Ik heb hier bij ons op de vijvers 2 mannetjeseenden zitten (kunnen niet vliegen). Ze zijn perfect gelukkig maar in het voorjaar gaan ze steeds op stap, op zoek naar vrouwtjes. Dan komen we ze overal in de buurt hier tegen, wat best gevaarlijk is door het verkeer in onze straat.
Nu ben ik van plan om 2 vrouwtjeseenden bij te halen om hen wat gezelschap te geven. Maar ik zou eigenlijk best niet willen dat er kleine eendjes van komen. De eenden zitten hier namelijk in vijvers in onze ‘ideetuintjes’ (wij hebben een tuinaanlegbedrijf), zeg maar een soort ‘showroom’ voor onze klanten. En het zou niet ideaal zijn moesten hier plots 20 eenden rondzwemmen.
Maar kan ik hun eieren gewoon weghalen als ik bemerk dat ze beginnen te broeden? En zo ja, worden de vrouwtjes dan niet depressief dat ze niet kunnen broeden?
Misschien stomme vragen, maar ik ken er eigenlijk niets van. Enkele jaren geleden is er plots een wilde woerd komen aanzwerven die nooit meer is weggegaan, en ik heb er 2 jaar geleden een andere woerd bijgezet, net met de reden om te vermijden dat er kleintjes komen. Maar ik vind het eigenlijk zo zielig voor hen.
Graag jullie mening a.u.b.