Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nestkasten

• Willemijn

Hallo allemaal,

Het is ons gelukt om nestkasten voor de eenden te kopen (zie andere topic) maar nu hebben wij een nieuw probleem: de eenden negeren massaal de nestkasten en maken overal hun nest maar niet in die mooie, nieuwe behuizing.

Nu hadden we al jarenlang 1 nestkast waar onze Mandarijnen elk jaar hun jongen uitbroeden en grootbrachten. Maar nu willen zelfs die eenden er niet meer in en leggen hun eieren op een onmogelijke plek.

Van die nieuwe nestkasten kunnen we het nog wel begrijpen (te nieuw, weinig tijd om eraan te wennen etc) maar dat onze Mandarijnen nu zelfs hun jarenlange onderkomen links laten liggen…….

Wie weet wat hier aan de hand is en wie weet hoe we eventueel de nestkasten “aantrekkelijk” kunnen maken?

Groet,

Willemijn

• Carel

Heb je wel de geschikte nestkasten voor je soort eenden? Wat voor eenden heb je?

Zoals je weet zijn mandarijneenden hoogbroeders, die kan je dus het beste blij maken met een verhoogde nestkast. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld Roodschoudertalingen. Maar eenden zoals kwakers, smienten, baikaltalingen etc. zijn weer grondbroeders. Je kan beter wat nestkasten teveel hebben dan dat je koppels eenden hebt. Zo kunnen ze hun eigen keus maken wat betreft nestkasten. En uiteraard zullen ze er nog even aan moeten wennen.

Wat betreft de mandarijneenden weet ik het niet zo snel, misschien zijn ze ergens bang van geworden dat ze niet meer hun oude kast in durven?

Groetjes Carel

• Willemijn

Hoi,

Bedankt voor je antwoord!

We hebben Smaragdeenden, “wilde” eenden en, zoals gezegd, Mandarijneenden.

Groet,

Willemijn

• edgard

Hoe zien die nestkasten eruit? stuur me je email en ik stuur je fotoos hoe nestkasten er moeten uit zien, dan zijn ze gelijk beschermd tegen kraaien en katten.Willemijn schreef:

>

> Hoi,

>

> Bedankt voor je antwoord!

>

> We hebben Smaragdeenden, “wilde” eenden en, zoals gezegd,

> Mandarijneenden.

>

> Groet,

>

> Willemijn

• Willemijn

Ik heb helaas geen foto's.

! van de nestkasten staat in het water, d.w.z. op een verhoging in het water. De andere langs het water. Het zijn betonnen kasten allemaal voorzien van een trappetje.

• Carel

Wat ik je kan vertellen is dat mandarijneenden inderdaad graag in een verhoogd nestkastje broeden, dus waarom ze daar nu niet in gaan weet ik echt niet. Wilde eenden zijn grondbroeders, dus die geven niet persé de voorkeur aan een verhoogd nest, en wat ik over Smaragdeenden weet is dat ze gedomesticeerd zijn en dus veel eigenschappen hebben van de wilde eend en ik denk dat die dus ook gewoon op de grond broeden (als ze uberhaupt al broeden, want veel gedomesticeerde eenden, zoals bijv. de kaki campbell, broeden amper, en zijn vooral ontstaan voor de eierproductie)