Goedemiddag,
Mijn Muskuseend Babs woont sinds eind vorig jaar met haar broer Bert hier in het park. Ze zijn nu ca. 1 jaar oud. Vanmorgen zag ik dat ze in een geveltuintje vol met grind en twee kunstkerstboomjes maar liefst al vijf eieren had gelegd! Zo op het grind en op een tochtige hoek van de straat (weliswaar met uitzicht op het park). Een hele vreemde plek vind ik, temeer omdat ze de laatste tijd veel tussen de struiken zit met haar broer en een uit de Kinderboerderij overgelopen witte Muskuseend, waarvan iedereen zei dat het een vrouwtje was, maar ‘ze’ is even groot als Bert, dus zeker een mannetje. Bert heeft in het begin van de verkering ook flink gevochten met hem (ik twijfelde nog of het vechten of paren was….).
Omdat de plek er zo winderig en onbeschut bijlag, heb ik aangebeld en de bewoners gevraagd of we het gezamenlijk wat beter voor Babs konden maken. Mensen gelijk enthousiast en hebben met twee planken voor wat beschutting gezorgd. Briefjes voor de ramen gehangen met het verzoek de kraamkamer van Babs vooral met rust te laten. Ik heb ze stro gegeven en dat hebben ze nu op het grind gelegd en de eieren daar weer op teruggelegd. Nu hoor je natuurlijk direct van goedbedoelende buurtbewoners dat het nu helemaal niks meer gaat worden, want het nest is verstoord. Klopt dit en hebben we het voor haar verpest? Dat zou heel jammer zijn. Ik ben heel benieuwd of er morgen weer een nieuw ei bijligt of dat ze er op deze plek inderdaad de brui aan geeft. En, stel dat het helemaal goedkomt en de kleintjes zijn er, is het dan verstandig om ze weer (tijdelijk) mee naar huis te nemen om ze te beschermen tegen vraatzuchtige reigers en katten? De reigers hier in het park eten in no-time een heel nest kleine eendjes op, iedereen vind dat ieder jaar weer heel vervelend. Heel graag jullie advies. Dank & vriendelijke groeten,
Marthy