Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Dode eend Baby

• Charlie

Ongeveer 3 maanden geleden zijn hier in de tuin 2 eendjes geboren. De moeder is op een dag niet meer teruggekomen en het andere eendje is ook weggevlogen. Baby bleef alleen achter en was van slag. Ze zat vaak omhoog te kijken en was schrikachtig geworden. Iedere dag voerden we haar brood en at ze uit je hand en de laatste 2 weken begon ze voorzichtig te vliegen. Vanochtend kwam ze bij de keukendeur en heb ik haar kleine stukjes brood gegeven en een uurtje later kwam ze weer. Vervolgens zag ik haar niet meer in de tuin en heb haar lopen zoeken want ze zit altijd in de vijver of liep daar te scharrelen. Ik heb lopen roepen en fluiten want daar reageert ze altijd op maar ze kwam niet tevoorschijn. Totdat ik terugliep naar het huis en daar lag ze op het grindpad, tussen het terras en een grote steen en ik zag direct dat ze heel ziek was. Ze keek mij ook zo aan van ben je daar eindelijk. Ik heb haar vastgepakt want ze lag op haar rug met haar pootjes omhoog en haar kopje op een vreemde manier gedraaid. Toen ik haar op haar pootjes wilde zetten, viel ze om en ze had stuiptrekkingen. Vervolgens heb ik de dierenambualnce gebeld en heb haar op een droge doek gelegd en toegedekt. Ik ben bij haar gaan zitten en heb haar kopje geaaid en tegen haar gesproken. Binnen 5 minuten was ze dood. Ik ben erg verdrietig want het was zo'n lief en grappig eendje en als ik thuiskwam en floot, kwam ze aanlopen.

Weet iemand wat haar gemankeerd kan hebben? Ze at de laatste tijd wat minder en liep wat langzamer. Vlak voordat ze doodging, leek het wel of ze snakte naar adem. In de vijver waarin ze zwom, draaide iedere dag een pomp en ik heb met grote regelmaat het water ververst. Wie kan mij helpen? Het is zo'n naar gevoel wanneer je niet weet wat er met haar aan de hand was.

• Harold

Hoi Charlie,

Wat ontzettend sneu dat je zo van je eend Baby af moest komen. Van afstand kan ik het ook niet beoordelen maar

dit klinkt als net zo'n verhaal als dat van Kelly die hiervoor een vraag gesteld heeft. Alleen is Kelly's eend ouder en

heeft blijkbaar wat meer weerstand (verlamde eend) en was jouw Baby nog een jong eendje. Zoals ik je verhaal lees

heeft Baby een vorm van botulisme of een parasitaire infectie gehad. Door de broeierige temperaturen en het vele

vocht kunnen bacterieën welig tieren. Door de rui hebben ze veel energie nodig voor de nieuwe veren en hebben

minder weerstand. Mijn dierenarts zei dat watervogels erg gevoelig zijn voor dit soort temperaturen. Punt is dat

er weinig over bekend is. Niet veel mensen gaan met een zieke eend of gans naar de dierenarts en als zo'n

vogel dood gaat kun je hem wel op laten sturen voor onderzoek maar dat moet je zelf betalen en loopt nogal

in de papieren.

Nogmaals Charlie, jammer voor Baby en ik hoop toch dat je je plezier in eenden niet verloren hebt,

Harold

• Charlie

Beste Harold

Dank je wel voor je vriendelijke bericht en je uitleg. Ik heb intussen ook wat onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat het botulisme geweest moet zijn. Afgelopen donderdag was de tuin onder water gelopen door de hevige regenval en dit water was vrijdag weer verdwenen. Aangezien Baby graag door de tuin heen scharrelde, denk ik dat zij iets gegeten heeft wat niet goed was, een dode slak of worm. Dat het zo snel kan gaan, heb ik nooit beseft en ik vind het ook een nare dood voor een eendje. Ze was inderdaad verlamd want ze kon niet meer op haar pootjes staan en viel om en haar nek was op een onnatuurlijke manier gedraaid.

Ze was natuurlijk ook niet de sterkste want anders was ze al vertrokken net zoals de rest van haar familie. Ik dacht dat ze voor altijd hier zou blijven en vond eigenlijk wel heel gezellig. Ik mis haar ook en ben nog steeds verdrietig.

Ze is begraven in de tuin, vlak naast het plekje waar ze is geboren en mijn man heeft er een bosje rozen neergezet.

Door Baby ben ik wel met heel andere ogen naar eenden gaan kijken en begrijp nu ook waarom Walt Disney, Donald Duck heeft gecreeerd. Het zijn hele grappige, eigenwijze en lieve dieren. Heel kwetsbaar ook in hun vertrouwen naar mensen toe en bovenal eigenzinnig. Ik ben blij dat wij hier goed voor haar gezorgd hebben en dat ze een veilig plekje had.

Mijn plezier in eenden zal ik niet verliezen maar ik vind dit niet makkelijk en had niet gedacht dat je je zo snel kan hechten aan een eendje.

Vriendelijke groeten Charlie

• kelly

Ik heb inderdaad ongeveer hetzelfde meegemaakt. Bij mijn eend ging het alleen niet zo snel. Waarschijnlijk inderdaad omdat mijn eend al wat ouder is. Het begon net als bij jou Baby ook met minder eten en moeilijk lopen. Ook zat ze op het einde echt naar adem te snakken. Ik ben ermee naar de dierenarts geweest en deze heeft botulisme uitgesloten omdat ik nog 2 andere eenden heb en deze hebben nergens last van. En het waarschijnlijk een infectie was. Ze heeft nog medicijnen gehad maar helaas, ik heb haar een week later laten inslapen. Ook erg moeilijk mee gehad. Ze heeft nu een mooi graf in de eenden ren onder een grote boom waar ze altijd graag lag.

Dus ik begrijp heel goed dat je het er erg moeilijk mee hebt. Je hecht je eigen snel aan zo een schattig beestje. Baby heeft dankzij jou nog een gelukkig leventje gehad iniedergeval.

Veel sterkte nog!

Groetjes Kelly

• chelsey

ooooo wat zielig toch maar ik zou een reden weten….

het is een oer hollandse traditie om eendjes te voeren maar al helemaal bij jonge eendjes is het levens gevarlijk,

wit brood kan nog wel maar van bruin brood gaan de darmpjes verstoppen en dan is ie binnen 10minutjus dood :(

tips voor gezond eendje opvoeden;

brinta met koud water

opfok voer voor kippen

eendenkroos uit de sloot

en water incecten maar nooit brood nog meer tips? kijk op www.eendjeopvoeden.nl

ik hoop dat ik je geholpen heb

groetjes

• Karina

Opgelet:

opfokvoer voor kippen is NIET goed voor eendjes en zelfs levensgevaarlijk.

Het bevat een stof die giftig is voor eendjes !!

Je moet opfokvoer voor “eendjes” gebruiken.

Het zou rap gedaan zijn met je jonge eendje.