Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

broedtijd eend

  • Els

    Heren, damen,

    Hierbij zou ik u een vraag willen stellen.

    Er zijn vorig jaar jonge eendjes in mijn tuin geboren.

    Nu zie ik weer eenden in mijn tuin. Het ziet er naar uit dat er ook dit jaar jonge eendjes in mijn tuin geboren worden.

    Mijn vraag is hoelang is de draagtijd voor het eerste ei gelegd gaat worden en de broedtijd begint.

    Ik hoor graag het antwoord.

    Bij voorbaat dank

    Els

  • tekenaar

    paar dagen “draagtijd”, maar ze beginnen pas te broeden als het legsel compleet is. Elke dag een ei (meerdere eieren ontwikkelen zich tegeklijkertijd, maar zijn wel in verschillende stadia van ontwikkeling) x ongeveer 12 eieren is een week of 2 eieren leggen. Vervolgens, als ik me niet vergis, 28 dagen broeden en dan nog 1 of 2 dagen “wachten” totdat de jongen een beetje gewent zijn aan de “wereld buiten het ei”. Daarna gaan ze op stap. helpt dit?

  • Els

    Bedankt voor het bericht.

    Er zijn vorig jaar 10 eendjes geboren in mijn achtertuin.

    Ik heb een patiotuin met geen achteruitgang.

    Ik heb ze dan ook door het huis naar de voorkant van het huis moeten begeleiden.

    Daarna ben ik meegelopen tot aan de waterkant.

    Spannend was dat.

    Els

  • johan

    28 dagen is de broedtijd van een eend

  • hella

    Bedankt voor de antwoorden! Ook wij hebben een drukke mama en papa eend in de tuin . Ze zitten nog niet continu op het nest,en daarom mijn vraag : worden ze straks onrustig als met mooi weer de deur open gaat en wij de tuin in gaan ? Is het beter om de eieren weg te halen ? Of zullen ze zich niet aan ons storen ?, Het zou leuk zijn het proces te volgen , maar ik ben anders bang 6 weken binnen te moeten blijvenEls schreef:

    >

    > Heren, damen,

    >

    > Hierbij zou ik u een vraag willen stellen.

    > Er zijn vorig jaar jonge eendjes in mijn tuin geboren.

    > Nu zie ik weer eenden in mijn tuin. Het ziet er naar uit dat

    > er ook dit jaar jonge eendjes in mijn tuin geboren worden.

    > Mijn vraag is hoelang is de draagtijd voor het eerste ei

    > gelegd gaat worden en de broedtijd begint.

    > Ik hoor graag het antwoord.

    > Bij voorbaat dank

    > Els

  • nicole

    Hallo,

    Ook ik heb momenteel een eend in mijn tuin… Ik schrok me vanmorgen rot dat ze een nest heeft gemaakt achter een dichte struik, want mijn hond had haar al een paar keer de tuin uit gejaagd. Maar nu geldt er een tuinverbod voor het hele gezin tot de babyeendjes geboren zijn. Maar dan? Ik heb geen water in mijn tuin en de sloot ligt voor het huis…. moet ik ze daar heen bonjouren als ze geboren zijn? Wij hebben een reigereiland naast ons huis en elk jaar houden we geen babyeendje over!!! Dus het liefst houd ik ze hier, haha, tot ze groot genoeg zijn om niet meer opgegeten te worden, maar ja, hoe moet dat dan met zwemmen?

    Groetjes,

    nicole.

  • dory hoogeveen

    Wij hebben voor het 3e jaar een eend in de tuin,

    In 2006 had ze 11 kuikentje en die zijn geboren op 8-5-2006,

    In 2007 had ze er 13 en toen waren ze eral op 5-4-2007

    Het is mooi om te zien hoe hard ze moeten werken om in en uit onze vijver te komen. Wanneer ze het allemaal snel onder de knie hebben gaat moeder met kroost door de tuin een route volgen om snel naar het water te komen hier in de buurt. Wij lopen mee om ze veilig aan de overkant van de weg te komen.

    Nu is ze er weer een paar weken en heeft volgens mij sinds afgelopen zaterdag het nest niet meer verlaten.

    Betekent dat dat de broed nu is begonnen en hoelang duurt het nu voor de jongen met moeder het nest gaan verlaten.

    15 april zal het niet zijn denken wij zelf klopt dat.

    groetjes dory

  • Els

    Hallo Dory,

    Ik kreeg via de email een vraag van jou binnen maar ik ben geen expert op dit gebied. Ik heb net als jij ook wel eens vragen gesteld omdat bij mij ook voor het 3e jaar achter elkaar een eend zit te broeden in mijn achtertuin.

    veel succes met de eendjes

    Els

  • Nikki

    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraag. Ik had tot gisteren een eend in de tuin die broedde op 12 eieren, vandaag kom ik weer buiten om mijn eend te gaan voeren(ze heeft geen voedend mannetje) zijn alle eieren + mama weg? Klopt dit?

    ALs iemand hier meer van weet wil die dan reageren?

    Groeten Nikki

  • pavel

    bij ons voor in de Amsterdamse gracht ligt een eend al wekenlang (minstens zes weken!) te broeden op een paar eieren. Is dit normaal? We maken ons zorgen dat het allemaal voor niks is. Het arme beest gunnen we zo graag haar kleintjes! Wat is een goede raad?