Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Plaatsen eendenkorf

• Esther

Dag,

Vorig jaar kochten wij ergens op een markt een eendenbroedkorf. We willen hem nu in de sloot gaan plaatsen. Maar even de vraag hoe?

- Met 2 x2 gekruiste bamboestokken zag ik op plaatje is dat juist?,

- hoe hoog boven het water

- hoe ver vanuit de kant? of dichtbij de kant

- Recht of schuin?

Dank voor uw tips! groet Esther

• josephina

Zie hier het filmpje hoe je een eendenkorf plaatst succes!

• mjanne91

Plaats een eendenkorf ook nooit in een kikkerpoel (tenzij u geen waarde aan kikkers hecht). De eenden maken een rommeltje van de poel en daar houden kikkers niet van. Verder is dat filmpje erg goed!

In de landleven of noorderland (beide tijdschriften voor mensen die buitenuit wonen) staan vaak ook nuttige tips. Misschien is op hun websites iets te vinden?

succes ermee!

• Anton

Ook ik wil graag een korf plaatsen in de sloot achter het huis.

Helaas kan ik het filmpje niet openen m.b.t. het plaatsen, wie kan mij daar aan helpen een foto is ook welkom.

Vriendelijke groet,

Anton

• Foeke Boersma

Het is misschien wat een late reactie, maar zelf maak ik al meer dan 25 jaar eendenkorven.

Ze kunnen vlak bij of in het water op een kruis van stokken geplaatst worden, maar net zo goed in een boom op grotere hoogte.

Zelf heb ik ijzeren (gegalvaniseerd) ringen bevestigd aan de stam van bomen (onder de kruin, blijven ze ook droger), daar wordt de korf ingelegd. Denk om de aanvliegroute, die moet vrij zijn van takken. Kop van de korf naar het Oosten en enigszins omhoog. Hoogte maakt niet uit, zelf heb ik ze op zo'n 4 meter hoogte. Laatste week van juni weer binnen halen, schoon maken en op een droge luchtige plek “op de kop” opslaan. Op die manier kan je jaren plezier hebben van zo'n korf.

In de natuur heb ik ze wel op een “heksennest” van een berkenboom zien broeden, op minstens9 meter hoogte.

• Willem de Lange

Foeke,

Ondanks speurwerk op internet vond ik nog niet een adres om eendekorven te kopen.

Ik woon in Roden (drente) kan ik bij jou terecht?

Als dat lukt dan ook wel graag nog wat advies over de plaats.

Een in het wild in onze tuin broedende eend (op de grond) is net beroofd van 13 eieren. Misschien dat een korf beter werkt.