Wij hebben hier twee koppels siereendjes, 3 canadese ganzen, 1 peeking eend, Alfred de muskuseend en Pipo de wilde eend. Vorig jaar zijn alle 7 jonge siereendjes verdwenen en ook 2 volle nestjes jonge waterhoentjes. Dit jaar zij alle, bijna uitgebroede eitjes van Pipo opgevreten en wat ik vandaag zag, kan ik bijna nog niet geloven.
Er zaten een stuk of 5-7 waterhoentjes in de beplanting aan de oever van onze vijver, Peking eend kwam even “kijken” dacht ik, maar ineens pikte ze tussen de planten een 3 dagen oud waterhoentje vandaan en slurpte het beestje naar binnen. Ik heb Peking eend direct apart gezet in een gesloten gedeelte van de tuin, waar een speciekuip ingegraven is, gevuld met water. Peeking eend ging gelijk “drinken” en kwam met een joekel van een kikker boven, de kikker ging met iets meer moeite maar toch in zijn geheel naar binnen, later wist eend nog een kikker uit de kuip te pikken. Ik denk nu dus dat alle jong bij ons vorig jaar door peekingeend is opgevreten.
Wie heeft hier ervaring mee, of weet of dit gedrag bij een peeking eend bekend is??
Els