Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Update:Onze eieren komen (niet) uit !?

  • ZaZa

    Ohhhh…zo spannend..en uitgerekend morgen zijn we niet thuis !

    Het ei komt uit ! Er zit een duidelijk waarneembare ‘pit’ in de luchtkamer !

    Wat is onze eerste zorg ?

    *Moet het ei nu nog vochtig gehouden worden ? (ik kan het antwoord niet meer vinden)

    *Na hoeveel tijd moet je het kuiken helpen ?

    *Kan het kuiken het reden als er niemand bij is ?

    Het is zó spannend, we zijn er gewoon zenuwachtig van..

    Ben dus héél blij als iemand raad wil geven…

  • Ria

    Hoi,

    En??? is het ei uitgekomen??

    Heb je t al gelezen??? Wokky heeft een kuikentje!!!!

    En we gaan het beestje, als ie wil, houden!

    groet

    ria

  • ZaZa

    Dit is zó gaaf voor jullie én voor Wokky, Ria !

    Dit wilde je hè…

    Echt heel leuk !

    Ga het morgen uitgebreid lezen..

    Wij hebben ook nieuws..

    Nog geen ei geboorte maar wel…Kukel

    (zie het onderwerp: Jong eendje met lam pootje)

    Maar ‘ei’ gaat ons wel wat zorgen baren..

    'Ei' leeft, is tierig, maar ei blijft ei…al ruim 24u lang…

    Verder dan het putje gaat ei niet…

  • ZaZa

    Update:

    Ei nr 2 is aangepikt !

    We horen ei1 duidelijk piepen, maar vorderingen zijn er na 1,5 dag niet echt..

    Toch is het kuikentje tierig…

    Voorzichtig maar een beetje gaan helpen of vertrouwen dat het (niet) goed komt ?

  • ZaZa

    11.30

    Heb ei1 net maar een beetje opengemaakt..

    Het kuiken zit er in en leeft, maar het vlies leek wat opgedroogt..

    Dit voorzichtig natgemaakt met een kwastje en nu maar afwachten ?

    Er zit behoorlijk dik vlies om het kuiken heen, alleen de snavel komt er uit, dat laat ik maar zo..

    Dieper in het ei is het vlies niet opgedroogt.

  • ZaZa

    Inmiddels is er veel gebeurd….

    Om 11.30 heb ik het pikgat wat groter gemaakt tot ik het snaveltje zag…Het kuiken leefde wel, maar deed weinig, veel minder dan de dagen ervoor..Dat werd afwachten.

    Gedurende de dag kwam het besef dat het openmaken van het ei tot gevolg had dat de binnenkant rond het gat op ging drogen door de lamp/warmte.

    Dit zou de kans voor het kuiken verkleinen omdat er dan sprake kon zijn van een droog vlies, het kuiken vastgeplakt gaat zitten (of al zit) en daardoor het ei niet uit zou kunnen komen (kortgezegd).

    Ieder half uur dus met een nat kwastje het vlies rond het gat vochtig gemaakt én gelijk het ei zelf .

    Het kuiken leek adem te halen, met tikgeluiden. Verder bewoog het niet..Heel apart..Wat was dit toch ?

    Om half 4 vond mijn man het tijd om het kuiken verder uit te pellen…

    Héél voorzichtig is hij met een pincet aan de gang gegaan om de schaal rond het kuiken te verwijderen…

    Wat we tegenkwamen:

    Een ei heeft een schaal en een vlies dat aan de schaal vastzit (zoals bij een gekookt ei)

    Daarna nóg 2 soorten vlies:

    * Een taai vlies dat echt met wat ‘moeite’ los gemaakt moest worden en waardoor het kuiken kan gaan bloeden. (wat gelukkig niet gebeurde)

    Vergelijkbaar met het vlies waarin kalfjes geboren worden…

    *Dan zit er nog een dun, gelei/lijmachtig vlieslaagje over het kuiken…

    Dat lijkt wel een soort laagje om het kuiken vochtig te houden, een soort glijmiddel…

    Werkelijk enorm bijzonder !!!

    Toen het kuiken bijna uitgepeld was, bleek er toch nog wat dooier aan het kuiken vast te zitten…

    En dat maakte ons allemaal een beetje stil…

    De afgelopen weken vroeg ik me namelijk af wat men bedoelde met ‘de dooier wordt opgenomen’

    Hoezo..Opgenomen ?? Nergens was dit antwoord te vinden…

    NU hebben we het allemaal kunnen zien !!! Zo bijzonder…….

    DAT was het kuiken dus aan het doen toen het zo stil ademhaalde met een ‘tik’ !

    Gelijk met de ademhaling lijkt er bij de buik een soort kringspier te zitten om de dooier naar binnen te trekken…

    Vergelijk het met de placenta die zonder navelstreng de navel ingetrokken wordt..

    Zo'n kuiken is dus keihard aan het werk !

    We hebben het kuiken zo gelaten en foto's gemaakt van dit fenomeen…

    Wat zit moeder natuur toch prachtig in elkaar ! En wij zaten er met ons neus bovenop…

    Inmiddels ligt het kuiken te drogen met nog maar weinig van de dooier te zien..

    Het rekt zichzelf uit, piept wat, en eigenlijk ziet alles er behoorlijk stabiel uit..

    Wat ik hier wel van geleerd heb..

    Ik pel geen kuikens meer uit, ook al doen ze 36uur niets meer met hun pikgat..

    Van binnen wordt er namelijk héél hard gewerkt…

  • Ria

    Hoi,

    Wat bijzonder!!!!! Toen Wokky gevonden was zat er ook nog een soort dooier aan haar buikje. Ik dacht toen dat het een navelstrengetje was of zo, maar nu heb ik het ei gezien waar het kleine kuiken uit is gekomen en heb gezien dat het inderdaad een heel stug vlies is. Vanbinnen zit nog een kloddertje gelei/kak achtig spul…..

    Wat leren we hier toch veel van he…… ik wist het ook allemaal niet.

    Bijzonder!!!

    Nu maar hopen dat alles goed gaat met het kleine kuikentjes

    groet

    ria

  • ZaZa

    Bedankt ! je hebt ons gerustgesteld. Bij Wokky is het immers goedgekomen..

    Nu zie je inderdaad nog een soort navel, met een beetje prut er aan..De rest is al weg..maar die navel of wat het ook is (een soort kanaaltje) trekt dus ook weg..

    Fijn…

  • ZaZa

    Vannacht een paar uur observerend naast het kuiken doorgebracht…

    Op een gegeven moment zat kuiken met een, naar alle kanten slingerend, koppie en lijf (hilarisch om te zien hoe ongecontroleerd dat lijfje nog is) steeds tussen de pootjes in en was duidelijk aan het ‘eten’..

    Wat bleek: die was druk bezig om het overgebleven ‘naveltje’ weg te werken..

    Vandaag is er dus helemaal niets meer van te zien !!

    Apart hè…

    Het kuiken in het 2de ei wil er ook graag uit en hoewel ze al verder is dan kuiken in ei1 ooit gekomen is, zit er nog niet al te veel schot in.

    We horen het wel druk piepen en tikken en vannacht reageerde het ook duidelijk op het kuiken dat al uit was gekomen..

  • Ria

    Tjonge jonge, dat dat zo lang duurt he… dat uitkomen.

    Dat wist ik niet.

    succes

    groet

    ria