Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bizar eendengedrag ?

• els

Wij hebben hier twee koppels siereendjes, 3 canadese ganzen, 1 peeking eend, Alfred de muskuseend en Pipo de wilde eend. Vorig jaar zijn alle 7 jonge siereendjes verdwenen en ook 2 volle nestjes jonge waterhoentjes. Dit jaar zij alle, bijna uitgebroede eitjes van Pipo opgevreten en wat ik vandaag zag, kan ik bijna nog niet geloven.

Er zaten een stuk of 5-7 waterhoentjes in de beplanting aan de oever van onze vijver, Peking eend kwam even “kijken” dacht ik, maar ineens pikte ze tussen de planten een 3 dagen oud waterhoentje vandaan en slurpte het beestje naar binnen. Ik heb Peking eend direct apart gezet in een gesloten gedeelte van de tuin, waar een speciekuip ingegraven is, gevuld met water. Peeking eend ging gelijk “drinken” en kwam met een joekel van een kikker boven, de kikker ging met iets meer moeite maar toch in zijn geheel naar binnen, later wist eend nog een kikker uit de kuip te pikken. Ik denk nu dus dat alle jong bij ons vorig jaar door peekingeend is opgevreten.

Wie heeft hier ervaring mee, of weet of dit gedrag bij een peeking eend bekend is??

Els

• wally

de naam zegt het al Peking eend. waar die vanaf komt eten ze echt alles op. is gewoon nageaapt van de mensen die daar wonen. als je me niet gelooft stuur ik je wat foto's!

je kunt het beste niet alle soorten eenden door elkaar hebben zwemmen. Daarbij kan een waterhoen er ook wat van! als die jongen hebben slopen ze ook alle andere jonge eenden. is gewoon de natuur. waterhoentjes voeren hun jongen een hele tijd. daarna gaan de oudste jongen bij het volgende broedsel de nieuwe jongen mee helpen met voeren. en alle concurentie wordt vervolgt en gedood.

dus de natuur is best niet erg aardig .

eieren worden gerooft door alle kraai achtigen. die hebben nu ook jongen en eiwit is een heel goede voedselbron net als jonge kuikens.

ratten eten ook alles op. dus alleen echt doelgericht dieren houden in goede en degelijke omgeving geeft echt kans op succes. Daarom broed en fok ik al altijd via de broedmachine de jongen op in een eenden wei met een gesloten overspanning door netten. anders gaat het alleen met hele grote verliezen. en daar wordt een mens echt treurig van. latere legsels gaat meestal beter dan hebben zze en meer dekking en de eetlust van de kraaien is iets minder. kuikens begin juni zeg maar.

succes ermee Wally

• els

Bedankt voor je antwoord Wally. Het is niet zo dat wij speciaal willen fokken, maar dat juist onze normaal zo zeer sociale en allemansvriend Peking eend nu de jonkies op eet schrok ik erg van. Was gister in staat om hem op het kanaal te droppen. Van meerkoeten weet ik wel dat die alle jong van anderen verzuipen, de waterhoentjes hier heb ik nog nooit op ander jong zien jagen. De ganzen doen juist heel onderdanig tegen de jongen en beschermen momenteel ook de twee nesten. Die van de waterhoen en die van het mandarijnkoppeltje…IK mag daar vooral niet in de buurt komen, MAAR ze bleren alleen maar en vallen dus niets aan. Ik geef mijn email adres, geloof je want ik heb het met eigen ogen ook gezien, maar wil toch graag foto`s zien van welke soort dan de jonkies van anderen echt op eten.

els@elsoostema-dolls.nl

• cedrik

ja dat kan best kloppen ik heb een grote peekingeend die at zelfs jonge katjes op ook heeft hij een keer een klein konijntje opgevreten