Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eendenei in broedmachine

• Carolien

Wij hebben sinds 3 weken een Muskus-eendenei in een broedmachine. Het ziet ernaar uit dat het ei ook uit gaat komen. Wat staat er daarna ons te wachten? Kan het jonge eendje ooit weer terug de natuur in? Ziet het jonge eendje ooit een eend als zijn soortgenoot? Of moet ik het voor altijd blijven verzorgen?

• Ela

Dag Carolien,

Sinds 5 jaar hebben wij een muskuseend Makker. We hebben hem gekregen nadat hij een paar uur daarvoor uit het ei was gekropen. GEWELDIG! Makker is onze beste vriend en we zijn stapel op hem en hij op ons, maar omdat we hem in het najaar kregen en hem dus thuis op lieten groeien, en hem uiteindelijk 5 maanden bij ons binnen lieten lopen omdat de vogelgriep uitbrak, had hij, toen hij naar buiten ging geen enkele herkenning meer met zijn soortgenoten. Dit komt nóóit meer goed, hij is op ons en ook op andere mensen gericht en vanuit zijn oergevoel wil hij het liefst altijd bij ons zijn. Je ziet soortgenoten ook altijd in groepsverband.

Als ik je mag adviseren zou ik er zo snel mogelijk een muskuspulletje bijzoeken zodat ze gezelschap aan elkaar hebben. Laat ze straks lekker samen door de tuin peuren, het is echt heel erg gezellig!

Succes en laat nog eens weten hoe het gaat.

Groet, Ela

• Carolien

Hallo Ella,

Dankjewel voor je reactie. De moedereend zit in onze voortuin en het is wel de bedoeling dat ik zo snel mogelijk “ons” eendje bij de moeder zet. Meestal komen ze na 2 dagen uit de struik waar het nest zit. Deze week moeten de eieren uitkomen…..spannend hoor!

Zal het hier laten weten hoe het is afgelopen.

• Carolien

Afgelopen zaterdag zijn 2 kuikens (had 4 eieren die de moeder uit het nest had gegooid) uit het ei gekomen. Was zo mooi om te zien. Heb een grote spiegel in de bak gezet en daar zitten ze heel vaak tegenaan. Ook heb ik een warmtelamp erboven gehangen. Ze eten en drinken goed, dus ik denk dat ze het wel gaan redden. Voorlopig blijven wij ze met alle liefde verzorgen. Ze heten….Lucky en Ducky

• emma

Heey,

Elk jaar rond pasen heb ik kuikentjes uit mijn broedmachine , dit keer zitten er 3 eendeneieren bij die een vriendin van mij gevonden heeft. Hoelang moet een eendenei in de broedmachine liggen voordat het in de uitkomstplaats kan want bij kuikentjes is dat 19 dagen.

Groetjes Emma xx