Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

geen waterdicht verenpak

• Marielle

Ik heb thuis 2 eendjes zitten, die ondertussen 8 weken oud zijn.

Opzich oud genoeg om weer uitgezet te worden alleen hun verenpak is gewoon niet waterdicht.

1 buitje en ze zijn echt door en door nat.

Als ukkies wilde ze al nooit in het water en nu nog niet trouwens moet ze er echt inzetten en zelfs dan proberen ze eruit te vluchten.

Buiten in de sloot wilde ze wel alleen binnen een min zijn ze doorweekt.

Probleem nu is dus als ik ze de sloot indoe ik bang ben dat ze wegzwemmen en verzuipen en dit wil ik dus echt niet!

Komt dit ooit nog goed?

Poetsen deden ze eigelijk altijd wel ook als ze niet gebadderd hadden, ze badderen nog al vaag droog ( dus ipv IN het bad NAAST het bad.

Hoelang gaat dit nog duren?

Kan ik er nog iets aan doen?

Heb vaker eendjes groot gebracht maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

gr Marielle

• marielle

Hoi,

Bijna een maand later helaas geen berichtje hier en de eendjes zitten nog steeds hier, met nog steeds geen waterdicht verenpak.

Het is erg gezellig hoor nog steeds.

Maar ze horen buiten.

Ik spuit ze nu regelmatig nat, maar nog steeds zo lek als een mandje :((

gr Marielle

• Nienke

Hoi,

Ik heb niet eerder gereageerd omdat ik dit ook nooit eerder heb meegemaakt. Zeker niet omdat je zegt dat ze wel poetsen…

Ik zou ze op allerlei manieren proberen te verleiden in het water te gaan, desnoods te dwingen.

Je kunt bijvoorbeeld al hun eten in het water geven, dan moeten ze er wel in. Eenden eten tenslotte bijna de hele dag door.

Haal lekker wat kroos uit de sloot met een schepnetje (het liefst ook met waterdiertjes), dat is er nu in overvloed. Zodat ze lekker kunnen smikkelen.

Succes en laat je weten hoe het met ze gaat?

Groetjes Nienke

• Ria

Hoi

Nee nee, niet het water ingooien als ze lek zijn!!! Ze krijgen longontsteking!

Het beste kun je een platte plantenschaal neerzetten met een laagje water, lekker kropje sla erin en laat ze daar lekker in badderen. Als het goed is wordt door het poetsen dan de vetklier gestimuleerd. Dat gaat vanzelf maar absoluut niet telkens doornat laten worden!!

Succes en veel geduld gewenst

en natuulrijk veel plezier met de eenden

groet

ria

• Ela

Jammer dat ik dit bericht niet eerder heb gelezen maar misschien is het nog niet te laat!

Het beste kun je onmiddelijk beginnen met het masseren van de vetklier. Bovenop de onderrug, net boven de staart zit een bobbeltje dat een gelig goedje afscheidt. Hoewel de eendjes het niet fijn vinden moet je dit gebied voorzichtig masseren waardoor de eendjes geäktiveerd worden om het soepele vet dat eruit komt zelf te verspreiden over de veren. Jouw eenden wassen zich kennelijk wél droog en dat betekent dat ze zich óók kunnen invetten. Ze moeten hun vetklier alleen nog ontdekken en daar kun je ze dus bij helpen d.m.v. massage.

Zelf heb ik een muskuseend, Makker. We kregen hem uit het ei en hij vertoonde dezelfde verschijnselen, een hekel aan water en badderen. Normaal gesproken had zijn moeder hem geleerd hoe hij zijn vetklier moest aktiveren en stimuleren maar ik had er geen idee van wat ik moest doen en wachte te lang met het vragen om raad. Makker is nu bijna 5 jaar en nog steeds zo lek als een mandje. Als hij per ongeluk te water raakt dan zinkt hij binnen de 5 minuten en ik heb hem al een paar keer moeten redden van de verdrinkingsdood. Bij hem komt het nooit meer goed.

Vorig jaar kreeg ik van Alja ongewassen schapenwol om hem daarmee te poetsen en ik moet zeggen dat het een beetje helpt tegen een regenbui maar in de rivier zwemmen is geen optie meer. Sommige eenden poetsen gewoon niet goed en hebben daardoor nauwelijks overlevingskans in de vrije natuur.

