Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

een eenden nest in de tuin

• Lo

eend in de tuin ondekt!

tijdens het opruimen van de tuin vloog er opeens een eend weg!

alle takken verwijderd en bleek er een nest te liggen. Nu is moeder eend terug maar ligt open en bloot in de tuin en in de zon. ( moet ik nu alle oude takken en struiken terug plaatsen. En eten ( of haalt ze dat zelf) ze kan alleen de tuin uit door te vliegen. Of gewoon lekker laten liggen.Er ligt al een bak water een paar meter van haar vandaan maar of ze dat begrijpt dat dat voor haar is betwijvel ik.

Ook twee katten in huis maar die hebben nog niets in de gaten. Maar hoe krijgen we mevrouw eend weer de tuin uit met al haar kinderen ( als ze geboren zijn)?

• Ria

Gewoon met rust laten; ze gaat wel weer terug op haar nest en als de kuikens uit het ei zijn lopen ze met zn allen naar de sloot.

tot nu toe heeft ze zelf voor haar eten gezorgd, dat zal ze blijven doen, maar je kunt haar natuurlijk helpen door af en toe wat graan of brood te strooien.

Succes en geniet van de natuur!

Ria

• Lo

Bedankt voor je reactie.

Idd moeder is terug op haar nest. Brood eten doet ze niet altijd….en de rest wordt opgegeten dor eksters ( die ook uit zijn op haar eieren en kuikentjes volgens mij.)

Naar de sloot kunnen de eendjes niet de hele tuin is omgeven door een hek, moeder eend proberen te lokken het huis in en zo weer naar buiten te loodsen naar het water?)

• Ria

Nou, da''s denk ik een hele stressvolle onderneming voor moeder en kinderen…..

kun je t hek niet gewoon openzetten?

Tja… misschien heel rustig door het huis loodsen en bij de sloot brengen.

Nog beter is het om een lekkere lage bak water in je tuin te zetten, de hele tuin beschermen met een net zodat de eksters de eieren en kuikentjes niet kunnen opeten, maar dat is waarschijnlijk een te grote onderneming ;-)

Ben benieuwd hoe het afloopt.

Succes!!!

Groet

ria

• Willem Bruens

Ook wij hebben soortgelijk verhaal aan de hand.

Moeder is inmiddels weer terug op het nest en zit weer te broeden.

Hoe lang duurt het voordat de eitjes uitkomen en kan of mag ik het nest verplaatsen.

Komend weekend gaat namelijk alles uit de tuin. Dan bedoel ik echt alles, met een graafmachine en container.

Alles is al gereserveerd en aanbetaald enz…. maar ik wil wel het nest goed verzorgen en de 8 eitjes uit laten komen, maar hoe doe ik dit ?? ook dat moeder eend de kleintjes straks weer onder haar hoede neemt ??

Mail me aub.

• petra

goeden middag

van morgen ondekte ik een in in me voortuin nou ja tuin ik heb een bak gemaakt van steen en echt niet zo groot maar daar zat ze boven op me planten maar iereen kan er zo bij en toen ik na een uur keek was ze van nest af en nu zijn we al bijna weer 6uur verder en ze is nog niet terug zo ik kon zien heb er niet aan gezetten lagen er twee eieren komt ze nog terug of niet wie kan dat mij vertellen

• Nanneke

Wij hebben vorig jaar 2 x moederend met pulletjes in de tuin gehad. Ze broeden hun eieren uit en gaan dan na 1 of 2 dagen met kroost de tuin uit. Op weg naar vijver in de buurt. Wij hebben de poort even open gezet en daar gingen ze.

Toen heb ik nest nooit gevonden, maar onze 2 teckels nu wel, er liggen aantal eieren in en ben benieuwd of ze nu ook uit gaan komen. De honden hebben haar al 2 x weggejaagd maar ze is wel terug gekomen.

Jullie ook succes en geniet van de kleine pulletjes als ze er zijn, ze zijn zo weer weg!