Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Eendennest

• Jessica

Hallo. Sinds een dag of 30 zit er een eend te broeden onder een struik in onze tuin. Vandaag zijn de eendenjongen geboren! We zitten vlakbij een vijver maar ze kunnen de tuin niet uit lopen of ik moet de poort openzetten. Heeft iemand tips? Moet ik ze wat te eten geven voor de eerste dagen? En over dag of 2 poort overdag open zetten zodat ze weg kunnen als ze dat willen?

• mira

Beste Jessica,

ook bij ons zit er ieder jaar een eend te broeden in onze tuin. Het gaat als volgt,

Moeder eend wil pas de tuin uit als alle jongen geboren zijn, dit kan soms twee dagen duren, zodra alle jongen zijn geboren wil moeder eend naar de grote vijver terug (waar ze normaal ook op woont neem ik aan) ze begint dan te zoeken in je tuin naar een plekje om eruit te komen, je kunt dan inderdaad het beste de tuinpoort open zetten, houd haar in de gaten als ze vertrekt met de kleintjes dat ze goed mee lopen met hun moeder. Je hoeft ze geen voer te geven, dit regelt de natuur zelf via vliegjes wormpjes spinnentjes e.d. Ze kunnen direct zwemmen (drijven), dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Veel plezier bij het bekijken van dit zo ontzettend leuke natuurgrut.