Misschien zijn jouw eendjes nog jong genoeg om het te leren, ik hoor het graag!

Succes! Ela

• marielle

Bedankt voor de antwoorden.

Ik zie ze regelmatig ook over de vetklier gaan om zich in te vetten, alleen blijkbaar werkt het gewoon niet.

Snap het gewoon echt niet, vroeger meerdere jonge eenden opgevoed en elke eend is zonder problemen terug de natuur in gegaan.

deze 2 kunnen en ten 2de willen nog helemaal niet.

Ze willen alleen maar bij mij blijven, soms kwaken ze nog als ik wegga.

Ben nu ook opzoek naar een goed plekje voor hun want dit is voor de eendjes geen doen meer.

Ze lopen namelijk in huis, ga regelmatig naar het water en ze hebben een vrij groot bad waar ze kunnen zwemmen, ook zitten er heel wat waterplanten in , inclusief waterdiertjes die ik toevoeg, heel af en toe zijn ze opeens zeiknat dan hebben ze toch gebaddert, maar meestal maak ik ze nat.

Masseren van de vetklier ga ik maar eens proberen, als ik eraan kom worden ze erg boos dus hopelijk vinden ze me daarna nog lief.

Als iemand trouwens een plekje voor de 2 eendjes weet, liefst in de buurt van Zwolle hoor ik het graag.

gr Marielle

• ela

Dag Mariëlle,

Kennelijk wil of kun je de eendjes niet bij je houden, goed dat je een ander adres voor hen zoekt waar ze binnen een omheining kunnen leven. In de natuur zullen ze het niet redden. Het is logisch dat ze niet willen badderen, hun instinct geeft aan dat ze dit niet overleven zonder vetlaag. Onze Makker is soms zo vies dat we hem met ons tweeën in bad doen, hij vecht n.l. als een tijger om er weer uit te komen. Droog poetsen doet hij net als jouw eendjes wel maar dat schiet niet op als hij de hele dag in de tuin heeft gelopen.

Ik hoop dat zich snel mensen zullen melden om jouw eendjes op te halen, het is des te leuker omdat ze met z'n tweeën zijn zodat ze niet helemaal afhankelijk worden van het gezelschap van mensen.

Groet, Ela

• marielle

Willen wel maar het kan niet.

Zoals ik al zei ze wonen nu in huis niet buiten.

Het is jammer dat de dierenweide waar ik werk geen eendjes meer wil anders was dat een hele goede oplossing geweest.

• marielle

Zo update over de eendjes, met het verenpak gaat het een stuk beter goddank…

Heb nog contact gehad met de dierenambulance en die melde mij dat er hier botulisme in het water zat dus uitzetten kan hier nog niet.

Ze hebben nog eventjes nodig zowel voor het verenpak als andere dingetjes om echt uitgezet te worden dus zocht contact met het vogelasiel.

Helaas wilde het vogelasiel hier de eendjes niet overnemen en moest zelf maar wat anders zoeken, volgens hem waren ze te tam.

Zelf denk ik dat ze zeker wel weer vrij kunnen zijn.

Dat merk ik gewoon aan hun doen en laten, laatst was ik ook buiten met hun en ze liepen wel achter mij aan, maar zodra ze de bak weer in moesten om naar huis te gaan dat vertikte ze dus :D

Ze willen graag maar vinden het nog eng verder met een verpak die nog niet helemaal goed waterdicht is is het gewoon niet veilig voor ze buiten.

Dus heb contact gezocht met een ander vogelasiel en daar kan ik ze heenbrengen.Had hetzelfde verhaal vertelt als bij het eerste vogelasiel gelukkig denken deze mensen dat het wel gaat lukken.

Voor mij een stuk rust want heb ze met ontzettend veel liefde groot gebracht, ben bang dat als ze zo los gelaten worden het mis gaat,dus ff in een vogelopvang waar ze tussen de andere eenden zitten is heel goed voor ze.

• Henk

Hallo Marielle, als een gans of eend lek is werkt zijn vet klier niet ,wat u kan doen is ,achter op zijn staart zit zijn vetklier .dan zit de vetklier verstopt.

Gewoon op zoeken en probeer er een beetje uit te drukken , als hij los is komt de rest van zelf.

Groetjes Henk