Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eend als huisdier?

  • Wilga

    Wij hebben 6 eendjes als “tuindier”. Het is een erg leuke hobby vind ik.

    Je moet er wel de tijd voor willen en kunnen nemen want het vergt best wat verzorging en onderhoud van verblijf met vijver etc.

    's-winters is het zaaks de vijver niet te laten bevriezen want ze moeten wel kunnen blijven zwemmen anders raken ze lek hetgeen tot ziekte en zelfs de dood kan leiden. De vijver heeft een goede vuilwater filter nodig. Je hebt zo'n 5 m2 per eendje nodig in de tuin.

    Goed over nadenken is mijn tip!

    http://poppenhuis.tripod.com/Eenden.html

  • Sonja

    Hoi Sofie,

    Ik wil al jaren witte tamme eenden maar ik heb geen idee hoe je hier aan kan komen, maar jij geeft aan van de Markt? Wat voor markt is dat en waar?

    Groet,

    Sonja

  • Sofie Jansen

    Beste Sonja

    Ik was al lang niet meer op de site geweest maar nu komt er een antwoord(:P)

    Wij gaan altijd naar de markt in Eisden, maar ik weet natuurlijk wel niet waar je woont. Het is geen specale markt, gewoon voor kleding, fruit,… dus je vindt er wel eentje

    bij jou in de buurt. Op de markt is er een kraampje met kippen, konijnen,…en zodra het het broedseizoen begint kan je kleine eendekuikens op de markt krijgen. (voor maar 3 euro!).

    Ze zijn dan nog maar heel klein dus hou ze best een tijdje binnen in een grote doos ofzo of in een kattentransportbench. Zorg wel dat ze steeds vers water hebben, je kan ze voeren met speciaal eendenmeel en later met grotere korrels. eigenlijk zijn die arme beestjes bedoelt om vet te mesten,.. en daarna op te eten:( (Dat doen wij natuurlijk niet!) ‘de vleeseenden’ hebben ook niet zo'n superdiepe vijver enzo nodig, ze moeten gewoon wat drinkwater hebben en zich kunnen wassen.

    Ziezo, dat was het zo ongeveeer, als je nog vragen hebt, stel ze maar he;)

  • Nienke

    Hoi Sofie,

    Wat voor eenden koop je dan op de markt?

    Welk ras is dit?

    Mvg Nienke

  • Nienke

    Ben ik nog een keer….

    Zijn dit dan van die loopeenden?

    Of hebben ze wel het postuur en de bouw van een wilde eend?

    Groetjes nienke

  • Sofie Jansen

    Beste Nienke

    Ik had al iets teruggestuurd maar dat is blijkbaar mislukt.

    Wij hebben gewone ‘vleeseenden’ deze worden gebruikt om vet te mesten en op te peuzelen met kerst. (dit doen wij natuurlijk niet!)

    Deze soort is niet zoals een wilde eend, hij is groter en leeft niet de helft van de tijd in het water. Sommige zwemmen wel graag,een tijdje,

    andere willen zich gewoon eventjes wassen. Het is ook geen loopeendje; ze komen alleeen maar voor in de kleur wil

    ( met zwarte of beige vlekken en geel als ze kuikens zijn). Loopeendjes zijn ook veel langer en slanker.

    Op de dierenmarkt in Mol heb je alle soorten, kleuren en maten!

    Maar als je het dichter in de buurt wil, ‘vleeseendjes’ zijn ook superlief, mooi en makkelijk tam te maken.

    Groetjes Sofie

  • Nienke

    Bedankt voor je antwoord.

    Ik ga zeker eens op deze markt kijken!

    Groeten Nienke

  • Fregorius

    Kijk eens hier: www.eendjeopvoeden.nl!

  • riemer miedema

    hallo

    ik vond april een nest met eieren dat bleek verlaten te zijn. ik bedecht me geen moment en heb de eieren in de broedmachine gedaan. 10 kwamen er uit maar 1 kuikentje was vanaf het begin al erg zwak en ging later doot de rest leeft nog. ik had een konijnen hok met verwarmings element dat de kuikentjes warmhield(een kruik is ook prima). af en toe liet ik ze zwemmen in een ton water zodat ze dat een beetje konden leren(denk er om dat ze niet verdrinken want ze hebben nog geen vet laag). ik gaf ze zierwaterwogelvoer en wormpjes dat gooide ik ook vaak door het drinken. en ik had een bakje met water en knikkers, de knikkers vinden ze intresant en daar pikken ze naar daardoor konden ze goed leren drinken. tam werden ze nog niet echt. ondertussen had ik een ren met een stukwater en een schelpen strand gemaakt met mijn vader. toen ze groot genoeg waren heb ik ze daar in los gelaten. ze vonden het geweldig. zinsdien heb ik ze nog steeds en heb ik er nog wat zier eendjes bij.

    u kan prima een eend groot brengen maar het kost veel tijd en je moet er genoeg ruimte voor hebben.

    u kan ook kiezen voor een konijnenhokt en zodra het kan de eentjes los laten in de natuur.

    groet: riemer miedema “riemer97@hotmail.com”

    28-12-2011

    ps: de eendejes zijn mei 2012 een jaar en ik hoop dat ze zich voortplanten.

  • Esther

    hoi,

    ik heb ook een eendenkuikentje, nu ongeveer 5 weken oud.

    waarschijnlijk een vrouwtje, maar kan een vrouwtje ook eieren leggen zonder dat er een woerd bij is?

    we hebben haar in het park bij de andere eenden gezet om te kijken wat er gebeurde, maar de grote pikten haar allemaal.

    ze liep naar me toe en ging op mijn schoen zitten, we namen haar weer mee naar huis.

    nu gaatze als ze groot is, naar een kennis van ons die heeft kippen, en die zijn heel lief voor haar.

    mvg. Esther