Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

loopeend en de winter

  • loopeendron

    ghallow,

    Ondertussen waggelen m'n 2 indische loopeenden nu een kleine 3 maanden in hun ren. Ik heb een vijverbak voor ze gemaakt (die ik elke week verschoon), ze hebben een klepvoerbak met graan en ik geef ze dagelijks wat groenvoer en brood extra en er staat een hondehok bij waar ze zo te zien amper ingaan. Regen en wind vinden ze eerder mooi dan vervelend lijkt ‘t maar nu gaat ’t winteren……..

    Moet ik nog wat andere voorzieningen treffen of zijn ze zo winterhard dat sneeuw en vorst ze niet deert? Ik heb al wel besloten met dennetakken wat beschutting half over de vijverbak te maken zodat die niet zo snel bevriest en er een sneeuwvrij plekkie is Is dat genoeg?.

  • Ria

    Hallo,

    Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, maar ik zou heel graag willen weten wat een klepvoerbak is. Want dat is een beetje mijn probleem; Wokky woont in de voortuin en heeft een oud brooddoosje waar ze voer in krijgt. Maar als de wind, zoals nu, van alle kanten lijkt te komen wordt haar eten nat en beschimmeld heel snel. Misschien is een klepvoerbak wat? Maar ik heb geen idee wat ik me er bij voor moet stellen.

    Hopelijk krijg je snel antwoord op je vragen.

    Succes,

    Groet

    Ria

  • loopeendron

    hallo Ria,

    ik bedoelde eigenlijk een trapbak…. opzich een heel handig ding maar wel met 1 nadeel: de eenden hebben een lange nek, daarom gaan ze niet op het plateautje staan en opent de klep niet.. Ik heb er maar een iets groter plankje opgemaakt . de klep staat nu altijd iets open en als ze op ‘t plankje gaan staan kunnen ze er echt goed bij…. ’t heeft overigens wel een weekje hongeren voor ze gekost voordat ze in de gaten kregen dat 't voer in dat grote glimmende ding zat…….

    het voer wordt nog steeds een beetje vochtig in het trogje, niet te voorkomen omdat ze er steeds met hun natte snavel in zitten maar het is een stuk beter als die kleffe bende bij andere graanvoersystemen… kijk op http://www.stockdesign.be/N_frame.html?http://www.stockdesign.be/ daar staan er wat….

  • wally

    als het erg hard gaat vriezen zorg dan dat de eenden op stro kunnen gaan zitten en wel uit de wind. De tocht en wind zijn de allerergste vijand van dieren!

    en veel graan voeren dit levert veel energie.

    wally

  • wally

    een klepvoerbak is eigenlijk wat groot voor een eend. maak of laat maken een van betonmultiplex een fijn dakje. zet daar het voer onder voor wokky en het zal niet meer nat worden!

    wally

  • loopeendron

    owk Wally, bedankt..reden te meer om een bescherming van dennetakken ofzo iets te bouwen zoals ik van plan was….

  • Ria

    HaLlo,

    Ik heb het hok maar weer lekker neergezet, stro op de bodem en afgedekt met een plastic zeil. De voorkant ook met pedaalemmerzakken en het deurtje open.

    het is een binnenhok voor een konijn.

    Voer daarin gezet, net als ‘vroeger’….. maar Wokky gaat niet graag dat hok in, ben benieuwd hoelang het duurt voor ze de warmte én het voer gaat opzoeken.

    (ze weet dat het voer daarin staat)

    Bedankt voor de tips.

    Groet

    Ria

  • wally

    eenden gaan niet graag een hok in omdat dan hun blikveld er klein is. Het zijn van nature zeer oplettende dieren . Let maar eens op wanneer het kopje schuin staat en ze in de lucht kijken dan is er zeker een roofvogel! Ze zien dit veel sneller als wij. Ze kunnen ook tegen de zon inkijken moet je zelf eens proberen!

    dus daarom wil Wokky niet graag in een hok wat van drie kanten dicht is!

    wally

  • loopeendron

    vandaar dat de 2 jodokussen van mij ook dat hok niet ingaan….. logische verklaring Wally….gôh dat had ik toch zelf ook wel kunnen bedenken….

    maar nu? ze blijven doodleuk met hun snufferd in de koude wind zitten en doen net alsof ze poolervaring hebben…..ook een beschutting die ik gemaakt had gebruiken ze niet….gewoon 2 tuinstoelen met een plank erover voldoende, dan?

  • carola

    Heb gisteren 3 loopeenden meegekregen bij iemand waar ik wat jonge kippen kon halen. Ik vind ze er erg leuk uitzien en die meneer vroeg vanwege mijn enthousiasme of ik ze wilde hebben (3 jongen van dit jaar). Ik zei hem dat ik geen “zwemwater” heb (ze lopen op zo'n 1500 m2 met een minipony, 3 geiten, 20 kippen en 2 hangbuikjes) en dat ik er bovendien geen verstand van heb. Hij zei dat ze geen water nodig hebben om in te poedelen en ze verder geen speciale verzorging nodig hebben (eten en schoon drinken) Is dit zo? Ik probeer via internet één en ander te achterhalen, en volgens mij kunnen ze toch gewoon zwemmen? Hebben jullie als ervaren loopeendhouders tips voor deze beginneling???

    Hoop van jullie te horen.