Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Woerd agressief en nog steeds niet helemaal in mannenpak

• Lusanne

Hey allemaal,

Mijn woerd (Fred) is sinds september vrij agressief tegen mij en de rest van de mensen die bij hem in de buurt komen. Hij komt naar je toe rennen, met zijn snavel open en wil je als het lukt bijten in je been.

Ik dacht natuurlijk van hij wil zijn vrouwtje voor zich winnen dus dat is over een aantal weken wel weer over. Ondertussen blijft hij het doen.

Ook is mij opgevallen dat zijn tweede krul al een maand lang nog steeds plat ligt en niet als het ware gaat “krullen” en zijn kop is grotendeels groen, maar nog steeds zijn er duidelijk bruine veertjes te zien. De eenden in de omgeving zijn allemaal al helemaal in hun mannenpak.

Ik vraag me dus af of het kan zijn dat een woerd teveel of juist te weinig hormonen heeft, waardoor hij zulk gedrag toont en niet helemaal in zijn mannenpak verandert.

Heeft iemand hier een idee over?

Groeten,

Lusanne

• evelien

Ik heb hetzelfde probleem, het wordt elk jaar erger… ik weet ook niet hoe het komt, soms lijkt het alsof hij wilt paren met mijn voet :-)

mijn enkels staan vol rode plekjes van hem.

• Bob

allo Lusanne,

Er zijn ook ‘'soepeenden’'. Deze eenden komen voort uit ontsnapte eenden met een afwijkend verenkleed, die dan paren met de wilde eenden. Daar krijg je rare combinaties uit, bijv. een eend met een compleet zwart of wit-bruin verenkleed. Wie weet is Fred een ‘'soepeend’'?

• Lusanne

Hallo,

Bedankt voor de reacties.

Kato (het vrouwtje) is ondertussen aan het broeden en Fred is zijn agressiviteit helemaal kwijt als zij op het nest zit. Hij is dan weer mijn oude vriend waarmee ik kan knuffelen. Op het moment dat ze weer van het nest afkomt, wordt hij weer agressief maar het is nooit zo erg zoals het de hele winter is geweest.

Fred ziet er gewoon uit als een normale eend, vorig jaar zat hij wel goed in zijn pak en was hij ook normaal, het is pas ontstaan nadat hij 1,5 was.(hij komt overigens gewoon bij een fokker vandaan) Ook is zijn kop nooit helemaal groen geworden en meestal is er 1 krulveer die mooi rechtop staat en ligt er 1 plat of zijn er naast die 1 mooie 2 halvegare.

Ik weet niet nog steeds niet wat er aan de hand is, over een paar dagen komen de eieren uit. Ik ben benieuwd hoe die daar op gaat reageren. Ik hoop heel erg dat hij na de tijd van de kuikens normaal blijft, maar dat is even afwachten.

Groeten,

Lusanne