Hallo,
Ik weet dat dit een zeer late reactie op dit forum is, maar ik ga het toch proberen.
Vandaag is mijn jonge hond de hort op gegaan en heeft ze een eendennest geplunderd. Ze kwam met één van de eieren terug. Het wonderlijke is, is dat er geen krasje op zit. Ik heb het nest inmiddels gevonden en de moeder zit er nog op. De hond heeft één ander ei verplaatst, dus ik ga morgen weer kijken om te zien of de eend die heeft gekeerd of dat ze hem verstoten heeft.
Nu is mijn vraag dus, kan ik het ei waar mijn hond mee terugkwam uitbroeden? Ik heb helaas geen broedkast (ik doe mijn best om er aan te komen, maar ben bang dat dit te laat zal komen).
Met een lamp heb ik het ei al bekeken, en de bloedvaten zijn duidelijk zichtbaar, net als een donkere vlek, wat het embryo moet zijn. Er zit dus leven in.
Ik durf het ei niet in het nest terug te leggen, want hier heb ik slechte ervaring mee. Als kind ooit een ei gejat uit een eendennest en later dankzij een kwade vader weer teruggelegd, maar de eend heeft het ei verstoten en kapot gemaakt. Ik ben bang dat als ik dit ei terug leg, dat ze het zal slopen en misschien de rest van haar nest daarin meeneemt.
Ik heb dus geen broedkast of warmtelamp.
Wat ik wel tot mijn beschikking heb:
Een kweekkastje (daar ligt het ei nu in om het een beetje op temperatuur te houden)
Een serre (daar staat het kweekkastje nu)
Handdoeken en dergelijken
En ik weet vrij zeker dat ik binnen enkele dagen wel een warmtelamp kan regelen.
Is er een mogelijkheid om zonder broedkast dit ei uit te broeden? En zo niet, wat kan ik dan het beste doen als ik over een paar dagen toch een broedkast weet te regelen?
Ik wil dit arme beestje heel graag een kans geven, maar ga dit in mijn eentje niet redden…
Alvast heel erg bedankt en ik hoop dat iemand dit leest en me kan helpen!
met vriendelijke groet,
Sanne