Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eieren onder het stro verstopt in nestkast eenden

• Ellen

Ik heb momenteel drie koppeltjes eenden, mandarijn, carolina en roodschoudertaling.

Nu is er één die eieren legt in het nestkastje…kom er niet achter van welke eend. Ik zag vorige week dat ze er alle drie wel eens uit kwamen want ze zaten in meerdere nestkastjes te kijken.

Vier dagen geleden keek ik er in en zag een stuk of zes witte eieren….gisteren keek ik weer en schrok want dacht dat alle eieren weg waren. Na inspectie bleek dat de eieren onder het stro/hooi waren verstopt??? Dit heb ik niet eerder meegemaakt en het vreemde is dat er ook helemaal geen dons/veertjes in het nest liggen. Wie kan mij vertellen welke eend dit doet??? en of dit normaal is???

• Els

Wat grappig Ellen, Bij ons dekken de Carolina en Mandarijneendjes hun eieren af met het stro wat ik in de eenden korven leg. Carolina eenden hebben bijna ronde witte eitjes, bij de Mandarijn eend zijn de witte eitjes iets meer ovaal. Ook het in andermans nest kijken en komen, komt me bekend voor. Ik vind het heel koddig gedrag. Leuk hoor als je straks kuikens krijgt. Pas als er veertjes op de eieren liggen, dan is madam begonnen met het broeden.

• Ellen

Hallo,

Het is de mandarijneend die nu aan het broeden is. Leuk! De roodschoudertaling heeft nu ook een ei in een ander hokje gelegd maar ik denk niet dat daar wat uitkomt want heb na twee jaar niet gezien dat ze innig was met haar mannetje. Ze zwemt alleen maar met de carolinaman(die was een jaar zonder vrouwtje).Nu moet hij haar steeds weg jagen. Het mannetje roodschoudertaling zwemt zielig alleen in het rond en ik zie ze nooit samen. Of ze moeten ‘s nachts een koppeltje zijn en elkaar op de dag net doen alsof ze elkaar niet kennen. Maar we wachten af. Nu nog het koppeltje carolina’s en ik heb de vijver straks vol.

Els, bedankt voor je reactie.

Ellen