Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eenzame eend

• Anneliet Schönfeld

Goede middag,

wij hebben, evenals vorig jaar, dit voorjaar een eendennest in de tuin gehad. vorig jaar kwamen er 15 eendjes te voorschijn, waarvan er 13 heel goed door de ouders (die uit het park achter ons kwamen) zijn opgevoed. na ong. 2 maanden hebben de ouders hen na langzaam laten wennen aan de wandeling naar het park, definitief meegenomen. Dit jaar waren er 11 jongen, waarvan helaas binnen ongeveer een week nog maar 1 over was. deze is geleidelijk aan door zijn ouders in de steek gelaten. hij/zij is nu een week of 9 oud en zit nog steeds in onze tuin, resp. vijver. Wij zijn net 3 weken met vakantie geweest en in de tussentijd heeft het eendje, inmiddels eend, kennelijk niet veel geleerd: kan volgens mij niet vliegen omdat ie het niet geleerd heeft, draait nu wat onrustig rondjes in de vijver en komt wel naar het huis om wat brood. ik weet niet wat ik er mee aan moet, want volgens mij is hij dus sociaal totaal onaangepast en kan ie het misschien dus niet redden als we hem in het park zouden kunnen zetten. WIE WEET RAAD?

• els

Hoi Anneliet,

Eendje heeft dus wel 3 weken voor zichzelf kunnen zorgen in jullie tuin. Wie weet komt er straks vanuit een andere eendenfamilie eentje hem opzoeken en daarna meenemen? De ouders hebben misschien wel een nieuw nestje gemaakt en zodoende zijn ze dit eendje helemaal vergeten?? Het is toch onbegrijpelijk gedrag hoe eenden zich tijdens de broedperiode gedragen. Heel onvoorspelbaar. Zo zit hiernaast een moedereend die haar 11 allang volwassen jongen nog steeds elke dag bij elkaar roept..ha, ha, vorig jaar was ze er ook met een groot nest en is dus blijkbaar een echte moederkloek, die maar moeilijk afstand kan nemen van haar grut. Hopen dat straks als de eenden gaan uitvliegen er eentje bij zit die jouw eend komt ophalen. Ik zou haar gewoon lekker in de tuin laten., als dat kan iig.

groetjes, Els

• wally

en ook goed bijvoeren ! dan is de eend zeer snel sterk genoeg om op de wieken te gaan. Ze zal wel een groei achterstand hebben door voedsel gebrek.

als een eend blijft leven wil het niet zeggen dat er genoeg voedsel is.

succes ermee Wally

• Anneliet Schönfeld

Dank Els en Wally, voor jullie nuttige berichten. Ik heb nu hoop dat ze het gaat redden (zij of hij? ik begreep dat een eend pas na een jaar ongeveer zich duidelijk onderscheidt qua kleur in M/V, klopt dat?). Hoeft ze dus geen vliegles te hebben? ik voer haar iedere dag een paar keer brood, en dat heeft ze ook van de buren gehad toen wij weg waren. maar misschien moet ik ook wat krachtvoer kopen?

• Ria

Hallo,

Je kan in iedere dierenwinkel eendenkorrels kopen. Ik raad je aan om die bij te voeren zodat het dier inderdaad kan aansterken.

Als ie t niet eet kun je het mengen in een bakje brood met water en wat van die korrels erbij. Stilaan steeds meer korrels erbij doen en steeds minder brood.

Brood vult wel maar is niet voedzaam genoeg hoor.

Een krop sla zal het beestje ook heerlijk vinden.

Je weet of je eend vrouwtje is als ze gaat kwaken!! Dames maken veel herrie en de mannetjes piepen/ zachtkwakkelen meer.

Veel succes met je eend,

Groet

Ria

• Niek

Hoi,

In onze achtertuin heeft een moedereend 12 kleine eendjes op de wereld gezet. Kwam als verrassing onder een struik uitwandelen,. Hier in de buurt is geen park/vijver, dus ze daar naar toe ‘geleiden’ is geen optie. Overleg met het Vogelasiel leerde ons dat vangen van de 12 kleintjes waarschijnlijk wel lukt, maar dat we de moedereend niet te pakken zullen krijgen, die vliegt dan weg. Kortom, vangen en naar een vijver brengen zat er ook niet in.

Dus nu wonen er al drie weken 13 eenden in onze tuin, dit tot grote vreugde van onze dochters. Tegelijkertijd wordt die tuin omgetoverd in een ravage: ze poepen er vrolijk op los. Kan nog wel even duren wat ons betreft, maar niet al te lang, want dan houden we geen tuin meer over.

Vandaar mijn vraag: op welke leeftijd vliegen onze vrienden uit, of, als dat nog lang duurt, vanaf welke leeftijd kunnen ze zich zelfstandig redden als we ze alsnog vangen en in een park met vijver neerzetten, waarschijnlijk zonder moeder (er van uitgaande dat we die niet te pakken krijgen…).

Bedankt voor je reactie, groet,

Niek

• jaap vos

wij hebben ook 12 jonge eendjes , wanneer vliegen ze uit ?

• Ria

Ze gaan vliegen als ze ongeveer 10 - 12 weken oud zijn.

Al een paar weken eerder gaan ze zelfstandig op pad.

groet

ria