Hallo,
Een flinke poos houdt ik nu eenden, met erg veel plezier. Vijftien stuks. Een eend alleen kan geen kwaad, maar voor het diertje zelf is het waarschijnlijk fijner om een partner te hebben. Zelf heb ik ook een eend, een muskuseend, die absoluut geen vet meer produceert en dus die natte veren krijgt. Hij gaat tegenwoordig niet meer de vijver in, terwijl zijn vrouwtje dit nog steeds doet met een goed verenpak. Achter op de rug vindt je een klein knobbeltje, waar die vet wordt geproduceert. Die vet houdt het verenpak goed waterdicht. Voor zover ik weet is het moeilijk voor een volwassen eend om die productie op gang te krijgen.
Misschien ligt het aan het voer. Eenden eten erg graag uit een slobberbak. Zelf doe ik er sla, gras, graan en bruin brood in. Puppybrokjes zal waarschijnlijk wel voldoen, maar het is geen natuurlijk dieet voor een eend ( ja, ik weet het, brood ook niet ). Daarom is het beter om graan te geven, dus waar u fazantenvoer mee bedoelt. Misschien kunt u het eens proberen met zee-eendenkorrel. Dit is uitstekend, blijft drijven en bevat erg veel voedingswaarden. Laat het wel eerst even weken, anders zet het op in de maag van de eend.
Misschien heeft u iets aan deze informatie, maar in ieder geval veel succes.
Groeten, Jack