Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nest verplaatsen?

  • José

    Hallo allemaal,

    Het volgende is het geval: Vorig jaar heb ik zoals ik al eerder heb verteld twee wilde eenden grootgebracht. Toen ze groot genoeg waren heb ik ze uitgezet in een sloot, niet ver bij mijn huis vandaan.

    Sinds ze vrij zijn komen ze nog altijd naar me toe als ik buiten de hond aan het uitlaten ben. Ik geloof dat ze eerder de hond herkennen dan mij, maar goed, meestal voer ik ze dan brood. Ze zijn nog vrij tam.

    Nu heeft het vrouwtje in de tuin naast ons een nest gemaakt, en ze zit er ook daadwerkelijk op te broeden!!

    Ze is eerst een paar bij mij in de tuin geweest, maar aangezien de planten gesnoeid zijn is er bij mij in de tuin niet de mogelijkheid een beschutte plek te vinden voor een nest. Mijn huis (en dat van de buren) ligt helemaal niet langs het water! Sterker nog, achter mijn tuin is eerst nog een rij huizen, en dan krijg je pas een sloot!

    Kan het zijn dat “mijn” eend haar nest wilde maken daar waar zij is grootgebracht?

    En dan nog een vraag: De tuin waar ze nu zit, kan ze straks met haar kleintjes heel moeilijk uit. Bovendien moet ze dan een gevaarlijke wandeling gaan maken naar de sloot met haar kroost…………

    Ik had het plan om eend met nest en al te verplaatsen naar mijn tuin, waar ik een ren heb gemaakt, waar ze beschut kan zitten. Bovendien als de kleintjes uitkomen, kunnen ze niet uit de ren, en kan ik ze met moeder naar de sloot brengen.

    Alleen iedereen om mij heen zegt dat ik dat niet moet doen………..

    Wat is het antwoord van de eendenkenners?

    Zal ze dan weer op haar nest gaan broeden???

    Hartelijk bedankt voor de reakties!

  • wally

    pas verplaatsen als er kuikens zijn. je kunt een nest best verplaatsen over een klein afstand zeg een meter ongeveer maar niet verder zonder dat de moeder er echt tussen uit knijpt en niet meer terug komt.

    wally

  • José

    Bedankt Wally voor je antwoord……

    Het nest zou infeite niet meer dan een meter verplaatst worden (aan de andere kant van de schutting) maar ik moet wel meer lopen met eend en nest……..

    En je zegt, pas verplaatsen als er kuikens zijn, maar dan verlaten ze het nest toch?

  • wally

    eenden kuikens pikken het ei aan en dan duurt het nog 24 uur voordat ze echt uit het ei komen. je kunt ze horen piepen! dan kun je het best verplaatsen als je ook de eend gelijk mee kunt nemen. het blijft riskant. maar zoals je schrijft als moeder en de kleinen niet uit de tuin kunnen is het makkelijk om alles te vangen en over te plaatsen.

    maar ja wanneer komen ze uit? elke dag maar goed opletten.

    succes er mee wally

  • Gerhard

    Dag allemaal !

    Er doet zich een vreemd proces voor. Het is voor de vijfde keer dat ik een eendenpaar in de tuin krijg die een nest bouwen. Veel hebben we genoten van moedereend met twaalf, dertien en vorig jaar zelfs veertien kuikens.

    Dit jaar heeft ze een nest gebouwd op een kaal eilandje (150 cm doorsnede) in de vijver, dus zonder enige begroeing erom heen. Tot vanmorgen lagen er al zes eieren in het nest. Een zevende ei werd aangepikt door een ekster en die heeft moedereend keurig uit het nest verwijderd en afgezonken in een hoekje van de vijver. Het eiland is afgedekt met landbouwfolie en daarop split. Door wat woelen heeft ze een soort leger gemaakt en keurig met grassprieten en ander materiaal een warm bedje gespreid. Tot gisteravond heeft ze op het nest gelegen en bij het verlaten dekte ze de eieren af met nestmateriaal.

    Vanmorgen was het nest verlaten en……….. alle eieren zijn verdwenen. Geen schaaldelen te zien, dus eksters zijn er volgens mij niet bijgeweest.

    Kan het zijn dat de eend zélf een verhuizing heeft geregeld? Zou het komen omdat na het regenbuitje van gisteravond het dier voelt dat de ondergrond te nat wordt (wegens de aanwezige folie) ? Kan een eend wegvliegen met een ei en op een andere plek doorgaan met het legproces?

    Opvallend was ook dat dit jaar de eieren aanmerkelijk groter waren dan vorige jaren. Zou het dan ook nog een ánder paar kunnen zijn dan destijds?

    Jullie zien het, vragen zat en ik ben benieuwd of er een plausibel antwoord te geven is.

    Met groet,

    Gerhard

  • jan lap

    in de tuin heeft een wilde eend 2 weken gebroed op 8 eieren. Gistermorgen was ze opeens weg. Ook de eierenGeen resten gevonden.Hoe kan dit.Kan de eend de eieren naar een ander nest brengen.? vr.groeten,jan lap