Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

moeten eenden opgesloten worden?

  • paula

    Hallo,

    moeten eenden echt opgesloten worden?

    Een kennis van mij is van plan een stuk weiland weg te graven om een vijver aan te leggen.

    Aangesloten op de boeren slootjes die eromheen liggen.

    Nu leek het mij leuk om daar wat eenden in los te laten.

    De wilde komen waarschijnlijk vanzelf wel maar naief als ik ben, vind ik al die kleurtjes zo mooi.

    Zit ik op het internet te kijken en overal heeft men het over hokken, afrasteringen en weet ik het wat nog meer.

    Is dat echt nodig? of beter gevraagd waar is het voor nodig?

    is het tegen het wegvliegen? of zijn ze een makkelijk prooi voor een vosje of iets dergelijks?

    Over het wegvliegen zou ik wel heen kunnen komen en misschien komen ze zelfs nog wel terug?

    Maar zou geen makkelijk voer voor het wild willen klaarleggen…..

    is er iemand die mij kan adviseren? Ik wil geen afrastering of hok!

    Ik wil gewoon wat leuke, ongewone eenden in de vijver.

    er vanuit gaande dat ik ze wel zal moeten voeren, moeten ze zich zelf verder kunnen redden.

    En als ze dan ff ergens anders willen gaan kijken is dat ook ok.

    alvast bedankt voor je moeite!

  • rianne92922

    Hallo Paula,

    Je hoeft eenden helemaal niet op te sluiten, maar je hebt dan wel de kans dat ze weg gaan,

    maar als ze elke dag eten krijgen blijven ze wel hangen. Wij wonen hier aan een sloot en de

    eenden lopen hier gewoon los. Vooral 's zomers zijn er minder eenden ook omdat het

    broeiseizoen is, maar 's winters zijn ze er allemaal weer. Ik weet niet wat voor eenden je wil,

    maar als ze kunnen vliegen kunnen ze ook makkelijk weg komen voor roofdieren.

    Groetjes Rianne

    ps. als je nog een aantal aparte eenden zoekt, ik heb nog wel een aantal loopeenden, zie de

    advertentie op de eenden markt ;)

  • loopeendron

    Ik heb m'n loopeenden in een ren van 5x6 meter, hokje d'r in en een vijverbak die ik wekelijks schoonmaak. Qua verzorging zorg ik dat ze alles hebben, voer ze bij met zelfgestoken wormen en ik schep regelmatig eendenkroos uit de sloot. Probleem is dat ik op een gecombineerd woon/industieterrein woon en geen omheining om m'n tuin heb. Ik ben bang dat ze een keer plat gereden worden of zomaar verdwijnen als ik ze los laat lopen (vliegen kunnen ze niet) . Ik moet zeggen dat ik niet de indruk heb dat ze er errug mee zitten dat ze in die ren zitten…… maar jah, ik ben geen eendenpsycholoog….

  • rianne92922

    Het ligt er denk ik ook aan of de eenden van jongs af aan al gegesloten zitten of niet, want als

    ik nu een van mijn eenden in een hok doe dan flippen ze helemaal omdat ze dan ineens

    veel minder ruimte hebben. Het moet natuurlijk wel kunnen om ze los te laten lopen.

    Ik heb ze wel los ookal wonen wij wel aan de weg, maar ik hou altijd wel in de gaten dat

    ze niet op de weg lopen. Doen ze ook niet vaak omdat ze weten dat het niet mag, eigenlijk alleen

    als het geregend heeft lopen ze bij de weg, dus dat hou ik dan extra in de gaten.

  • paula

    Hey,

    bedankt voor je reactie…..je geeft goede tips!

    Idd lijkt het mij ook niet handig als ze tam gefokt zijn……aangezien het het beste is als ze half wild zijn…..maar hoe moet ik dat voor elkaar krijgen? Ik vind alleen maar mensen die er zoveel werk aan besteden, zo hun best doen om ze tam te maken. Dat wil ik ook niet verknoeien.

