 tegen 1. Rickeys woerd is er niet tegenop gewassen en

rickey kwaakt tijdens de ‘betreding’ van die vreemde kerel v r e s e l ij k.

Ze heeft nu 1 ei in het nest gelegd en 1 ei in het hok. In het hok poept ze ook dus heb ik dat ei ook onder de tijm

gelegd. Rickey komt wel iedere avond binnen en weigert om naar buiten te gaan. Ze mag totdat ze gaat broeden

binnen slapen. Rond 7 uur zet ik haar er weer uit.

Vanavond liepen mijn man en zoon allebei achter haar aan om haar toch buiten te krijgen bij haar woerd maar niets

daarvan, ze liep van schuilplaats naar schuilplaats. Onder de tafel, keuken naar de wc… heel grappig!

Zodra ze aan de broed toe is zal dat wel meer trekken, ik reken daar gewoon op. Gezellig is het zéker!

woerd ligt naast de tijm en rickey zit binnen.

Inderdaad, de mannen blijven heel dicht in de buurt van het vrouwtje, ze mag ook als eerste van hem eten

als ze gevoerd worden. Woerd heeft het druk met het in de gaten houden van de omgeving. In onze tuin

lopen onze 3 katten ook rond, rickey geeft daar helemaal niets om, haar woerd krijgt nog steeds een brede

staart en blaast naar ze. Grappig om te zien.

Els, leuk dat je waterhoentjes hebt!!

Ik ben zelf dol op ganzekuikentjes, hier in onze sloot is dat de afgelopen 15 jaar niet gelukt jammer genoeg

ze werden alsmaar opgegeten en nu zijn de ganzen te oud lijkt het wel.

Groet

ria