Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eendjes dood

• antwan

Ik heb inmiddels 2 jaar een aantal eendjes gehad waarvan er enkele dood zijn gegaan omdat ik zo dom was een plant aan de vijverrand te hebben de zogenaamde Fatsia, ook wel vingerplant genoemd. de eendjes aten hiervan volgens de dierenarts.deze zijn natuurlijk verwijderd want van deze plant sterven ze n langzame dood.

Hierna heb ik 2 koppeljes hollandse kwakertjes gekocht en deze 4 zijn met succes gezond de winter doorgekomen. Tot begin vorige week. 1 mannetje werd erg aggresief naar het andere mannetje en toen werd het aggresieve mannetje ineens erg stil. dronk nog wel maar ik heb m niet meer zien eten.

vanmiddag is dit mannetje helaas dood gegaan.

Het mannetje was net als de eendjes die eerder dood zijn gegaan ook eerst heel stil tot het laatste beetje leven ook weg was en hij niet meer op zijn pootjes kon staan. ik heb m toen in n warme doos gedaan met stro en na n uurtje dus dood. Net als de andere dus…..

Mischien heb doe ik iets verkeerd?

Ik heb een siergrindtuin met n vijver van ongeveer 3 x 2 x 1 meter diep.

aan de rand van de vijver heb ik grasmatten gelegd zodat ze wat te pikken hebben.

het water word maandelijks vervest met vers leidingwater.(dus niet uit mijn puntstuk)

De eendjes krijgen dagelijks gemengde korrel, wat ze bij de vorige eigenaar ook kregen.

Aan de rand van de vijver staan de volgende planten:

1 pol siergras

Yucca op stam (bij de yuccabladeren kunnen ze niet komen)

3 x camelia struiken (sierroos)

palmboom Trachycarpus fortunei (ook bij dit blad of stam kunnen ze niet komen)

deze zijn volgens deskundigen niet giftig, maar als iemand anders weet hoor ik dit graag natuurlijk

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want de lol om zo eenden te houden gaat er zo snel af.

• Wilga

Hoi Antwan,

allereerst wil ik zeggen het heel naar voor je te vinden wat er gebeurd is.

sinds ik eendjes houd als hobby heb ik al zo vaak gelezen o.a. op diverse groepen en fora's dat de eendjes vroeg of laat sterven aan bepaalde beplanting

dat ik geen risico meer neem en het laat bij mijn grasveld en voor de sier wat planten op een sieropbject en dan in een pot. Het gif komt nl ook in de stam en in de grond dus ook als ze niet bij de plant zelf kunnen komen. Verder geef ik ze veel groenvoer ( ze smullen van gesneden andijvie) te eten bij hun korrelmengsels vvoor eenden, nooit brood uiteraard daar sterven ze ook aan en geef ik grondwater.

Hier is nog een lijst met giftige planten waarbij ook staat dat als een plant er niet opstaat dat dat niet wil zeggen dat ie niet giftig kan zijn…

http://www.russischblauw.info/giftigeplanten/tuinplanten.html

Hopelijk ga je de moed niet verliezen. Ik weet niet of een dierenartsbezoek voor autoptie een mogelijkheid is?? Dan weet je zeker wat de oorzaak was.

• rob

ontworm je je eendtjes ook om het half jaar?

want het kan ook zijn dat ze een gevaarlijke worm

in hun ledematen hebben en die eten je eenden van binnen uit op

en heb je ook stroment water in je vijven want als het stilstaant is

heb je gauw kans opziektes ik hoop dat je hier wat aan heb

mvg rob

• antwan

ontwormen? inderdaad nog nooit gedaan. Gaat dit gewoon door het voer? eerlijk gezegd hoop ik dat dit het is. Het water van de vijver is stromend water en word maandelijks ververst.

Echt bruikbare tip

• rob

hallo antwan

je heb allerlei middels poeders voor in het eten,druppels voor in de nek

noem maar op je kan het bij de dierenwinkel halen op bij de dierenarts

mvg rob

• antwan

Ga vandaag nog Flubenol halen in poedervorm voor door het voer. Het bruine vrouwtje is nu n nest aan het maken dus dan word het tijd dat ik aktie onderneem.

Hopelijk werkt het!