Hallo allemaal,
Het volgende is het geval: Vorig jaar heb ik zoals ik al eerder heb verteld twee wilde eenden grootgebracht. Toen ze groot genoeg waren heb ik ze uitgezet in een sloot, niet ver bij mijn huis vandaan.
Sinds ze vrij zijn komen ze nog altijd naar me toe als ik buiten de hond aan het uitlaten ben. Ik geloof dat ze eerder de hond herkennen dan mij, maar goed, meestal voer ik ze dan brood. Ze zijn nog vrij tam.
Nu heeft het vrouwtje in de tuin naast ons een nest gemaakt, en ze zit er ook daadwerkelijk op te broeden!!
Ze is eerst een paar bij mij in de tuin geweest, maar aangezien de planten gesnoeid zijn is er bij mij in de tuin niet de mogelijkheid een beschutte plek te vinden voor een nest. Mijn huis (en dat van de buren) ligt helemaal niet langs het water! Sterker nog, achter mijn tuin is eerst nog een rij huizen, en dan krijg je pas een sloot!
Kan het zijn dat “mijn” eend haar nest wilde maken daar waar zij is grootgebracht?
En dan nog een vraag: De tuin waar ze nu zit, kan ze straks met haar kleintjes heel moeilijk uit. Bovendien moet ze dan een gevaarlijke wandeling gaan maken naar de sloot met haar kroost…………
Ik had het plan om eend met nest en al te verplaatsen naar mijn tuin, waar ik een ren heb gemaakt, waar ze beschut kan zitten. Bovendien als de kleintjes uitkomen, kunnen ze niet uit de ren, en kan ik ze met moeder naar de sloot brengen.
Alleen iedereen om mij heen zegt dat ik dat niet moet doen………..
Wat is het antwoord van de eendenkenners?
Zal ze dan weer op haar nest gaan broeden???
Hartelijk bedankt voor de reakties!