Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kwaken in het donker

  • Petra

    Hoi Allemaal,

    hier maar weer eens een vraagje van mij…………..

    waarom kwaken eenden als het donker is????

    Is dit ongenoegen/angst??

    of willen ze gewoon laten horen dat ze er nog zijn???

    Als het ongenoegen/angst is; hoe kun je ze dan helpen zich veilig te voelen??

    Als het gewoon om het kwaken gaat, hoef ik me geen zorgen te maken :)

    Groetjes,

    Petra

  • wally

    Kwakers die kwaken echt bijna altijd. Ook als er geen onrust is of schrik.Bij schrik veranderd de toonhoogte en de intensiteit van het geluid. Een wilde eend kwaakt niet snel in het donker omdat zij zich dan verraad. Mannetjes kunnen ook alleen maar een dof geluid voort brengen.

    Mandarijnen en vele andere wilde eendensoorten maken weer een heel ander geluid. Meestal nauwelijks hoorbaar.

    Wally

  • Alja

    Hoi Petra,

    Als het echt donker is (zonder tuinverlichting-lantaarnpaal) dan zal je de kwakers bijna niet horen.

    Bij onraad gaan ze kwaken op een monotoon geluid.

    Een beetje moeilijk uit teleggen ik wou dat ik je de diverse geluiden kon laten horen.

    Luister de komende weken maar eens aandachtig naar de kwakers, ze hebben diverse kwaaksignalen.

    Groetjes Alja

  • Petra

    Hoi Wally en Alja,

    Ik heb echt BESTE kwakers; ze maken daar een herrie; wat dat betreft mag ik blij zijn dat ik in de nabije omgeving geen buren heb :))

    Ik heb een nachthok; daaraangrenzend een stuk sloot wat afgezet is; ik kan ze vrij laten zwemmen door het deurtje open te zetten, maar mijn eenden trekken heel veel wilde eenden aan en die jagen mijn eenden weg bij het eten; dat wil ik niet dus nu probeer ik mijn eigen eenden eerst achter het deurtje te krijgen, deurtje dicht en dan krijgt mijn stel eten. Omdat het nu toch vroeg donker is; houd ik het deurtje dicht en kan ik ze ‘s ochtends direkt weer voeren. Omdat mijn eenden altijd ver buiten mijn gehoor overnachtten valt het me nu op dat ze ’s avonds ook zitten te kwaken en aangezien ik de wilde kwakers nooit hoor ( net wat jij al zei), zat ik te denken of de bang/onrustig waren, maar het is absoluut geen monotoon geluid (wat Alja schrijft). Het is overdag's zo, als ze aan de overkant van de sloot, lekker in het gras en ze zien mij door mijn ark heen lopen dan beginnen ze luid te kwaken, een hoog geluidje, net of dat ze zeggen willen ‘Heey Peet, je vergeet ons niet he??’

    Zo klinkt het 's nacht ook.

    Groetjes,

    Petra

  • Alja

    Hoi Petra,

    Je hoeft je dus geen zorgen te maken, ze zijn dan waarschijnlijk wat druk vanwege de wilde kwakers, ja dat kunnen hele dominante dieren zijn en behoorlijk agressief vooral in de paartijd.

    Ook nu want er worden er op dit monent paartjes gevormd.

    Heel verstandig van je om je eigen kwakers appart te voeren!

    Groetjes en succes verder met je kwakertjes.

  • tekenaar

    Eenden zijn van nature erg actief in de avond en ook tijdens maanverlichte (en straatlantaarnverlichte) nachten.

  • Chantal

    Ze kwaken dan allemaal ook de wilde eenden en ook de woerden. Hoewel mijn woerd het alleen doet als hij concurrentie in het vizier krijgt.