Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nest verstoord?

• Marthy

Goedemiddag,

Mijn Muskuseend Babs woont sinds eind vorig jaar met haar broer Bert hier in het park. Ze zijn nu ca. 1 jaar oud. Vanmorgen zag ik dat ze in een geveltuintje vol met grind en twee kunstkerstboomjes maar liefst al vijf eieren had gelegd! Zo op het grind en op een tochtige hoek van de straat (weliswaar met uitzicht op het park). Een hele vreemde plek vind ik, temeer omdat ze de laatste tijd veel tussen de struiken zit met haar broer en een uit de Kinderboerderij overgelopen witte Muskuseend, waarvan iedereen zei dat het een vrouwtje was, maar ‘ze’ is even groot als Bert, dus zeker een mannetje. Bert heeft in het begin van de verkering ook flink gevochten met hem (ik twijfelde nog of het vechten of paren was….).

Omdat de plek er zo winderig en onbeschut bijlag, heb ik aangebeld en de bewoners gevraagd of we het gezamenlijk wat beter voor Babs konden maken. Mensen gelijk enthousiast en hebben met twee planken voor wat beschutting gezorgd. Briefjes voor de ramen gehangen met het verzoek de kraamkamer van Babs vooral met rust te laten. Ik heb ze stro gegeven en dat hebben ze nu op het grind gelegd en de eieren daar weer op teruggelegd. Nu hoor je natuurlijk direct van goedbedoelende buurtbewoners dat het nu helemaal niks meer gaat worden, want het nest is verstoord. Klopt dit en hebben we het voor haar verpest? Dat zou heel jammer zijn. Ik ben heel benieuwd of er morgen weer een nieuw ei bijligt of dat ze er op deze plek inderdaad de brui aan geeft. En, stel dat het helemaal goedkomt en de kleintjes zijn er, is het dan verstandig om ze weer (tijdelijk) mee naar huis te nemen om ze te beschermen tegen vraatzuchtige reigers en katten? De reigers hier in het park eten in no-time een heel nest kleine eendjes op, iedereen vind dat ieder jaar weer heel vervelend. Heel graag jullie advies. Dank & vriendelijke groeten,

Marthy

• wally

en ligt er een ei bij???????

wally

• Marthy

Ja Wally, er liggen er nu zes! Ik werd vanmorgen gebeld door de huiseigenaresse, dat Babs met broer en verloofde op de stoep stonden en het ‘opgetuigde’ nest kwamen inspecteren. Ze vonden het maar helemaal niks en maakten weer rechtsomkeerd. Om een lang, tochtig en koud verhaal kort te maken: we hebben de plankjes weer weggehaald, zodat ze rondom een vrij uitzicht heeft. Je bent toch teveel geneigd als mensen te denken, dat het knus en beschut moet zijn enz. Babs ging liggen en het stro rondom haar schikken. Staart kwispelde en het leek of ze een nieuw ei ging leggen. Bleek niet zo te zijn. Kropen ge-3-en weer onder de struiken verderop waar ik ze later andijvie ging brengen. Paar uur later weer gaan kijken, en nu liggen er maar liefst 6 eieren. Ze heeft het nest dus kennelijk, in uitgeklede staat, weer geaccepteerd. Ben benieuwd hoeveel eieren er nog volgen voordat ze uiteindelijk gaat broeden. Wordt vervolgd. Groeten, Marthy

• Marthy

Vanmorgen was de score maar liefst negen! Ze legt dus iedere ochtend een ei. De eigenaar van het huis heeft het eerste ei weggegooid, dus het totaal ligt op 10.

Wanneer vindt een eend dat het wel genoeg is? Ik las dat ze tegen die tijd het nest gaan aankleden met donsveertjes. Nog een vraagje waarop ik nergens het antwoord kan vinden: moet ieder ei apart worden bevrucht of ‘doet’ ze het 1 keer met een mannetje en heeft ze dan een ‘voorraadje’? Is de kans ook aanwezig dat broer en verloofde dan ook 35 dagen op de stoep gaan zitten om het broedende vrouwtje te ‘bewaken’? Dat zou nog leuk kunnen worden, want in ieder geval Bert kan flink bijten! Dat zal de buurt dan wel weer minder vinden. Ik heb eigenaresse van het huis al aangeboden om regelmatig haar stoep te komen schrobben want ze poepen zoals jullie weten flink!

Groeten, Marthy

• wally

zogauw er veren en dons in het nest komt te liggen gaat ze broeden. maar muskuseenden kunnen best veel eieren leggen. je kunt zo geen aantal zeggen.

een bevruchting is in principe genoeg ja .

de woerd gaat op zoek naar een ander vrouwtje als hij de kans schoon ziet. muskuswoerden zijn niet echt monogaam.

maar zoals alles is alles mogelijk. er zijn geen vaste regels voor.

wally

• emma

hey marthy wij hadden er ook last van alleen bij ons liep het iets anders :

bij ons liggen er twee eieren alleen de moeder was aan het broeden tot mijn grote schrik kwam er een blauwe reiger aan deze zijn gevaarlijk want ze eten eieren en kleine eendjes ook op.

de reiger heeft iets gedaan ik weet niet precies wat hij heeft het nest verjaagt…..

nu liggen de eieren er somber bij ik heb ze gepakt en wat nu ze zijn opgegroeit!

en ze zijn terug in de vijver.

een tip nooit laten liggen!

is het nest eenmaal verstoord

komt de moeder nooit meer terug erg he vind je niet?

xxx emma palina

• emma

eieren kunnen 3 dagen zonder warmte was ik vergeten:)

• lara polst

hey emma bij is ook zoiets gebeurt alleen bij mij waren het er 13 eieren dat vond ik heel veel.

het begon zo:

ik keek in mijn tuin en ik hoorde gekwaak ik schrok me een ongeluk want in plaats van een reiger zag ik een vos!

vossen eten alles wat ze tegenkomen

ik woon tegen de grens van rusland ik kom uit nederland maar ik ben geemigreerd.

ik voond het zo erg dus ook ik heb de vos onder mijn schrik weggejaagt en 10 eieren gepakt de andere waren opgegeten.

ik heb ze met mijn buurvrouw gedeeld we hebben daardoor een betere band en komen elke dag naar elkaars eendjes kijken.

ook mijn tip is nooit laten liggen!