    Ik begin me af te vragen of het wel zo'n goed idee is…..krijg het idee dat ik alleen maar tamme eenden kan kopen via het internet en vind het te sadistisch om die zomaar ineens in het wild los te laten met de mededeling: zoek het maar uit!….dat kan ik echt niet.

    Ik weet dat mijn kennis er niet zoveel tijd en aandacht aan wil besteden. Maar hij past regelmatig op onze kinderen, heeft een hele speeltuin voor ze gemaakt en daar komt de vijver nu naast…..dus ik dacht eendjes, leuk, redelijk onderhoudsvrij en zo gezellig…..Maar begin nu toch wel een beetje terug te krabbelen.

    Mocht je nog sugesties hebben om dit idee te redden dan hoor ik het natuurlijk graag!

    En hoe dan ook bedankt voor je advies.

    groetjes

    paula

  • paula

    Hey,

    bedankt voor je reactie maar ik ben bang dat je me verkeerd begrijpt.

    Het is niet omdat ik het zielig vind dat ik geen hokken wil…..maar omdat ik ze zo goed als onderhoudsvrij wil.

    Dat klinkt niet zo vriendelijk maar ik wil ze kado doen aan iemand die een erg grote vijver aan het bouwen is naast de speeltuin van onze kinderen. Wetend dat ik deze mensen niet met veel werk kan opzadelen omdat ze al op leeftijd zijn, leek me eenden een goede oplossing. maar ik begin inmiddels al terug te krabbelen…..Vind het zielig om tamme eenden in het wild los te laten en zou niet weten hoe ik aan wilde “mooie” eenden kan komen….

    dus mocht je nog sugesties hebben dan hoor ik het graag!

    groetjes

    paula

  • wally

    maak altijd een eiland in je vijver. daar zitten de eenden veilig voor de vossen en katten enzenz. als je holenbroeders hebt zgn mandarijn en andere eenden moet je wel broedhokjes maken op het eiland! ze zullen dan blijven en altijd weer terug komen. en wat dekking doormiddel van planten en wat struiken.

    in de winter zorgen voor stromend water zodat de hele vijver niet dichtvriest. dat zijn eigenlijk de belangrijkste dingen waar je aan moet voldoen.

    wally

  • paula

    Hey wally,

    bedankt voor je reactie….ik heb wat andere verhalen hier zitten lezen en jij lijkt de alwetende hier…..

    Even voor de duidelijkheid…..als ik me aan de bovenstaande eisen hou, dan kunnen het ook tamme eenden zijn?

    Want het lijkt mij nogsteeds een beetje zielig om tamme eenden in het wild los te laten. ze zijn het niet gewend dus kennen de gevaren misschien wel niet of iets dergelijks?

    Aan de andere kant, zou niet weten hoe ik aan wilde sier eenden zou moeten komen…..had het idee dus eigenlijk al een beetje laten varen.

    Wil geen dierenbeul zijn alleen maar om mn kinderen wat mooie kleurtjes in de vijver te geven.

    Ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ik een eiland moest maken….maar die ga ik in de groep gooien. vast wel iemand in de buurt die daar een idee over heeft…..

    Bedankt in ieder geval…..ik kom steeds een stukje verder!

    groetjes

    paula

  • annechien

    Sinds 3 weken heeft moederMuskuseend 2 kuikens, ze groeien goed. Toen de moeder nestdrang kreeg , heeft ze haar man het hok uitgejaagd, gelukkig kan ik de man apart zetten,maar kunnen ze elkaar via het gaas wel blijven zien en horen.

    Als de man wat dichter naar het gaas komt, dan is het vrouwtje er nog niet helemaal mee eens, en maakt harde piepgeluiden en zet haar verenpak wijd uit.

    Is dit normaal dat het mannetje uit haar buurt moet blijven tijdens de groei van de kuikens.

    Hoelang moet ik het ouderpaar gescheiden houden?

  • rianne92922

    Het vrouwtje zorgt ervoor dat het mannetje de kinderen niet ‘vermoord’. Dit is vrij normaal gedrag bij eenden.

    Opzich kan je ze het beste gescheidne houden tot de jongen wel zo dusdanig groot zijn dat de vader ze

    niet meer kan vermoorden.