Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kwaker eend weg .. ?

• Marloes

hallO allemaal

Mijn naam is Marloes en ik ben voor de 1e x op dit prikbord.

Sinds een jaar of 4 hebben we twee kwaker-eendjes, vrouwtjes, en dat gaat heel goed.

Ze zitten samen met de kippen in een grote ren met water en kunnen binnen, wat ze trouwens nauwelijks ooit doen.

Sinds 't weekend missen we 1 eend wat heel vreemd is want de ren is overdekt dus weg vliegen kan niet.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze ergens onder t gaas door is gegaan maar dan nog … ik zou denken dat de

eend dan in de buurt van de ren blijft vanwege het voer en natuurlijk vanwege de andere eend.

We wonen achteraf dus t zou kunnen dat ze ontsnapt is en vrij snel daarna ten prooi is gevallen aan 'n roofdier.

Tot op heden heb ik daar nog geen spoor van kunnen ontdekken.

De andere eend kwaakt nu natuurlijk veel meer dan normaal omdat ze alleen is en/of de andere eend mist.

Is het verstandig om er zsm een nieuwe eend (kwakertje) bij te zetten?

Alvast ontzettend bedankt, Marloes

• Ria

Hoi Marloes….

Wat triest dat je kwaker verdwenen is… heb je geen geul gevonden? misschien marters of een vos?

Het beste kun je weer gaan koppelen, maar dat is in deze tijd van het jaar denk ik best moeilijk en dan

is het nog de vraag of het klikt.

Er zijn mensen op dit forum die er veel meer verstand van hebben dan ik, maar je mekt wel dat het een

stille tijd is.

Ik hoop dat je snel een oplossing vind voor je andere eend want een eend alleen is helemaal niks, hartstikke zielig.

Succes

ria

• Marloes

hallO Ria

Dankjewel voor je berichtje - ik heb geen enkel spoor kunnen vinden van een rover en (helaas) ook nergens een dode eend. Aan de ene kant denk ik nu ‘ze is ontsnapt en weg gevlogen’ want dan zou ze nog leven … maar misschien moet

ik reëel zijn en vrezen voor 't ergste … zulke dingen zijn altijd balen maar logisch als je achteraf woont.

Ik wil geen koppel, zit niet op kleintjes te wachten in t voorjaar.

Heb al een adres in de buurt gevonden waar ze witte boerderij-eenden verkopen dus ik zal daar straks eens informeren.

Het is inderdaad zielig als 1 eendje alleen is - al zijn er nog 4 kippen in de ren, da's toch anders.

groetjes, marloes

• Kelly

Hoi Marloes,

Wat erg voor je dat je eend verdwenen is. Hij kan natuurlijk overal zitten als je zo achteraf woont. Wie weet komt tie nog wel eens aanvliegen.

Ook ik ben niet echt een eendenkenner, maar heb zelf ook eenden. Ze waren altijd met 2 vrouwtjes, maar van de zomer is er 1 van overleden. Ik heb toen ook meteen een nieuwe eend erbij gezet (deze keer wel een mannetje, vind het niet erg om kuikentjes te krijgen). In het begin ging het wat moeizaam tussen de 2. Maar na een paar dagen waren ze gewend en nu zijn het goeie maatjes. Nu kan het wel zijn dat de tijd van het jaar ermee te maken heeft, maar dat weet ik eigenlijk niet.

Ik hoop dat ik je toch een beetje heb kunnen informeren.

Veel suc6 iniedergeval :)

• Marloes

hi

De eend is nog niet terug en ik vrees dat 't ook niet meer gaat gebeuren.

Kan me niet voorstellen dat ze ten prooi is gevallen aan bv een vos, al wordt die hier wel gesignaleerd maar als ‘Reinaart’ in de nacht of vroege ochtend

langs was geweest … dan had er toch een spoor moeten zijn van veren en/of bloed? T blijft voor ons een groot mysterie. De eenzame eend kwaakt alles

bij elkaar en ik wil er zo graag eentje bij zetten maar mijn vader wil 't niet echt - althans geen kwaker want ze kunnen echt veel herrie maken.

Dus ja, wat nu??? Iemand een idee qua ras? Liefst dus eentje die niet kwaakt of nauwelijks … er is wel een klein vijvertje waar ze in kunnen maar t is geen

mega swimming pool.

• Harold

Hoi Marloes,

Jammer voor je eendje. Ik wil je niet bang maken maar waarschijnlijk is ze toch het slachtoffer van een vos.

Ik woon zelf ook bij een natuurgebied en heb ganzen, loopeenden, muskuseenden en kippen. De kippen

slapen 's nachts dus die hoor je niet maar de loopeenden (ik heb er 5 en 2 kruisingen) snateren de hele nacht

zachtjes door om contact te houden. Het stoort me niet maar zo'n geluid draagt in een stille nacht erg ver en

op dit moment zijn er erg veel vossen. De jonge vossen zoeken nu hun eigen territorium en dwalen op de meest

onwaarschijnlijke plekken rond en geloof me, een vos is wat mans. Ik ben ook al een stel eenden kwijt geraakt.

Als je er persé nog eentje bij wil en dan geen kwakertje, denk dan eens aan een grotere boereneend (kruising

muskuseend of campbell), die snateren minder en zijn toch een gied gezelschap voor je achtergebleven eend.

Niet te lang wachten want de dagen beginnen te lengen dus de paarvorming begint en dan worden de eenden

ook wat feller.

Succes en toch veel plezier met de eenden,

Harold

• herman van elten

ze koppelen heel makkelijk dus gewoon een nieuwe en je hebt dit jaar nog een nest;)